Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paheksuttavan ennakkoluuloista päätellä pukeutumisen perusteella toisen maailmankuva?

Vierailija
22.03.2016 |

Jos joku nuori mies pukeutuu paitaan, jossa on Bob Marleyn tai Che Guevaran kuva ja ns. palestiinalaishuiviin ja hänellä on rastahiukset, onko paheksuttavaa ennakkoluuloisuutta olettaa, että hänen maailmankuvansa on arvoliberaali ja enemmän vasemmistolainen kuin oikeistolainen?

Jos iältään 20+ henkilö on pukeutunut mustiin vaatteisiin, hänen kasvonsa on meikattu puuterilla vitivalkoisiksi, hänellä on mustiksi värjätyt hiukset, paita jossa on painatus 666 ja naamassa kaksi lävistystä, niin onko paheksuttavaa ennakkoluuloisuutta olettaa, että hän on katsomukseltaan enemmän naturalisti tai filosofinen satanisti kuin esim. kristitty?

Ovatko pukeutumiseen liittyvät ennakkoluulot paheksuttavia, sellaista ennakkoluuloisuutta, josta pitää päästä eroon?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se jonkinsteista ennakkoluuloisuutta, koska voihan tuo tyyppi pitää BobMarley -paitaa vaikka siksi, että tykkää Bob Marleyn musiikista, sai paidan lahjaksi ja tykkää, miltä se näyttää ja tuntuu päällä.

Palestiinalaishuivin pitäminen liittyy taisteluun Israelin ja Palestiinan välillä; huivin käyttäjä kannattaa Palestiinan kansan puolia. Jos joku pitää palestiinalaishuivia, mutta ei  olekaan palestiinalaisten puolella, sitä voi mielestäni jo pitää harhaanjohtamisena, jos henkilö on tietoinen huivin alkuperästä. Jos henkilö ei ole tietoinen huivin alkuperästä, hän on vain itse tietämätön.

Sama pätee 666-painatukseen paidassa. Kyllähän se satanistisesta maailmankuvasta aika selkeästi kertoo. Jos 666-paidan käyttäjä ei olekaan satanisti, hän joko tietämätön (todella tietämätön :D) tai haluaa harhauttaa muita.

Eli palestiinalaishuivin ja 666-painatuksen kohdalla ei ole kyse ennakkoluuloisuudesta, mutta Marley-paidan käyttäminen tai mustiin pukeutuminen jne. ovat.

Minulla on shemagh, käytän sitä käytännöllisyyden vuoksi. Olen tietoinen, että se on arabeilta peräisin ja että myös useiden maiden asevoimissa käytetään sitä. En ole palestiinalaisten kritiikitön kannattaja, vierastan nimitystä "palestiinalaishuivi" enkä mielestäni ole tietämätön tai johda ketään harhaan. Jos joku pitää minua palehuivihippinä, hän on missannut kaiken muun vaatetuksessani ja keskittynyt vain siihen kirottuun huiviin.

Ulkonäöstä ja vaatetuksesta voi tehdä johtopäätöksiä, mutta kokonaisuus ratkaisee, ei yksittäiset yksituiskohdat. Minun on muuten vaikeaa erottaa hipstereitä spurguista ja avohoitopotilaista, välillä meinaan näkee niin lennokasta settiä.

Mitä tarkoittaa, että käytät palestiinalaishuivia "käytännöllisyyden vuoksi"? Mitä sellaista siinä huivissa on, mitä toinen kangaskaistale ei ei voisi korvata?

Hyvää, vahvaa ja hiostamatonta matskua, saa taiteltua moneen kokoon, muotoon ja käyttötarkoitukseen fillaroidessa ja retkeillessä. Ei ole sattuma, että armeijatarvikekaupat myyvät noita, eivätkä LV-logohuiveja.

No huh huh. Eletäänpä siellä rankkaa elämää, kun on huiville noin tiukat vaatimukset :) P.S. Siihen palestiinalaishuivin ja Luis Vuittonin huivin väliin jää aika paljon vaihtoehtoja, mistä valita...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi