D-vitamiiniarvot veressä
Oletteko mittauttaneet? Mielestäni kansalliset suositukset ovat aivan liian alakantissa ja tätn aiheutuu paljon "turhia" sairauksia. Itse olen syönyt 4kk kyseistä vitamiinia noin 110mikrogr päivässä (kalaa en paljon syö, enkä juo maitoa, juustoa ja jugurttia kylläkin) ja arvot veressä olivat 104 eli hyvät. Toksiseksi muuttuisi vasta arvolla 375.
Kommentit (10)
pähkäilin omalla kohdallani, että arvot talvisaikaan ovat lähes samat kuin mitä otan vitamiinia. Kesäksi puolitan tuon annoksen. ap
D-vitamiini on hormon ja kannattaa muistaa, että kesällä iho tuottaa sitä todella paljon hetkessä. Netissä on laskureita, joilla näkee minkä verran 15 min oleskelu auringossa d-hormonia tuottaa.
Vierailija kirjoitti:
100 ug päivässä saa minulla arvot pysymään vähän alle sadassa.
Sama mulla. Arvot olleet 80-90, eli juuri ja juuri ok. Kammottaa ajatella mitä olisivat jos söisin vain sen suositellun 7.5 mikroa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 ug päivässä saa minulla arvot pysymään vähän alle sadassa.
Sama mulla. Arvot olleet 80-90, eli juuri ja juuri ok. Kammottaa ajatella mitä olisivat jos söisin vain sen suositellun 7.5 mikroa...
Ursula Schwabb tekee sinusta nyt rikosilmoituksen :)
Vierailija kirjoitti:
D-vitamiini on hormon ja kannattaa muistaa, että kesällä iho tuottaa sitä todella paljon hetkessä. Netissä on laskureita, joilla näkee minkä verran 15 min oleskelu auringossa d-hormonia tuottaa.
No mä en oleskele auringossa, koska iho palaa. Olen punapigmenttinen enkä siedä yhtään aurinkoa. En ala riskeeraamaan ihosyövän kanssa, kun vitamiinin saa purkistakin.
5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en oleskele auringossa, koska iho palaa. Olen punapigmenttinen enkä siedä yhtään aurinkoa. En ala riskeeraamaan ihosyövän kanssa, kun vitamiinin saa purkistakin.
5
On eri asia maata auringossa bikineissä keskipäivällä kuin vaikkapa steppailla vaatteet päällä iltapäiväauringossa. Kyllä vitamiinit kannattaa syödä myös kesällä, jos ei harrasta auringonottoa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kansalliset suositukset ovat aivan liian alakantissa ja tätn aiheutuu paljon "turhia" sairauksia.
Onko sinulla asiantuntemusta ko. aiheesta vai ihanko wikipedia/blogi-taustalta sairauksien syntymekanismeja päättelet?
Juuri noi, hyvä! Itselläni oli viimeksi arvo 210.