Psykologi rekryprosessissa
Mitä hän haluaa tietää?
Onko kenelläkään kokemusta rekrytoinnissa tapahtuneesta psykologin haastattelusta ja testeistä?
Kommentit (9)
Kysytäänkö parisuhdestatuksesta tai tulevaisuuden perhehaaveista? Onko parempi todeta suoraan olevansa mieluiten parisuhteessa oleva mutta vapaaehtoisesti lapseton. Kuinka paljon ruoditaan partneria ja partnerin työtä sekä harrastuksia?
On hyvä,jos testitulos ja oma käsitys itsestäsi täsmäävät.Kerro,että haluat just sen paikan ja perustele.Kun kysyvät esim tulevaisuudesta,puhu vain siihen paikkaan liittyen.Ole selkeä ja määrätietoinen siinä.Kerro samoja asioita,joita kerroit jo hakemuksessa.
Joidenkin aihetta käsittelevien artikkelien mukaan tehdään myös älykkyystesti. Entäs jos olisin työhön sopivin mutten olisi älykkäin hakija? Armeijan palikkatesti meni hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin aihetta käsittelevien artikkelien mukaan tehdään myös älykkyystesti. Entäs jos olisin työhön sopivin mutten olisi älykkäin hakija? Armeijan palikkatesti meni hyvin.
Älykäs, mutta tumpula ei ole kovin hyvä yhdistelmä 😊
Vierailija kirjoitti:
Kysytäänkö parisuhdestatuksesta tai tulevaisuuden perhehaaveista? Onko parempi todeta suoraan olevansa mieluiten parisuhteessa oleva mutta vapaaehtoisesti lapseton. Kuinka paljon ruoditaan partneria ja partnerin työtä sekä harrastuksia?
Minulta on kerran kysytty. Lisäksi uteli vanhempien ammatit ja tarjosi vinkkejä, kuinka löytää mies, kun olin sinkku. Aika asiattomia kysymyksiä, mutta sain kyllä paikan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta on kerran kysytty. Lisäksi uteli vanhempien ammatit ja tarjosi vinkkejä, kuinka löytää mies, kun olin sinkku. Aika asiattomia kysymyksiä, mutta sain kyllä paikan.
Ei todellakaan "aika asiattomia" vaan ihan yksiselitteisesti kiellettyjä. Se psykologikaan ei saa rikkoa lakia eli vain työsuhteen hoitamiseen ja työssä selviytymiseen liittyvät kysymykset ovat sallittuja. Perhesuhteet, asumismuoto, varallisuus, harrastukset yms eivät todellakaan kuulu työhaastatteluun ja jos niitä kysytään, niin voi vastata ihan mitä huvittaa, valehdella sumeilematta jos siltä tuntuu. Itse saa tuoda noita asioita esiin, jos jostain syystä haluaa, mutta niiden kysyminen on kiellettyä ja voi viedä työnantajan/rekryfirman oikeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Laki sanoo ettei saa kysyä. Kyllähän näitä silti usein kysytään, mutta tästä voi vetää sitten omat johtopäätöksensä että kannattaako tuollaiseen paikkaan mennä töihin.
Entäs jos on useampi akateeminen loppututkinto? Tulkitaanko ylisuorittajaksi? Opiskeluvuosia on enemmän kuin työelämävuosia.
Tosin Soinilla taitaa olla samoin ja hän on nyt maan ulkoministerinä.
Itse olin juuri jäämässä työttömäksi, kun hain uutta työpaikkaa, jonka rekryssä oli mukana rekrytointifirma. Pääsin haastatteluihin, joista kahdella ensimmäisellä kierroksella minua oli haastattelemassa pelkästään psykologi. Toisella kierroksella oli haastattelun lisäksi testit, jotka mittasivat älykkyyden eri osa-alueita ja sosiaalisia taitoja monivalintatehtävien, piirrustustehtävien, matemaattisten tehtävien ja ryhmätehtävän muodossa. En halunnut työpaikkaa, mutta työttömyys odotti nurkan takana, joten pakkotilanteessa valehtelin sujuvasti kiinnostuksestani työpaikkaa kohtaan. Psykologille meni ilmeisesti täydestä, sillä etenin suositusten kera viimeiselle kierrokselle. Onneksi sentään kolmannella kierroksella minua haatatteli itse työnantaja, joka ymmärsi, että työ ei oikeasti sovi minulle, sillä en saanut paikkaa. Onneksi löytyi työpaikka myöhemmin muualta.
Psykologi kyseli ihan samoja kyssäreitä kuin normaalissakin työhaastattelussa kysytään, mutta painottuen siihen millainen ihminen ja työntekijä olet, ei millainen ammatillinen osaaminen sinulla on. Kyseli vahvuuksista, heikkouksista, mielenkiinnonkohteista yms.