Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni syö lisävitamiinia/odottajan vitamiineja raskauden aikana?

29.06.2008 |

Nyt odotan toista ja olen täysin unohtanut vitamiinipuolen. Viikkoja rv10 eikä neuvolassakaan vitamiineista puhuttu kun kävin ensimmäisen kerran 7+4. Kun odotin esikoista söin jotakin odottajille/imettäjille tarkoitettua vitamiinia (kalliita ovat) ja nyt mietinkin kuinka moni niitä syö tai on suositeltu neuvolasta? Mulla asia unohtunut täysin...Muuten syön kyllä melko monipuolisesti ja kotiruokaa:)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta nyt kun plussasin just niin menin heti ostaan multitabs raskaus vitamiinit ja kalsium lisää,koska en juo maitoa/syö maitotuotteita.

Toivottavasti näitä olisi vähän apuja,kun esikoisen aikana sitä tuli vaalittua itseään raskausaikana muutenkin niin viimeisen päälle ja sain syödä rauhassa ja miettiä mitä suuhuni pistän jne

Nyt on toisenlainen meno ja pelkään et muuten jää vähille noi

rv6-7

Vierailija
2/18 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin suosittelen kokeilemaan multi-tabs raskaus monivitamiineja. Ite aloitin nuo rv8, kun oli hirveät pahoinvoinnit, ja parissa tunnissa ekan tabletin ottamisesta oli pahoinvointi ohi! Aamuin illoin otan tabletin edelleen (aion jatkaa imetyksen päättymiseen saakka), hb:kin nousi kymmenellä kolmessa viikossa.

Minnikki rv12+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multitabs Raskaus -vitamiinien syömisen rv 10. Ovat kyllä mielestäni aika kalliita, mutta syön nyt ainakin tämän kuurin. Minulla on alhainen hb, siihen neuvolan tädit neuvoivat syömään nimenomaan multitabsia, rautaa eivät suosittele ollenkaan (mikä on mielestäni aika outoa, koska monelle suositellaan sitä heti alkuraskaudesta lähtien).

Kivi ja murunen 16+5

Vierailija
4/18 |
07.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multitabs raskaus on mullakin ja niissä ainakin on rautaa? Mitä multitabseja sulla on,siis just noita niinhän?? En tiedä onko noita erilaisia??

Vierailija
5/18 |
08.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ladyvitaa otin ennen raskautta muutaman viikon (ohjeen mukaan), enkä edes joka päivä, mutta ilmeisesti niiden takia tuli ihan hirveä syyhy :? Siis kutitti joka puolelta. Lopetin sitten käytön ja niin loppui se kutinakin... en ole tietenkään muistanut mitään muuta aloittaa, tosin syön hyvin monipuolisesti.

Vierailija
6/18 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskautta tuota Multabs Raskaus- vitamiinia. Meillä kun tosiaan oli pitkään yritystä ja siinä paketin kyljessä lukee että raskautta suunnitteleville niin alin sitten napsimaan niitä.

Alkuraskaudessa söin yhden päivässä. Puolessa välissä th kehotti syömään 2 päivässä kun hb hieman laski ja olen muutenkin niin huono syömään. Nyt oon sitten edelleen syönyt kahta päivässä.

Vierailija
7/18 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli kans toi ladyvita plus ennen raskautta/yrityksen aikaan käytösssä mut oli pakko jättää pois ku kutitti ja tuli vähän ihottumaakin... mitäköhän niissä oikein on :)

mut tosta multitabs raskaudesta ei oo tullut mitään ainakaan vielä,onneks.

Vierailija
8/18 |
10.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli kans toi ladyvita plus ennen raskautta/yrityksen aikaan käytösssä mut oli pakko jättää pois ku kutitti ja tuli vähän ihottumaakin... mitäköhän niissä oikein on :)

mut tosta multitabs raskaudesta ei oo tullut mitään ainakaan vielä,onneks.

siinä on jopa 3 kertaa enemmän kuin päivittäinen tarve.

Vierailija
9/18 |
29.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön Multitabs raskaus -monivitamiinia yhden tabletin päivässä, neuvolan suosituksesta (ruokavalioni melko monipuolinen mutta kasvisten osuus jää usein vähäiseksi). Aloitin vitamiinien syönnin vasta rv 12 alkaen, kuten neuvolassa suositeltiin. Muistelen jostain lukeneeni ettei alkuraskaudessa ole tarvetta lisävitamiineille (paitsi foolihappo, jos sitä saa hyvin vähänlaisesti ruokavaliosta.) Kysäisepä seuraavalla neuvolakerralla mitä oma terkkarisi sinulle suosittelee, kiire noille lisille ei tosiaan vielä ole :)

Viipero rv 22+3

Vierailija
10/18 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin multitabseja sekä magnesiumia jo ennen raskautta. Tuossa rv20 paikkeilla aloin tavallisen multitabsien sijaan syömään niitä raskaana oleville tarkoitettuja, kun alkoi väsymys painaa raudan vajauksen vuoksi. Toimii edelleen rv29+4.

