Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko hyvän vanhemman mitta et hiihtää ja luistelee lapsen kanssa?

Vierailija
19.02.2006 |

Mua ei huvita yhtään noi urheilukuviot, eikä miestäkään.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitojen opettelu tulee jo siinä vaiheessa lapselle eteen. Ja olishan se ihan kivaa lapsen itsensä kannalta, että olis edes pari kertaa hiihtänyt tai luistellut.

Kyllä musta on aika sääli, kun tyttöni eskarissa on yksi tyttö, jolla on sellaiset aivan vauvojen sukset, eli sellaiset " remmisukset" . Muut hiihtää paljon kovempaa ja tämä sitten yrittää päästä noilla suksillaan perässä. Ei varmaan kivalta tunnu tuosta tytöstä. Olis vanhemmat voineet edes sen verran perehtyä asiaan, että ei enää 6-vuotiaat noilla hiihtele, eihän niillä pääse edes eteenpäin kunnolla. Vähemmästäkin tulee hiihtokammo lapselle.

Ei kaikista tarvikaan tulla himohiihtäjiä, mutta minusta on ihan hyvä kokeilla monipuolisesti eri lajeja. Näin sitä kehitetään lapsen motoriikkaa ihan joka laidalta. Hiihto ja luistelu ovat erittäin hyviä lajeja tasapainon kehittymisen kannalta. Ei se nyt vanhemmilta mitään suuria ponnistuksia vaadi, että käy 2-3 kertaa talvessa lapsen kanssa luistelemassa ja hiihtämässä. Suomi on maa, jossa on talvella lunta, joten siksi tällaisten perus talviurheilulajien harrastaminen on tervettä. Ei noita talvena ulkona harrastettavia lajeja liikaa ole.

Vierailija
2/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevan ekaluokkalaisemme koulussa esimerkiksi ohjeistettiin vastikään vanhempien tiedotusillassa, että olisi hyvä, jos lapsia olisi jo opetettu hiihtämään ja luistelemaan. Kannattaa käydä kokeilemassa talviurheiluakin lasten kanssa, sillä se voi olla yllättävän mukavaa. Itse innostuin hiihdosta niin paljon, että aloin harrastaa sitä itseksenikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin pitäisi opettaa telinevoikkaa ja pesistä ennen koulua, ei tod!

Vierailija
4/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan opetussuunnitelmaankin kuuluu hiihto.

Vierailija
5/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luisteltiin kyllä vaikka hampaat verillä. Tosin aika vaikea olisi ollut hiihtoladulle lähteä keskikaupungilta ;) Kun oltaisiin perille päästy, tunti olisi jo ollut loppu ;)

Vierailija
6/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotiaalle iskettiin ensin luistimet jalkaan ja ei kun jäälle. Itse kävelin siinä vierellä nostellen tyttöä pystyyn tasaisin väliajoin. Kotona kokeiltiin vielä hiihtämistä, joka sujuikin sitten vähän paremmin.

Ei muakaan nappaa nää urheilujutut lasten kanssa, mielummin katselen vieressä, kun pennut hikoilee ja käyn sitten itsekseni rauhassa luistelemassa.

Vierailija
7/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hiihdetä. Esikoisen luokalla ei ole tänä talvena viety kertaakaan suksia kouluun, sillä lunta on yksinkertaisesti liian vähän koulun vieressä olevalla pellolla. Pururadalla, joka on koulun vieressä ei ole latua, vaan se on HIEKOITETTU sauvakävelijöille.

Jos haluaa että 7-vuotias oppii kunnolla hiihtämään on mentävä autolla vähän sisämaahan ja siellä valmiille laduille. metsässä liian vähän lunta.

Niin ja asumme Turun kupeessa.

Onneksi koulussa sentään luistellaan!!

Vierailija
8/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

velvollissuus on opettaa lapset myös hiihtämään, luistelemaan yms.

Nykyään lapset eivät jaksa edes juosta hengästymättä.

Vierailija
9/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin viikonlopun aikana hiihdetty perheen kanssa kahtena päivänä - ja asumme muuten myös Turun kupeessa, joten kyllä hiihtämään pääsee!

Toiset ehkä muistelevat omasta lapsuudestaan hiihtämisen " pakkopullaa" , mutta oikeesti homma on tosi mukavaa!!! Koittakaahan ja yllättykää!

