Voinko vaatia miehen exää luopumaan miehen nimestä???
Mieheni on aikaisemmin ollut naimisissa ja heillä on yhteinen lapsi. Exällä on edelleen mieheni nimi. Nyt olemme menossa naimisiin ja haluan mieheni nimen. En kuitenkaan halua samaa nimeä kuin miehen exällä. Voinko vaatia, että exä ottaa takaisin tyttönimensä?
Kommentit (43)
Itse pitäisin eron jälkeen miehen nimen enkä varmasti ottais enää tyttönimeäni takaisin, koska miehen nimi on sata kertaa hienompi kuin tyttönimeni. Kun siitä vanhasta nimestä pääsin, en ota sitä enää ikinä takaisin, en varmasti - ja tällä ei ole mitään tekemistä miehessä roikkumisen kans.
ja meillä tässä tilanteessa vielä sellainen " hauskuus" että meillä on sama etunimi exäni nykyisen avovaimon kanssa. en todellakaan luovu nimestäni jos ja kun he menevät naimisiin. onneksi asumme sentään eri paikkakunnilla
saman nimen kuin lapsilla (Esikoinen kerkisi olla ½-vuotta eri sukuniminen kuin minä ja se oli musta hankalaa). Sitäpaitsi en rupeaisi nimeä vaihtamaan myöskään sen vaivannäön takia ja rahaakin menisi. Niin ja sitten jos suostuisin nimenvaihtoon vaihatsin myös lasten nimet ja sekin maksisi lisää. Maksaisitko sinä ex:n nimenvaihdosta aiheutuvat kulut?
Meillä on kaksi lasta, koko perheellä sama sukunimi. En eron jälkeen vaihtaisi nimeä takaisin, koska en haluaisi että minulla olisi eri sukunimi kuin lapsillani. En myöskään erityisemmin pidä tyttönimestäni.
vaihtaneensa sukunimensä. Miestäni ärsytti, kun nainen lapsettoman liiton jälkeen piti miehen sukunimen. Mies vihaa eksäänsä tai on ainakin kauhean katkera.
Mustakin on roikkumista pitää eksän sukunimi.
Miks asia sua niin vaivaa?Mitä helkatin väliä sillä on,vaikka ois sama nimi.Varmasti lasten takia haluaa pitää,sama nimi itsellä kuin lapsella.Käske äijääs ottamaan sun nimi tai pidä muuten vaan omas jos en kestä olla samanniminen eksän kans..sori nyt vaan,mutta aika pikkumaista minusta...!!
häiritsee jos lapsella on eri sukunimi kun teillä? (Siis isällä ja lapsilla sama sukunimi...) Minun äidilläni on aina ollut eri sukunimi kun meillä lapsilla ja isällämme, ei ole koskaan haitannut elämistä... Ja nykyäänhän on yleistä, että perheissä eri nimisiä, esim. naisen edellisestä liitosta oleva lapsi on isänsä sukunimellä, vaikka asuu äitinsä kanssa... Minusta on aivan naurettavaa vaihtaa sukunimeä, pidän hautaan asti omani, jos mies tahtoisi ottaa minun nimeni, saa sen tehdä, mutta myös pitää oman sukunimensä... Lapset saavat isän sukunimen, tai minun, ihan miten mies haluaa, veikkaan ensimmäistä...;)
*miehellä tai lapsilla on eri sukunimi.
Siihen asti ei auta kuin kestää. Ei varmaankaan halua vaihtaa eri nimeen kuin lapsi on.
Tosin meillä mies vaihtoi nimensä. Olin ikionnellinen! Ja olen yhä! Halusi olla samanniminen kuin meidän muu perhe: minä ja meidän 3 yhteistä lasta oltiin mun nimellä. Nyt ollaan koko perhe samalla nimellä ja ovessa yksi yhteinen sukunimi.
Miehen eka liiton lapsikin on jo yläasteiässä ja tuskin voisi vähempää kiinnostaa, minkä niminen isä on, kunhan pelit ja vermeet saa, mitä toivoo ja isäänsä näkee. Nimi muutenkin pienin huolista: suurin oli, kun joutui luopumaan omasta huoneestaan meidän kodissa, kun tuli lisää lapsia.
.... ihan mitä vaan!!! Vaikka sitä nimenvaihtoa.....
Mutta mitään merkitystähän sillä ei ole...... TYHMÄ
....totta!!! Mitä ihmeen väliä sillä on kuka on minkäkin niminen???