Vierailija
11/18 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ladyvita plussaa koska siitä saan mangnesiumin levottomille jaloille, kalkin koska kaikista maito tuotteista tulee jostain syystä paha olo tässä neljännessä odotuksessa ja rautaa kun hb on ollut aina vähän alhainen. Tuossapa ne tärkeimmät syyt. Rv 21+4.

Vierailija
12/18 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin syömään Multitabs Raskaus-monivitamiinia heti kun tein positiivisen raskaustestin. Syön kyllä aika monipuolisesti, mutta välillä kalkin saanti jää liian vähälle, eikä se rautalisäkään mulle pahaa tee (tänään ekassa neuvolassa hb 122).

T:Hannekka 8+3

Vierailija
13/18 |
30.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitaisi syoda jo raskauden yrityksesta alkaen (400 microgrammaa/vrk) etta varmasti ehkaistaisiin spina bifida ja muut selkaytimen kehityshairiot (ts. foolihappotasojen on oltava riittavan korkeat heti raskautumisen hetkella ja ihan alkuvaiheessa). Nain sanovat laakarit ainakin taalla Keski-Euroopassa, en tieda onko suomalaisessa ruokavaliossa joku korkean foolihapon lahde joka takaisi sen saannin ravinnosta, taalla ei ainakaan ole. Eli aina olen syonyt foolihappoa heti kun olen alkanut yrittaa raskautumista, niin nytkin.

Vierailija
14/18 |
01.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin Möllerin sydämelle -nimisen ravintolisän syömisen jo pari kuukautta ennen raskaaksi tulemista. Siitä löytyy Omega 3:sta, foolihappoa, E-vitamiinia ja kasvis-kala-ruokavalion lisäksi tarvitsemaani B6:sta ja B12:ta. Raskausviikosta 16 alkaen olen popsinut kätilön kehotuksesta myös maitohappobakteereja, mikä onkin selvästi auttanut pitämään mahan kunnossa.

Vierailija
15/18 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... koska en käytä tarpeeksi maitotuotteita. Muuten kyllä yritän syödä mahdollisimman monipuolisesti, vitamiinilisiin en ole koskenut. Neuvolasta minulle ei ole suositeltu mitään vitamiineja.

Vierailija
16/18 |
03.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista missä vaiheessa aloitin syömään Ladyvita Plus:aa. Se on aika kallista, mutta on monipuolinen. Aamuisin olen vanhasta muistista juonut Berocca-poretta. Väsymykseen ei ole mitään apua ollut :(

Vierailija
17/18 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensiksikin foolihapon tarve kasvaa huomattavasti, ettei sitä kykene tarpeeksi saamaan vaan syömällä kunnolla. On myös tehty tutkimuksia, ettei sitä pitäisi syödä liikaakaan. Tutkimuksien mukaan lapset jotka ovat sikiönä saanut runsaasti foolihappoa on myöhemmin lihavia. Neuvolassa kytätään vain hb-arvoja. Kuitenkin raskaana oleva tarvitsee muitakin vitamiineja. Kun sikiö kasvaa, on kulutuskin runsaampaa kuin normaalilla ihmisellä. Imetysaikanakin kannattaa syödä lisävitamiineja. Käytä raskaanaoleville tarkoitettuja, niin ovat turvallisempia. Tietenkin luonnollinen rehustus on se ykkösjuttu. Itse en säännöllisesti syö vitamiineja, mutta napsin silloin tällöin lisänä. Jos et tunne itseäsi väsyneeksi, ei tarvitse ainakaan säännöllisesti ottaa. Kalaöljy on kyllä sikiöllekin hyväksi koko raskausajan. Jos syöt kalaa, ei tarvitse sitäkään säännöllisesti ottaa. Kuitenkaan älä luota vain ravintoon, kun olet raskaana tai imetät.

Vierailija
18/18 |
06.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli syön normaalistikin Multitabsin päivässä. Nyt aloin syödä edellisen odotusajalta jääneitä odotusajan Multitabseja, sen yhden per päivä.

Syksyn tullessa aloitan myös d-vitamiinilisän.

Hemoglobiini on aina ollut (myös ed. raskaudessa) hyvä, joten jos ei romahdusta tapahdu, niin varmaan pärjään ilman lisärautaa.

Ja HUOM! Olen kuullut juttua, että B-vitamiini (olisiko tarkemmin sanoen b6-vitamiini) saattaa auttaa pahoinvoinnissa :D Eli sitä aion vielä erikseen lisänä kokeilla, jos pahaolo yllättää.

Foolihaposta olen minäkin kuullut, että sitä pitäisi syödä jo ennen raskautta. Sitä ilmeisesti on paljon kasviksissa/hedelmissä??? Ekassa raskaudessa en ollut asiasta kuullut, enkä silloin syönyt alussa edes monivitamiinia - kaiken huipuksi ruokavaliosta n.5% oli kasviksia...gröhöm... Mutta joka tapauksessa ihan terve ja hieno pieni mies tuolla sängyssä nyt nukkuu =)

Monipuolinen ja terveellinen ruokavaliohan se on joka tapauksessa kaiken A ja O. Sen kuin vain itse aina muistaisi, eikä sortuisi niin usein herkkuihin... ;)