Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menetin läheisen, en saanut yhtään osanottoa :'(

Vierailija
20.03.2016 |

Läheiseni kuoli viikko sitten. Odotin edes tekstaria lähimmiltä ystäviltäni. Mitään ei ole tullut. Tuntuu surun keskellä hirveän raskaalta tajuta, ettei olekaan oikeita ystäviä minulla...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset usein ei oikein osaa suhtautua noissa tilanteissa. Osanotto on vaikea laji. Sen ilmaiseminen saattaa olla hankalaa ja joskus ei tajua, että olsi hyvä ottaa osaa. Ihan vaan se sana jo lämmittää. Mutta sitä ei ymmärrä...luulen niin, ellei ole sattunut kohtaamaan sitä tunnetta.

Vierailija
2/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto suruusi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä varmaan paljon lohduta, mutta osanottoni Ap.

Vierailija
4/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietävätkö ystäväsi, että sinulta on läheinen kuollut?

Vierailija
5/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin menen aika vaikeaksi noissa tilanteissa ja tuntuu ettei tahdo muistuttaa asiasta mitenkään. tietää et pitäis ottaa osaa suruun ja vaikka kuunnella jos tahtoo vapauttaa surua sydämeltä. mutta se vain on niin vaikeaa.

mutta minä nyt silti vaikeasta tilanteesta huolimatta sanon sulle osan otot ja paljon jaksamista sulle <3

Vierailija
6/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa.

Vierailija
7/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Ihmiset menevät ihan kipsiin, kun kuulevat jonkun läheisen kuolleen. He pelkäävät häiritsevänsä tai sanovansa jotain tyhmää. Olet varmasti monen ihmisn mielessä.

Vierailija
8/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin osanotto AP:lle

Vierailija
9/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pahoillani puolestasi. Tietävätkö ystäväsi läheisesi poismenosta?

Osanottoni.

Vierailija
10/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua on aina harmittanut, kun en osannut sanoa mitään, kun kaverin äiti kuoli. en vaan osannut sanoa yhtään mitään, vaikka se yksinkertainen "otan osaa" olisi varmasti ollut edes parempi kuin ei mitään.

Vierailija
11/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kauniista vastauksistanne. Olette varmaankin oikeassa. Pitää yrittää kaivautua ylös itsesäälistä.

-ap

Vierailija
12/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin osanotto ja voimia.

Kyyneleet kirpoavat silmiini.

Halaukset ;)

Vierailija
13/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin ajatus sinulle ap.

Vierailija
14/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa läheisesi poismenon sekä ystäviesi ajattelemattomuuden johdosta. Mulla kävi osan ystävien kanssa melkein samoin. Osanotto viesteissä tuli mutta heti sen jälkeen keskittyivät omiin ongelmiinsa eikä asiaan enää ole palattu. Kieltämättä tuli hieman hölmö olo. Tosin en kauheasti ole ollut heidän kanssaan enää tekemisissäkään. Onneksi on pari oikein hyvää ystävää jotka jaksoivat tukea ja kuunnella. Iso kiitos heille.

Vierailija
15/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni taas  kaveri jätti. Sanoi, kun olin pari päivää myöhemmin väsynyt ja humalassa, että "sinä taidat ollakkin niitä miehiä." Yhtään en tajunnut, mistä hän suuttui ja minkä takia. Ei vastannut enään puheluun. Tietyllä tavalla kuollut läheinen tuntuikin olevan se väylä "ystävyyteen", joka sitten kuoli hänen mukanaan.

Läheinen oli tässä tapauksessa oma äitini. Turhapa tätä kumminkaan kauhistella ja itseään kaunistella, sillä totuus tästä maailmasta on raadollisempi, kuin sen ylistysvirret antavatkaan oikeutuksenaan ymmärtää. Täten en ole kyseisen kaverin vallinnoista kovinkaan järkyttynyt.

Tiedän vain, että osaan jatkossa entistä enemmän vaatia rehellisyyttä ja jätän täten  kiinnostuksetta tutustua kenenkään kauniiseen ulkokuoreen tai teennäiseen persoonaan. Jopa huonolaatuinen nettikeskustelussakin sosiaalisuuden tarve tyydyttyy paremmin.

Vierailija
16/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan silkkaa laiskuutta, jos ei edes tekstiviestiä viitsi tuollaisessa tilanteessa laittaa. En itsekään saanut kuin yhden viestin ja adressin vaikka ihmiset kuolemantapauksesta tiesivätkin.

Vierailija
17/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa, AP. Tsemppiä ja jaksamista suruusi.

Vierailija
18/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mua on aina harmittanut, kun en osannut sanoa mitään, kun kaverin äiti kuoli. en vaan osannut sanoa yhtään mitään, vaikka se yksinkertainen "otan osaa" olisi varmasti ollut edes parempi kuin ei mitään.

Minä käytän joskus "otan osaa"-sanontaa, vaikka se tuntuu vieraalta omaan suuhuni. Joskus halaan ja sanon vaikka "koita jaksaa" tai "voimia sulle". Voi myös kysyä miten toinen on jaksellut tms. Tärkeintä on se, että jotenkin noteeraa tilanteen. Sitten siitä tulee vaikea asia kummallekin, jos yritetään olla niin kuin ei olisikaan. Minuakin jotenkin ujostuttaa sanoa mitään, kun on noin isosta asiasta kyse, mutta aina se tilanne on mennyt hyvin, kun olen vain sanonut jotakin.

Vierailija
19/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi. Olen pahoillani menetyksestäsi.

Vierailija
20/32 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ajattelevat että se kliseinen "otan osaa" ei auta tai merkkaan mitään mutta kyllä se vaan on tärkeä. Ei siinä tilanteessa oikein muutakaan pysty sanomaan, itse en ainakaan tiedä mikä muu voisi lohduttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi