Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo ei hyväksy lasta nimen takia?

Vierailija
22.03.2016 |

Oma äitini on suoraan sanonut lapsellamme olevan ruma nimi. Sen jälkeen kun nimi valittiin ei ole ottanut siihen mitään kantaa, sisarusteni lasten nimiä muistaa kehua. Tämä on sinänsä ok, kaikki ei tykkää kaikista nimistä ja myös minun mielestä sisarusteni lapsilla on kivat nimet. Mutta ongelma onkin se, että mummo ei tunnu juuri välittävän lapsestani ja voiko tähän siis olla nimi syynä?? Hän ei ikinä puhuttele lasta nimellä, tyttö on nyt 7kk. Oli myös pettynyt kun lapsi kastettiin ja kutsuukin lasta toisinaan pikku katoliseksi "ihan huumorilla". Lapsen isä siis katolilainen, meidän suvussa ei ole ollut tapana kastaa lapsia.

Kun puhun jotain tytöstäni, ei äitini juuri jaksa kuunnella. On kyllä kehunut lasta nätiksi, mutta toisaalta on myös sanonut lapsen silmien olevan kaukana toisistaan. Olen antanut asian olla ja jättänyt mummon sanomiset omaan arvoonsa, mutta asia satuttaa ja loukkaa minua. Onko muilla tällaisia kokemuksia?

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap saa nimestä Maryam väännettyä Marian? Eikö se ennemmin ole Meriam tai Mariam?

Vierailija
22/25 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap saa nimestä Maryam väännettyä Marian? Eikö se ennemmin ole Meriam tai Mariam?

Joku suomalainen mummo ei osaa nyt sanoa sanaa Mariam.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ulkomaalainen. Maryan on nimi siis. Mutta oli nimi mikä tahansa niin kuinka se voisi vaikuttaa tunteisiin lasta kohtaan? Nimi on kuitenkin vain nimi ja vanhemmathan sen päättää

Vierailija
24/25 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu äitis kanssa, älä täällä ihmettele.

Sano suoraan miltä tuntuu, millaista tukea toivoit äidiltäsi ja miltä hänen käytöksensä vaikuttaa. Ei itkuja, ei tunteenpurkauksia, sanot kuten asia on.

Sitten vedät rajoja sen suhteen millaista käytöstä otat itse vastaan. Pyydät äitisi kylään mutta sanot suoraan jos ei läytä lapsen nimeä tai jos on muuta kummallisuutta.

Ei ilmeisesti ole kovin myyty ulkomaisesta miehestäsi, ja niin saa ollakin: kaikkien ei tarvitse tykätä kaikista.

7kk vauvan inhoilu isän vuoksi nyt vaan on niin hölmöä että sinun kannattaisi yrittää suoraa kommunikaatiota ennen kuin äitisi menettää sinut ja lapsesi loppuiäkseen.

Vierailija
25/25 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma ei ole nimi eikä edes miten se lausutaan. Ongelma on mummo, joka haukkunut lapsenlapsen nimen, eikä suostu puhuttelemaan lasta tämän nimellä, jonka vanhemmat hänelle valinneet.

Mulla oli samanlainen tilanne oman äitini kanssa. Hän ei hyväksynyt lapsen nimeä Joosef ja koki nimen jopa henk.koht.loukkauksena. Mutta pääsi asiasta yli ja kait on jo tässä tottunut lapsen nimeen. Poika on koululainen. Ongelma ei tosiaankaan ole se nimi, ihan sama minkä nimen vanhemmat valitsee, toisten on se vaan napisematta hyväksyttävä. Oman äitini kohdalla kyse oli enemmänkin hallitsemisen halusta ja hänelle otti todella koville, että en antanut hänen manipuloida tässä nimiasiassa vaan laitoimme lapsemme nimeksi sen mikä meistä vanhemmista parhaalta tuntuu.

Jokainen saa oman lapsen kohdalla tehdä nimivalinnan, muut täytyy jättää rauhaan.

Ehkä ap:n tilanteessa myös kyse tästä halusta hallita. Ehkä mummo yrittää päättää muistakin asioista? Ja näin varmaan on jos yritti vaikuttaa lapsen uskontoonkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi