Miksi joillain ihmisillä esim. ripsiin tulee huurretta pakkasella?
Ja joillain ei koskaan, vaikka olosuhteet olisivat samat? Minulla tulee aina ripsiin huurretta, samoin hiuksiin, kun on talvipakkanen (enkä ole pessyt hiuksia ennen ulos lähtöä eli ne eivät ole itseaiheutetusti kosteat), mutta kavereillani ei tule koskaan. Kaverini aina nauravat tätä lumikuningatar-lookiani. Olen joskus nähnyt kaupungilla toisiakin, joilla on huurretta, mutta "meikäläiset" ovat selvässä vähemmistössä.
Onko joidenkin ihmisten kudokset (niin kuolleet kuin elävätkin) perustilassaan kosteammat kuin toisten? Minulla on vähemmän ryppyjäkin kuin samanikäisillä kavereillani.
Olen pohtinut syytä tälle jo teini-iästä lähtien, mutta en ole vain koskaan tullut kysyneeksi keltään, ovatko huomanneet tämän ilmiön.
Kommentit (3)
Se huurre tulee omasta hengityksestä, joka kulkeutuu sinne ripsiin ja hiuksiin joko tuulen tai pinnanmuodostuksen vuoksi. Jos on alapurenta kuin bulldogilla, saa tosi nätit ripset.
Hengitysilman huurut jäätyvät ripsiin ja hiuksiin - erityisen hyvin, jos kasvojen edessä on kaulahuivi, joka kääntää huurupilven suunnan.