Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokra-asuntoasiaa, onko kellään tietoa ?

Vierailija
21.03.2016 |

Olen asunut vajaa 3v. yksityisen omistamassa vuokrakaksiossa, johon olen aina itse hommannut vuokralaisen kämppäkaveriksi, ilman että vuokranantajan on täytynyt asian eteen mitään tehdä. Meillä on omat vuokrasopimukset ja jaamme n. 700€ vuokran puoleksi. En ole koskaan edes nähnyt vuokranantajaani ihan kasvotusten, vaan olemme aina asioineet sähköpostitse. Hän kylläkin asuu samassa kaupungissa missä vuokra-asuntokin sijaitsee.

Nyt minulla on sellainen tilanne, että valmistun nyt toukokuun lopussa ja mahdollisesti joudun muuttamaan pois tästä asunnosta TAI mahdollisesti asumaan tässä pari kk jos saan paikkakunnalta kesätöitä. Ja nyt toukokuun alusta nykyinen kämppäkaverini muuttaa pois. Tiedän, että kesän tullen kämppäkaverin löytäminen voi olla aika haastavaa (tai ainakin sellaisen normaalin ihmisen, jonka kanssa kaksiossa voi jakaa asiat yhdessä). Mietin vain sitä, että mikäli jos en löydä tähän kaksioon toista vuokralaista, joka vaikuttaisi edes vähän normaalilta voiko vuokranantaja vaatia minua maksamaan koko kämpän vuokraa 700€? vai voiko hän itse siinä tapauksessa vain valikoida jonkun kämppäkaverikseni ilman päätäntävaltaani. Ja mikäli hän valitsee kämppikseni ihan kummallisen pummin (pahimmassa tapauksessa) voinko valittaa asiasta vuokraisännälle ja tyyliin vaatia häntä asentamaan huoneeni oveen lukon ettei uusi vuokralainen pääsisi tavaroihini käsiksi? Kyseinen asunto on siis kaksio, ja asun ns. olohuoneessa ja keittiön ja huoneeni välillä ei ole edes nyt kiinteää ovea, joten olisi epämiellyttävää asua jonkun hiipparin kanssa jolla olisi täysi pääsy tavaroihini.

Mitä mieltä olette, onko minulla mitään oikeuksia tai päätäntävaltaa?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päävuokralainen vastaa vuokrasta kokonaisuudessaan. 

Eli tässä tapauksessa, jos sopimus on siis sinun nimissäsi olet päävuokralainen ja kämppis alivuokralainen. 

Vierailija
2/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskeeko sun vuokrasopimus koko asuntoa vai puolikasta? Onko toisella asukkaalla oma vuokrasopimus? Lue se soppari.

Sä vastaat siitä mihin olet sopparissa sitoutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D

Vierailija
4/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tosiaan se vuokrasoppari auttaa nyt enemmän ku av..

Vierailija
5/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päävuokralainen, sopimuksessani on vain oman vuokran osuus, eli puolet tuosta 700esta, ja vuokrasopimuksessani ei ole mitään mainintaa tällaisissa asioissa, esim. että kuka vuokralaisen hankkii jne. siksi ajattelinkin kysyä että onko kellään mitään yleistä käytäntöä tiedossa :D

Vierailija
6/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan mahdollista, että vuokranantajasi hankkii toista puolikasta vuokrasta maksamaan esimerkiksi alkoholisoituneen 48-vuotiaan naisen. Sulla ei ole siihen sanavaltaa.

Vierailija
7/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on kaksi vaihtoehtoa

- hankit kivan kämppiksen itse

- tyydyt vuokranantajan valintaan

Ei tästä enempää.

Vierailija
8/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti vuokranantaja hankkii uuden vuokralaisen ellet ota koko kaksioo vuokralle. Tuskin voit velvoittaa likon laittoa, jos sitä ei ole ennenkään ollut. Varmasti saat luvan laittaa itse lukko oveen, ovea vahingoittamatta. Uuusissa voi irroittaa sen pyöreän osan ja asentaa siihen avaimellinen osa.

Vierailija
9/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinua ei voi velvoittaa maksamaan muuta kuin sitä, mitä sopimuksessa lukee. Toisaalta taas vuokranantaja voi vuokrata toisen puolen asunnosta kenelle haluaa sinulta kysymättä. Voit pyytää lukkoa ja jos sellaisen hankkiminen ei ole kallista, varmaan vuokranantaja asian ymmärtää ja sen ostaa. Jos tarve on suuri, voit tietkin harkita lukon ostamista itse.

Vierailija
10/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päävuokralainen vastaa vuokrasta kokonaisuudessaan. 

Eli tässä tapauksessa, jos sopimus on siis sinun nimissäsi olet päävuokralainen ja kämppis alivuokralainen. 

Höpsistä. Jos kummallakin on omat vuokrasopimuset vuokranantajan kanssa, niin kumpikin on päävuokralaisia puolikkaaseen asutoon. Eihän toinen ole ap:n alivuokralainen.

Jos ap:lla on nyt sopimus puolikkaasta asunnosta, niin hän maksaa vuokraa kuten siinä on sovittu ja toiseen puolikkaan vuokralaisen hankinta on vuokranantajan päänsärky.

Vierailija
11/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja tuohon lukkoasiaan voin sanoa että jos olet vuokrannut asunnon ilman ovessa olevaa lukkoa, niin ei vuokranantajalla ole mitään velvollsuutta alkaa hankkimaan lisää varustelua.

-10

Vierailija
12/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti vuokranantaja hankkii uuden vuokralaisen ellet ota koko kaksioo vuokralle. Tuskin voit velvoittaa likon laittoa, jos sitä ei ole ennenkään ollut. Varmasti saat luvan laittaa itse lukko oveen, ovea vahingoittamatta. Uuusissa voi irroittaa sen pyöreän osan ja asentaa siihen avaimellinen osa.

Ja kaikki väliovien lukkojen avaimet toimii kaikissa lukoissa, kun ovat samanlaisia.

Vierailija
13/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole päävuokralainen, sopimuksessani on vain oman vuokran osuus, eli puolet tuosta 700esta, ja vuokrasopimuksessani ei ole mitään mainintaa tällaisissa asioissa, esim. että kuka vuokralaisen hankkii jne. siksi ajattelinkin kysyä että onko kellään mitään yleistä käytäntöä tiedossa :D

Siis sinähän olet vuokralainen, eli päävuokralainen, eikä sinulla ole alivuokralaista.

Vierailija
14/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralasilla on yhteisvastuu vuokranmaksusta. Eli jokainen kimppakämpässä asuva vastaa koko vuokrasta. 

Vuokranantajalla on siis oikeus periä maksamattomia vuokria keneltä tahansa asukkaalta. Eli tässä tapauksessa jatkossa vastaat koko vuokrasta, ellet vuokranantajan kanssa sovi toisin. 

Tästä voit lukea kohdasta kimppa-asuminen:

http://www.vuokranantajat.fi/attachements/2013-03-12T15-38-4323412.pdf

Vierailija
15/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois tuommosesta jossa joutuu vastaamaan jonkun tuntemattoman ja epämääräisen vuokralaisen maksamattomista vuokrista ja va tuskin välittää paskaakaan.

Miten tuommosta asumista voi ollakin joka on aivan turvatonta.

Muuta pois ennen kuin tapahtuu mitään, tiiäj vaikka joku mamuraiskarin saat kämppikseksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan