Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ystäväni ihailee lapsensa alipainoa

Vierailija
21.03.2016 |

Ystäväni on koko ikänsä ollut sairaalloisen ylipainoinen.nyt hänellä on reilu vuoden ikäinen tyttö, joka on todella todella laiha. Reilusti miinuskäyrillä ja neuvolasta ovat laittaneet kontrolliin yms. Huolestuin kun taas eilen tavattuamne tää ystäväni puhui todella ihaillen ja ylpeillen, että hänen tyttönä on näin laiha ja hoikka :/ nähdään aika harvoin välimatkan takia, mutta käsittääkseni syöttää normaalisti 5 krt päivässä, joskin purkkiruokia suurimman osan. Kuitenkin huolettaa tuo ystäväni asenne, itseä hirvittää kuinka laiha lapsensa on ja hän vain ihailee tätä :/ mitä voin tehdä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No et sinä oikein mitään muuta voi tehdä kuin koittaa palauttaa tuota turvenuijaa maanpinnalle ja koittaa saada tajuamaan, että pahasti miinuskäyrillä menevä lapsi ei ole mikään ylpeyden vaan huolenaihe. Taitaa vaan olla helpommin sanottu kuin tehty...

Vierailija
2/20 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sairas ja kieroutunut voi ihminen oikein olla? Ei ole normaalia kannustaa ketään epäterveellisyyteen, olipa kyse ali-tai ylipainosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin aina huudellaan että läskit mammat syöttää lapsensa myös läskeiksi.

Tämä mamma pitää nyt huolen ettei lapsi vaan liho niinkuin itse mamma on lihonut.  Tosin on vinksahtanut toiseen ääripäähän ja kasvava lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa.

Vierailija
4/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Lasten kuuluu olla laihoja! Tapa, jolla vanhemmat nykyään syöttävät lapsensa isokokoisiksi, on sairas!

Lasten ei kuulu olla alipainoisia! Tapa, jolla sinä ihannoit laihuutta, on sairas!

Vierailija
5/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni syntymäpaino ja vauvaiän alipaino altistavat myöhemmässä iässä ylipainolle ja aikuisiän diabetekselle. Pienen elimistön säädöt menevät pysyvästi sekaisin ja elimistö alkaa varastoida rasvaa.

Mulla oli iso vauva, jota ruokin ekat kuusi kuukautta oikein rasvaisella äidinmaidolla. Lapsi painoi puolivuotiaana yli kymmenen kiloa, monet nauroivat nähdessään hänet. Nykyään on hoikka ja terve lapsi.

Vierailija
6/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Lasten kuuluu olla laihoja! Tapa, jolla vanhemmat nykyään syöttävät lapsensa isokokoisiksi, on sairas!

Lasten ei kuulu olla alipainoisia! Tapa, jolla sinä ihannoit laihuutta, on sairas!

Minä en liity tähän. Katso vanhoja kuvia, sellaisia, jotka on otettu yli 50 vuotta sitten. Jokaikinen lapsi on laiha!

Joo sori mutta aina kun aloitat tuon vauhkoamisen, myös sinä liityt asiaan. Hoidata se pääsi jo kuntoon.

Vierailija
7/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Minä en liity tähän. Katso vanhoja kuvia, sellaisia, jotka on otettu yli 50 vuotta sitten. Jokaikinen lapsi on laiha!

Sota-ajan lapsistahan tulikin terveitä ja hoikkia vanhuksia. Eiku...

Vierailija
8/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma 2-vuotiaani on todella hoikka, on ollut aina. Syntyi ihan normaalipainoisena, mutta pulauttelun vuoksi paino kertyi todella hitaasti vauvavuotena ja senkin jälkeen on ollut huono syömään. Täyttää kohta 3, ja painoa on noin 10kg. Pituus jossain 95cm tienoilla. Suhteellisen terve ja iloinen tapaus, joskus ruoka maistuu tosi hyvinkin, päiväkodissa syö usein kaksi pientä annosta (pyytää itse lisää). Kotona annan täysmaitoa ja lisään puuroon ison voisilmän, mutta noin muuten on vaikea saada tarpeeksi kaloreita menemään kun tytölle ei maistu edes herkut kunnolla! Viimeksi kun annoin suklaata, kaksi tai kolme palaa jaksoi syödä ja sitten poistui pöydästä.

Vierailija
9/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on ollut hoikka koko ikänsä. Ruoasta ei ole puutetta. Nyt 15v. poika on 172/55. Parempi hoikka kuin lihava.

Vierailija
10/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee väkisinkin mieleen, että ehkä se äiti tahallaan antaa liian vähän ruokaa sille lapselle :/

Vierailija
11/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on ollut hoikka koko ikänsä. Ruoasta ei ole puutetta. Nyt 15v. poika on 172/55. Parempi hoikka kuin lihava.[/quote

Joo todella miehekästä sellainen tikkuvartalo.

Vierailija
12/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä sama ystävä. Huoh! Tämä minun ystäväni laihdutti koko raskausaikansa, koska pelkäsi muuten pyöristyvänsä lisää. Lapsen paino oli syntyessä juuri ja juuri  normaalin alarajoilla. Lapsi ilmeisesti jää pienikasvuiseksi. Siis diagnoosina pienikasvuisuus. Ystävälläni on ollut kaksi raskautta ennen tätä nyt puhuttua. En ole silloin tuntenut häntä, mutta hän on tietääkseni laihduttanut kaikkien raskauksiensa aikana. Ensimmäinen lapsi on hänellä silmämääräisesti alipainoinen. Toisella on lievä ADHD ja oppimishäiriö ja kolmas siis jää pienikasvuiseksi. Kuten kuvaan syömishäiriöissä kuuluu, kaikkea ruokailua ja ravintoa valvotaan kellontarkkuudella. Lapset eivät saa ruokaa, ellei ole minuutilleen ennalta määrätty kellonaika. Lasten saama kalorimäärä lasketaan jokaiselle aterialle. Lapset eivät saa koskaan mitään herkkuja.

Ulkopuolisen on todella vaikea lähteä puuttumaan tällaiseen. Kenelle tuosta sanoisin ja mitä. Sanoisinko, että lapsilla on tarkat ruoka-ajat ja ruoka-annokset. Itsestä tuntuu, että tilanne on lipsahtanut normaalin puolelta pois, mutta mitä se normaali sitten on?

Vierailija
13/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Joo sori mutta aina kun aloitat tuon vauhkoamisen, myös sinä liityt asiaan. Hoidata se pääsi jo kuntoon.

En vauhkonnut. Kirjoitin faktan.

Hahahaaha "faktan":D

Mut aloitukseen liittyen. Jos lapsi syö tarpeeksi, niin kyllä äiti on lapsen jokaisesta piirteestä usein ylpeä. Ihana pullukka, sopivan hoikka, kova tahtoinen, ihanan kiltti... Jne. Sitä se on :D ei sitä omaa lasta tarvikaan kauhistella, että voi että hän on hoikan puoleinen. Ei ne pullukka vauvojen äiditkään itke että ai että on lihava!

tietenkin, jos näyttää että ei anna ruokaa, niin puuttuisin asiaan. Mut niihin kasvukontrolleihin joutuu joka toinen suunnilleen, niin ei ne oikeestaan oo mikään kauhistuksen aihe tai syy olettaa jotain. Neuvola haluu että kaikki lapset on tasaisen pyöreitä!

Vierailija
14/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ssss kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ssss kirjoitti:

Tottakai ne oli laihoja, koska kaikki liikkuivat paljon ja olivat lisäksi huonolaatuisella ruoalla, kun varaa parempaan ei ollut. Lueppa vaikka historiaa, mitä oli kotiruoka eri yhteiskuntaluokissa 1960-luvulla. Yhteiskunnan tuloerot pienen rikkaan osan ja suuren pienituloisen tai köyhän välillä olivat suuret. Laihoja oltiin myös 1900-luvun alussa ja kuoltiin toisinaan nälkään. Oma isoäitini (s.1920) kertoi nähneensä lapsena nälkää. Oli pakko nyhtää ketunleipiä ja marjoja kesät metsästä. Oli kuulemma juhlaa jos leivän päälle sai voita. Aina ei saanut leipääkään. Laihuus voi olla myös merkki siitä, että hauta kutsuu.

Vierailija
15/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on ollut hoikka koko ikänsä. Ruoasta ei ole puutetta. Nyt 15v. poika on 172/55. Parempi hoikka kuin lihava.[/quote

Joo todella miehekästä sellainen tikkuvartalo.

Onko esim. Robin sinusta ruma? Makunsa kullakin. Mä en tykkää ns. miehekkäästä vartalosta.

Vierailija
16/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin koulua 1970-80-luvuilla. Ja silloin oli joka luokassa vain 1 - 2 ylipainoista oppilasta.

Vierailija
17/20 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin koulua 1970-80-luvuilla. Ja silloin oli joka luokassa vain 1 - 2 ylipainoista oppilasta.

Niin. 60-luvulla syntyneistä vain viisi prosenttia oli ylipainoisia 7-vuotiaina. Nykyään heistä valtaosa on ylipainoisia.

Vierailija
18/20 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-

Vierailija
19/20 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö se äiti sen lapsen laihana vai antaako tarpeeksi ruokaa? Onko lapsi nälkäinen? Itselläni oli -20 käyrillä oleva lapsi, joka söi paljon, mutta ei vaan saanut lihaa luittensa päälle. Nykyään aktiivisesti treenaava lapsi on saanut lihaksia ja on normaalipainoinen, mutta rasvaa ei ole vieläkään kertynyt. Ja olen itse pullukka. Ihailen kyllä lapseni hoikkuutta, mutta syötän häntä runsaasti enkä yritä pitää häntä hoikkana. En ihan heti niele, että asia olisi jotenkin kieroutunut. Minulla on hoikka ystävätär joka mittaa kaiken syömänsä jopa kahviin laitettavan maidon. Hänen lapsensa taas on pullukka oikein reilusti jopa lihavuuden puolella. Ei ole huomannut, että hän jotenkin kieroutuneesti suhtautuisi lapsensa ruokailuihin. Oma lapseni on saman ikäinen kuin tuo pullukkalapsi ja omani syö selkeästi paljon ennemmän vaikka on hoikempi. Näin oli jo lapsena kun liikunnan määrä oli sama molemmilla lapsilla.

Vierailija
20/20 |
23.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alipaino voi olla myös kaunista, riippuu niin paljon ihmisen rakenteesta. Jos on siro ja pieniluinen, niin ei ole usein mitenkään epäterveellistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä