Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla tavoitteena ykkösen gradu?

Vierailija
23.03.2016 |

Onko täällä muita, joilla olisi pakko valmistua ja gradun teko sakkaa? Teoria sivumäärällisesti melkein kasassa, sisältö hirveää paskaa. Empiirinen tutkimus vielä ajatuksen tasolla eli täysin tekemättä, enkä tiedä miten sen teen. Palautus kolmen viikon päästä. Eli kiire on.

Kuinka huonolla ja lyhyellä työllä voi päästä läpi?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää koskaan aliarvioiko viimeisten viikkojen dead line -helvetin voimaa. Sitä vain puskee eteenpäin jonkinlaisessa rinnakkaisuniversumissa, jota ylläpidetään kahvilla. Jos siinä työssä on edes jonkinlainen punainen lanka ja johdonmukaisuus säilyy, läpi menee ilman rutinoita. 

Suurin työ on aloittamisessa. Aloita, järjestä aineisto ja ala kirjoittaa ja kiitä kaikkia niitä viisaita ihmisiä, joiden ansiosta meidän ei tarvitse käyttää kirjoituskoneita sen työn tekemiseen. Editoi vasta lopuksi.

Vierailija
22/36 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita pomodoro-tekniikkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita pomodoro-tekniikkaa!

Täytyypä kokeilla.

ap

Vierailija
24/36 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvisin haastatteluja HR-ammattilaisilta mielellään heti pääsiäisen jälkeen. Onko palstalla siis HR-mammoja? :D

Ota yhteyttä HENRY ry:hyn.

Vierailija
25/36 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää koskaan aliarvioiko viimeisten viikkojen dead line -helvetin voimaa. Sitä vain puskee eteenpäin jonkinlaisessa rinnakkaisuniversumissa, jota ylläpidetään kahvilla. Jos siinä työssä on edes jonkinlainen punainen lanka ja johdonmukaisuus säilyy, läpi menee ilman rutinoita. 

Suurin työ on aloittamisessa. Aloita, järjestä aineisto ja ala kirjoittaa ja kiitä kaikkia niitä viisaita ihmisiä, joiden ansiosta meidän ei tarvitse käyttää kirjoituskoneita sen työn tekemiseen. Editoi vasta lopuksi.

Joo, olen yhden hieman lyhyemmän lopputyön aikanaan tehnyt ja kyllähän se oli 3 kk tuskailua ja 2 viikkoa kirjoittamista. Sain 5. Ero tähän nykytilanteeseen on se, että silloin kuitenkin tein ne haastattelut hyvissä ajoin, joten kaikki materiaali oli kasassa. Tällä kertaa helmikuu meni yrittäessä edes itse ymmärtää, mikä helvetti tässä työssä on se pointti. Nyt sit olen pari viikkoa kirjoittanut teoriaa ja se empiiria tosiaan vielä puuttuu kokonaan. Tällainen opiskelun sankari kun oon, luulin, että työn palautus on vasta toukokuussa, mutta pitääkin olla jo huhtikuun puolessa välissä. 

Vierailija
26/36 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvisin haastatteluja HR-ammattilaisilta mielellään heti pääsiäisen jälkeen. Onko palstalla siis HR-mammoja? :D

Ota yhteyttä HENRY ry:hyn.

Luin juuri jotain heidän RT-artikkelia, mikä on ihan käyttistä mun työhön. Kiitos vinkistä. :)

ap

Vierailija
27/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voisin liittyä keskusteluun! Täällähän on havaittavissa ihan sama kaava! Kandi helposti ja nopeasti kasaan,  josta seurannut joku ihme voimaantumisen tunne ja idea gradunteosta vauvan hoidon oheessa :D ei näin.

Mulla on sellanen ala, että gradun ei tartte olla pitkä ( 30-50s riittää) mutta pitää olla empiirinen tutkimus ja uutta tietoa eikä voi olla laadullinen. Mulla on kiitollinen tilanne sikäli että olen graduntekijänä tutkimusryhmässä eli aihe ja aineisto on pedattuna. Johdantoa olen hahmotellut jonkin verran, menetelmistä ei vielä mitään hajua, ja tulosten ja diskussion oletan tupsahtavan syliin analyysit tehtyä.

Nyt pitäisi siis ihan vakavissaan perehtyä kirjallisuuteen ja lukea, lukea, lukea artikkeleita että tohon johdanto-osuuteen sais jotain tolkkua eikä tarvii nolata itseään seuraavan kerran ohjaajan kassa tavatessa hölisemällä ihan järjettömiä tutkimuskysymyksiä ym. Ja sit sen jälkeen pitäs opetella et miten helvetissä joku tilasto-ohjelma toimii ja millanen analyysi mun pitää tehdä ja miten ne tehdään. Siinä tavoitetta parille kuukaudelle.

Vauva on puolivuotias :)

Vierailija
28/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti humanisteille jaellaan noita arvosanoja kandeista ja graduista melko lepsusti jos näillä tässä ketjussa kuvatuilla työmäärillä saa toiseksi korkeimman arvosanan. :)

Vierailija
29/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan saat ap aineiston niin olisit selvillä! Sen saa kyllä kirjoitettua sen jälkeen pelkällä vimmalla loppuun.

Vierailija
30/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä teille. Itselläni on jo valmistumisesta aikaa, mutta lueskelin aiheen kanssa painiessani näitä vertaistukikeskusteluja ja sain niistä paljon irti. Ehkäpä yritän jakaa oppimiani vinkkejä eteenpäin teille, koska omalla kohdallani gradusta ei tullut niiden ansiosta missään vaiheessa ahdistava peikko.

