Pääseekö välivuotta lukion jälkeen pitävä helposti töihin esim. Mäkkäriin,Subiin,Arnoldsiin,kauppoihin....
Pääsen siis ylioppilaaksi nyt kesällä, mutta urasuunnitelmat on vielä täysin auki. Mihinkään ammattiin ei ole kutsumusta, ja harmittaisi nyt mennä lukemaan se about 3v ainetta, mikä ei kiinnosta. Siksi päätin nyt pitää välivuoden, mutta tyhjänpanttina olemista ei kyllä kestä pää..
Oon huomannut, kuinka älyttömän vaikeaa on saada kesätöitä. Oon kyllä ollut nyt kolmena peräkkäisenä vuonna, mutta joka vuosi oon saanut ne työt suhteilla. Nyt mietinkin, että uskallanko jättää sen yhteishaun tekemättä, mitäs sitten jos en saakaan töitä ja ihan oikeasti joudun sitten olemaan ilman opiskelu- ja ilman työpaikkaa!
Eikös nämä heset, mäkkärit sun muut ota aika helposti töihin, vai oonko aivan väärässä? Mites vaatekaupat, ottaako he vain jotain semmoista alaa opiskelevia? Onko teillä viisaat av:laiset vinkkejä, mihin päästä töihin nyt kesäksi, jatkaa siitä koko välivuoden ajan ja toivon ja mahdollisuuksien mukaan myös sitten opiskelujen ohella?
Voinko vaan laittaa hakemuksia esim. johonkin urheilukauppaan (se olisi unelma työpaikka tällä hetkellä!) vaikka he eivät juuri tällä hetkellä työntekijöitä etsisikään? Tai onko paikan päällä käyminen nykyaikana turhaa vai toivottavaa?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Pääsee. Hakemuksia vaan kaikkialle! Älä ehkä mainitse viettäväsi välivuotta, haet vaan töihin.
Oi, mä kun oon aatellut että se välivuoden viettäminen ois vaan plussaa, että saavat musta pitkäaikaisemman ja pääsääntöisesti töissä käyvän työntekijän. Hyvä tietää, jos niin ei olekaan! Eli hakemuksia voi laittaa ilman mitään erillistä ilmoitusta jossain mollin sivuilla?
Töihin pääseminen yhtään minnekään ei ole mikään itsestäänselvyys tänä päivänä. Hakemuksia tulee ihan kassatyöhönkin todella paljon eli kannattaa valmistautua siihen, että heti ei työpaikkaa saa ja varsinkin kokopäiväiset työt ovat kiven alla. H&M ym vaatekaupat ovat varmasti tosi suosittuja työpaikkoja ikäistesi keskuudessa eli kilpailu on kovaa.
Ongelmana monessa työssä kaupan alalla lienee hirmuisen vajaat tunnit eli työsopimuksessa voidaan luvata esim. 10h/kk töitä tai sopimus koskee pahimmillaan yhtä vuoroa. Moni firma käyttää myös henkilöstövuokrausta eli vuokrafirman kautta pyöritetään vuoroja silloin kun työntekijälle sattuu olemaan tarvetta. Työntekijälle ongelmallista on tulevaisuuden/oman talouden ennustaminen ja työpaikasta toiseen jatkuvasti siirtyminen.
Tsemppiä sinulle työn ja opiskelupaikan hakuun! Kannattaa tarkkaan miettiä kannattaako välivuotta pitää, millä sen realistisesti rahoitat (ellei vanhempasi maksa kaikkia kulujasi) ja kannattaisiko käydä vaikka ammatinvalintapsykologin juttusilla /opinto-ohjaajan luona keskustelemassa minne kannattaisi hakea.
Muista ehdottomasti hakee vähint.2 paikkaa yhteishaussa, sulla kun ei oo ammatillista tutkintoa vielä, niin se tarkoittaa ettet saa työttömyyskorvausta mikäli työpaikkaa ei tulekaan.
Hae myös esim. pankkien ja vakutuusyhtiöiden asiakaspalveluun/puh.palveluun --->>> näyttää hyvältä CV:ssä, kun eka työpaikka on Nordea tms! Ja palkkakin on varmaan ihan hyvä, eikä ole ikävään aikaan duunia vrt. pk-seudun Prismat auki koko pääsiäisen klo 23:een!!
Hae tietenkin vapaana olevia paikkoja mutta ehdottomasti laita sähköpostia/ käy paikan päällä viemässä cv ja kerro halukkuudestasi töihin. Useissa paikoissa on ehkä juuri tulossa joku paikka hakuun ja esim vaatekaupoissa tarvitaan extroja joista hyvällä tuurilla saa isomman sopparin!
Jos et saa työpaikkaa, kannattaa työvoimatoimistosta kysellä mahdollisuutta työkokeiluun. Silloin saa edes sen työmarkkinatuen, johon et muuten ole oikeutettu. Ja työkokeiluun voi yrittää hakea sellaiseenkin paikkaan, johon muuten tuskin töihin pääsisi eli saa hyvää kokemusta.
Pääsee. Hakemuksia vaan kaikkialle! Älä ehkä mainitse viettäväsi välivuotta, haet vaan töihin.