Vapaaehtoisessa eläkevakuutuksessa n 37000€ säästettynä
Kommentit (23)
Täysin turha keksintö. Menetätte kaikki rahanne kun seuraava kupla puhkeaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun rahat takuutuotossa eikä osakkeissa.
Ei kai sun kaltaisia typeryksiä enää löydy,että rahojaan eläkevakuutukseen laittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sun kaltaisia typeryksiä enää löydy,että rahojaan eläkevakuutukseen laittaisi.
Ihan pyytämättä firma sen aikanaan otti ja siitä lähtien on sitä maksanut. Itse en ole laittanut siihen senttiäkään eikä mun kannata laittakaan jos se joskusjä mun itseni maksettavaksi.
En mä nyt niin tyhmä ole, että lisäeduista kieltäytyisin kun ilmaiseksi tarjottiin.
"Se, joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa!" Ei piä kehua liikaa..
Vierailija kirjoitti:
"Se, joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa!" Ei piä kehua liikaa..
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rahat takuutuotossa eikä osakkeissa.
Jos pankki lupaa takuutuottoa niin se tarkoittaa sitä että jos tulee kaikkien aikojen nousukausi niin sinulle maksetaan yhden prosentin vuosituottoa, jos ihan normaali tilanne niin saat 0,15% ja joku uusi finanssikriisi niin tuottosi on 0,05% vuodessa. Eli ei yhtään mitään. Negatiivisen inflaation aikana jossain määrin ok ratkaisu mutta kunhan inflaatio lähtee käyntiin niin tuollaiset tuotot eivät paljon lämmitä.
Ei yhtään! Sen sijaan olen velaton ja minulla on varallisuutta jonka voin muuttaa rahaksi vaikka huomenna. Ja huomattavasti enenmmän kuin 37000.
Tiesithän että kun alkaa nostaa eläkevakuutusta, sitä verotetaan pääomatuloveroprosentin mukaan. Löydät mm. Verohallinnon sivuilta kuinka paljon se nyt on. Mitä lie sitten, kun tosiaan nostat rahaa. ..
Mulla on reilu €70K työnantajan maksamana. Ja vaimolla reilut €50K itse säästettynä. Ollaan nelikymppisiä.
Onnea vaan. Pankkisetä kiittää, kun saa rokottaa teidän säästöjä kaiken maailman hallintopalkkioilla.
Eläkevakuutus on pankeille kaikkein tuottoisin bisnes.
Mä olen yrittäjä, ja maksan minimieläkettä itselleni. Erotuksen olen sijoittanut asuntoihin. Tuottoa nyt jo, menee lainanmaksuun, mutta jossain vaiheessa vuokratulot jää omaan käyttöön ja asunnot voi realisoida jos tarvitsee enemmän rahaa.
Miten tälle palstalle onkin pesiytyneet kaikki talousammattilaiset, jotka tietää kaikki ratkaisut ja pankkien tuotteen huijaukseksi ja arvottomiksi ja huonoiksi sijoituksiksi?
Vierailija kirjoitti:
Heh... kyllä osakemarkkinoilla se tulee ylöskin, mikä joskus menee alas. Ja jos niin kävisi, niin sinäkin menettäisit kaikki eläkerahasi, samalla tavalla ne on rahastoitu.
Mitä tulee ap:n tilanteeseen. Parempi toki tuo, kuin pyöreä nolla säästettynä, mutta en kyllä itse säästäisi vapaaehtoiseen eläkevakuutukseen. Jos työnantaja sitä tarjoaisi, ehkä pyytäisin mielummin palkankorotusta ja säästäisin rahat suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan pyytämättä firma sen aikanaan otti ja siitä lähtien on sitä maksanut. Itse en ole laittanut siihen senttiäkään eikä mun kannata laittakaan jos se joskusjä mun itseni maksettavaksi.
En mä nyt niin tyhmä ole, että lisäeduista kieltäytyisin kun ilmaiseksi tarjottiin.
Ei se ilmainen ole. Verollinen etuisuus joka lisäksi estää muutaman muun eläkkeen ja tuen maksamisen.
Satatonnia kasassa. Työnantaja ottanut sen aikoinaan. Tuo mikä nyt kasassa on, ei voi menettää ja lisää tulee vielä 10 vuoden ajan. Jos kuolen, on edunsaajana omaiset, vaimo ja lapset, toimii siis henkivakuutuksena, saavat maksettua velat pois jne.
Vierailija kirjoitti:
Miten tälle palstalle onkin pesiytyneet kaikki talousammattilaiset, jotka tietää kaikki ratkaisut ja pankkien tuotteen huijaukseksi ja arvottomiksi ja huonoiksi sijoituksiksi?
Sanotaanko niin, että pysähtynyt kello on aina kaksi kertaa vuorokaudessa oikeassa :-)
Lyhyesti:
Vapaaehtoinen eläkevakuutus ei ole nykymuodossaan kovin optimaalinen tapa säästää eläkettä. Veroetu ei ole varsinaisesti etu, vaan ainoastaan siirrettyä verotusta (vaikka säästöt saa vähentää verotuksessa, eläkettä nostettaessa veroa joutuu maksamaan koko pääomasta, ei ainoastaan voitosta) Taloudellista etua siitä saa, jos sijoittaa verovähennykset eteenpäin ja saa niille kunnon tuottoa (ei siis takuutuottoa)
Toinen iso ongelma on, että vakuutussäästöt ovat jumissa yhdessä yhtiössä. Vaikka tilin saakin nykyään periaatteessa siirtää toiselle yhtiölle, niin se tulla niin kalliiksi, ettei se käytännössä ole mahdollista. Tämän tietäen vakuutusyhtiöt voivat hinnoitella tuotteensa aika vapaasti.
Ja periaatteessa se on toki säästäjän etu, ettei rahoja voi nostaa ennen eläkeikää, mutta en ole ikinä ymmärtänyt miksi siitä pitää maksaa enemmän kuin joustavammasta säästämisestä. On varmaan ihan hyvä ostaa kahden vuoden fitnessklubi jäsenyys, niin tulee treenattua varmemmin, mutta ottaisitko sen myös silloin, jos se tulee kalliimmaksi kuukautta kohden kuin 1 kk jäsenyys?
Jotain samaa luokkaa, työnantajan maksama vakuutus.