Onko pissaa päässä vai??
Uutta minulle. Kiitos tiedosta jos pitää paikkansa...
Ei kukaan voi olla näin itsekäs ja yksinkertainen..
Ja vielä toinen kommentti: ap on idiootti.
taas piti eron jälkeen miehen sukunimen, mutta kuitenkin esiintyi myös tyttönimellään esim. opiskelupiireissä. Mielestäni tällainen on kyllä jo laitonta. Onneksi se horopeffa tajusi vaihtaa mieheni nimen pois vihdoin. Ja tämä eukko työskentelee ala-asteen opettajana (täysin epäpätevänä vuodesta toiseen), varsinainen malli lapsille. Mikäs minun sukunimeni tänään olikaan....
Vierailija:
Siihen asti ei auta kuin kestää. Ei varmaankaan halua vaihtaa eri nimeen kuin lapsi on.Tosin meillä mies vaihtoi nimensä. Olin ikionnellinen! Ja olen yhä! Halusi olla samanniminen kuin meidän muu perhe: minä ja meidän 3 yhteistä lasta oltiin mun nimellä. Nyt ollaan koko perhe samalla nimellä ja ovessa yksi yhteinen sukunimi.
Miehen eka liiton lapsikin on jo yläasteiässä ja tuskin voisi vähempää kiinnostaa, minkä niminen isä on, kunhan pelit ja vermeet saa, mitä toivoo ja isäänsä näkee. Nimi muutenkin pienin huolista: suurin oli, kun joutui luopumaan omasta huoneestaan meidän kodissa, kun tuli lisää lapsia.
Ei kait sitä nimeä oo pakko vaihtaa edes jos menee uusiin naimisiin? Ja jos oikeen siltä tuntuu, eikö teoriassa myös uusi mies voisi ottaa vaimon (eli exältä " saadun" ) sukunimen?
Ja miksi tämä ekan liiton lapsi joutui luopumaan huoneestaan isänsä luonna? Eikö hänellä ole samat oikeudet kun muilla lapsilla??
Nojoo, tää menee jo ihan eri aiheeseen...
Oltiin 13v naimisissa, mentiin tosi nuorina. Naimisiinmenon ja uuden nimen jälkeen olen saanut paljon uusia ystäviä ja mennyt työelämään ja harrastustoimintoihin ja yhdistyksiin jne. Kyllä olisi porukoilla ihmettelemistä, kun ilmottaisin, että ottaisin oman sukunimeni takaisin. Eihän sitä tiedä kun muutama lapsuuden ystävä. Kaikkialle pitäisi ilmottaa uusi nimi: pankkitilit, lehtitilaukset, vakuutusyhtiöt ja ajokortit sekä passit pitäisi uusia. Sitten pitäisi vielä itsekin muistaa oma uus nimi ja lastenkin pitäisi. Sitä paitsi kun matkustellaan paljon lasten kanssa, niin en tykkäisi olla eriniminen, tulisi sellainen olo, että tätsy tässä lähti siskon lasten kanssa...
Ja kaikki tämä vaan siksi, että joku naikkonen saa saman sukunimen mennessään naimisiin.
Väestörekisterin sivuilta voi käydä katsomassa kuinka monta samannimistä naista sulla on käännytettävänä, onnea ' puhdistustöihin'
mä vaihdoin tyttöninen ja aikasta moni luuli mun löytäneen uuden miehen ; )
kun sitten oikasin, et juu en ole vihille mennyt vaan eronnut, niin tietty pahoittelivat onnitteluja. Siihen sitten tokasemaan, et joskus tuo erokin voipi olla onnittelujen arvoinen.
Nimi on osa identtiteettiä, ja jos nimensä haluu pitää niin eipä siinä ole mitään muilla valittamista.
Itse pidin koska siinä olisi ollut hirveä urakka vaihtaa nimet joka paikkaan. Eksän uusi (oletkohan sinä..hah) alkoi inisemään siitä. Sain uuden miehen kanssa lapsen ja he alkoivat soittelemaan että ei kait tälle lapselle tule vain eksäni sukunimeä? Eksän uusi taas oli lasten kuullen huutanut että HÄN haluaa saman sukunimen ja plaa plaa.
Nyt olen vaihtanut sukunimeni pari vuotta sitten, mutta esim. ajokortti on vielä eksän nimellä.
Taitaa ap pelkää että eksä palaa eksänsä luokse helpommin kun on sama sukunimi...