Synnytyssairaalaan tutustumiseen/synnytysvalmennukseen osallistuneet, kuinka koitti käynnin?
Oliko käynnistä tai valmennuksesta hyötyä? Kannattiko käydä? Itselleni on käynyt niin, että raskausviikkojen ylitettyä 30, olen kehittänyt itselleni kammon synnytystä kohtaan. Pelkopolin ja neuvolakäyntien jälkeen olen apealla ja huonolla tuulella. Muutenkin olen epävarma ja tuskastunut tilanteeseen ja väsynyt raskauden tuomiin fyysisiin oireisiin. Olen lukenut paljon synnytykseen liittyvää kirjallisuutta, harjoitellut rentoutumista ja yrittänyt järjellä valmistautua asiaan sekä yrittänyt suhtautua tulevaan synnytykseen avoimin ja luottavaisin mielin. Silti usein iskee epätoivo. Mietin lisääkö tieto tuskaa. Kätilö suositteli, että sairaalan valmennukseen kannattaa osallistua, sillä siellä kerrotaan mm. kivunlievityksestä.
Kommentit (3)
Meillä oli viiden kerran perhevalmennussarja. Näillä kerroilla käsiteltiin kivunlievitystä, katsottiin synnytysvideo (ei ollut niin paha kuin olin luullut), käytiin läpi parisuhteen muutoksia lapsensaannin jälkeen ja mielestäni varsin oleellinen asia, sivuttiin imetystä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että jos on mahdollisuus mennä perhevalmennukseen tai johonkin sentyyliseen niin kannattaa, epiduraalia lukuunottamatta kaikki kivunlievityskeinot olivat minulle aivan uusia.
No sellaista tutustumista ja hihittelyä niinkuin aina tutustumisvierailut ovat. Se on ihan erilaista kun ollaan oikein asian kanssa siellä.
Pelotti ihan hemmetisti, en tiedä kuka ei pelkäisi, kun menee synnyttämään. Kipuja on eniten supistusten aikana. Loppu "riksraks" menee tosi nopeasi, eikä edes satu, kun vauva tulee ulos. Kannattaa ponnistaa kunnolla kun saa, silloin se menee nopeammin.
Siis KOITTE käynnin!