Kyllä tuo hiihtotaito kuuluu mielestäni ihan perussivistykseen suomalaiselle lapselle. Olkaa itse esimerkkinä!

Vierailija
10/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauas täytyy ajella autolla ensin...ellei halua hiihtää jäällä.

Vierailija
11/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän. Tänään sitten oli naperoluistelun vuoro aamulla ja iltampäiväälä otettin vielä hiihtoa minä 6km ja lapsi 2km. lapsi on 5v.

Vierailija
12/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeilla erilaisia liikuntalajeja ;)

Vaikka vanhempi itse inhoais hiihtoa yli kaiken, niin ei kai sitä perinnettä tarvi omalle lapselleen jatkaa! Lapset ovat luontaisesti positiivisia ja liikkuvat mielellään, niin miksi sitä luontaista intoa tuhoamaan sillä, että äiti on pakotettu hiihtämään joskus 15 vuotta sitten...

Ne asenteet lähteävät kuitenkin kotoa ja jos joku nyt teistä inhoaa sitä urheilua, niin äläkää nyt hyvät ihmiset sitä lapsen kuullen toitottako... Koulussa lapset joka tapauksessa viimeistään harrastavat eri liikuntalajeja ja ei ole kivaa, jos lapsella on jo valmiina negatiivinen asenne liikuntaan...

Vierailija
13/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakottaa lapset pelaamaan pleikkaria ja juomaan limua?

t. pullamamma ja ööli-isukki

Vierailija
14/30 |
19.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa todellakin oletetaan, että ekaluokkalaiset osaavat hiihtää ja luistella ja saavat vielä itse luistimetkin jalkaansa. Useimmat ekaluokkalaiset hallitsevatkin nämä taidot. On varmaan lapsella kiva kärvistellä liikunnantunnit hännänhuippuna, kun laiskat vanhemmat eivät ole viitsineet liikkua hänen kanssaan.

Vierailija
15/30 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen sijaan uiminen, juokseminen, pyöräily, mailapelit ja ratsastus ovat ok. Ajattelin ohjata muksut niiden pariin. Jos sitten välttämättä haluavat harrastaa jotain lajia, jossa pitää värjötellä pakkasessa, niin kantavat sitten vastuun siitä itse. En estele.

Vierailija
16/30 |
20.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin muita urheilulajeja Suomessa ei voisi harrastaa.

Vierailija
17/30 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vien lapset viikottain luistelemaan, vaikka en itse edes osaa luistella. Sunnuntaina vein lapset hiihtolenkille, seisoin itse ladun vieressä ja tarjoilin kuumaa mehua. Olisin voinut hiihtää, mutta mulla ei ollut vauvalle hoitajaa, joten näin tällä kertaa.

Tietty oma esimerkki on tärkeä, ja onhan se niin, että suomalaiset harrastaa liikkumista hiukan liian vähän.

Vierailija
18/30 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat ainoat liikuntamahdollisuudet lapselle. Miten hiihtämättömyyteen/luistelemattomuuteen liittyy se, että lapsi hengästyy juostessa?? Mun likka harrastaa yleisurheilua, on varmasti ihan keskiverto, jos ei hyväkin juoksija, mutta hiihdossa hidas.

Hgissä ei ollut hiihtomahdollisuuksia hänen ollessaan taapero ja nyt kun on, niin ei niin nappaa. Hän käy jumpassa, yleisurheilussa, futiksessakin on käyty ja luistelukoulussa, että on se nyt prkl, jos tuo ei riitä.

Vierailija
19/30 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onneksi mieheni on ottanut asian vastuulleen. Meillä 4- ja 6-vuotiaat luistelee taitavasti ja hiihtää helposti 4 km lenkkejä. Ja kyllä meillä muitakin lajeja harrastetaan, molemmat ovat mm. osanneet uida kolmivuotiaista. Uskon, että monipuolinen liikunnan harrastaminen heti pienestä antaa hyvän pohjan lihas- ja aerobisen kunnon kehittymiselle ja siitä ei ole kuin pelkkää hyötyä myöhemmin elämässä.

Vierailija
20/30 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämmöisiä vanhoja ketjuja, aloitus 2006? onko tässä toiminnassa joku idea, jota en ymmärrä?