Tässäpä siis nämä tärkeimmät.

* Raivatkaa kalenteriin tilaa gradulle. Parasta olisi koko päivä aikaa ilman, että missään kohdassa on mikään tuleva juttu viemässä huomiota tai stressaamassa.

* Aloittakaa lukemalla läpi valmis aineisto. Jos sitä ei vielä ole, lukekaa tutkimussuunnitelma. Jos sitäkään ei ole, googlettakaa tutkimussuunnitelma ja hahmotelkaa vinkkien perusteella oma tutkimussuunnitelmanne. 

* Nyt kun ollaan taas kiinni aiheessa, aloittakaa hahmottelemalla sisällysluettelo. Siinä on luultavasti johdanto, aineisto, metodit, tulokset, tulosten tarkastelu, keskustelu ... Samalla kokonaisuus pilkkoontuu pienempiin paloihin.

* Siirtäkää sisällysluettelo tiedostoksi, jonka otsikoiden alle alatte hahmotella mitä niiden alle pitäisi tulla. Esim. "Metodit (monimuuttuja-analyysi ks. luentomonisteet, parametrit ks. ohjaajan artikkelit)". Kirjoitelkaa myös sanoin, millaisia kuvia ja taulukoita tarvitsette sinne. Voi ihan vaikka paintilla piirtää hahmotelman kuvasta ja liittää sen siihen tiedostoon.

* Nyt teillä on runko. Ei tarvitse enää muuta kuin alkaa täyttää sitä. Nyt joka kerta, kun teillä on aikaa gradun tekoon, päättäkää tarkasti mitä teette seuraavan puolen tunnin ajan. Esim. teillä on jo kappaleessa 5 paintilla piirretty kuva, joten nyt te seuraavan 30 minuutin ajan keräätte aineistoa, että voitte tehdä sen oikean kuvan oikeilla tiedoilla.

* Kun teillä on tällainen tavoite, laittakaa munakello soimaan 30 minuutin päähän. Sulkekaa AV, Facebook, iltalehdet ja kaikki muu häiriö. Niin kauan kuin kello tikittää, teette pelkästään sitä mitä piti tehdä.

* Kellon soidessa pitäkää 5 minuutin tauko, ja sitten uusi sessio. Samasta aiheesta, jos ette saaneet edellistä valmiiksi, tai sitten uudesta aiheesta.

Kyllä se valmistuu pala kerrallaan!

Vierailija
31/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin kandeissa menee läpi myös aikamoinen huttu ja diipadaapailu, riittää että kieliasu ja viittaukset on oikein, lähteet kv-tutkimuksia eikä mitään oppikirjoja ja niitä on tarpeeksi. Ohjaaja toki antaa palautetta, mutta huonostakin saa esim arvosanan 3. Gradussa taas tosiaan pitää olla empiirinen tutkimus ja tilastolliset menetelmät käytössä, joten ihan pelkällä kirjoittelulla ei selviäkkään vaan ensin pitää tehdä joku työ josta kirjoittaa. Luulen, että niillä aloilla joissa ei vaadita graduun tutkimusta, voi saada hyvän arvosanan pienellä työllä. 

Vierailija
32/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa silti lukea läpi ne arvosteluohjeet. Olen kokenut hyödylliseksi sen, että katsoo mitä 1 vaaditaan ja varmistaa, että oma työ on ainakin sen tasoinen siltä osa-alueelta. Esim. tee selkeät tutkimuskysymykset, joihin työ vastaa, tieteellinen kieli on ok, jne.

Vierailija
33/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AV-palsta gradun lähteeksi? :D

Vierailija
34/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai gradua varsinaisesti hylätä vaan sitä pitää korjata/täydentää. Siinä taas ei ole mitään ongelmaa, jos homma ei ole sakannut jo aivan alkuvaiheessa, eli jotakuinkin on koossa niin teoriaa kuin empiriaa.

Selkeä tavoite on mullakin, että kunhan olisi edes valmis. Eihän se ole muuta kuin kirjoittaa vaan, eihän? Niin no, kun pääsisi edes alkuun.

Vierailija
35/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskelette ? Kiinnostus ! ? Mihin hävinnyt yliopisto-opiskelijoiden sivistys ? Ruma kielenkäyttö hämmästyttää. - Gradu-ahdistus tavallista , kova työ johtaa hyviin tuloksiin.

Vierailija
36/36 |
24.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai gradua varsinaisesti hylätä vaan sitä pitää korjata/täydentää. Siinä taas ei ole mitään ongelmaa, jos homma ei ole sakannut jo aivan alkuvaiheessa, eli jotakuinkin on koossa niin teoriaa kuin empiriaa.

Selkeä tavoite on mullakin, että kunhan olisi edes valmis. Eihän se ole muuta kuin kirjoittaa vaan, eihän? Niin no, kun pääsisi edes alkuun.

Näin minäkin toivon asian olevan. Eli jos menen vetämään presentaation 85% valmiilla työllä, niin toivottavasti vaan käskevät korjaamaan sen ennen kypsäriä.

Opiskeluinto on hävinnyt muun elämän kasvaneitten vaatimusten myötä. Olen jo vuosia ollut täyspäiväisesti vaativissa töissä, joka ovat vieneet voimat. Nyt sitten jäin pois töistä, että olisi pari kuukautta aikaa saada opinnot loppuun. Pari vuotta poissaoloa yliopistolta on myös tehnyt tehtävänsä. En ole enää niin hyvä vetämään näitä vasurilla. 

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan