Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi keskeytit korkeakouluopinnot?

Vierailija
20.03.2016 |

Mulla suurin syy: painoin ns. paskaduunia opintojen ohella, ja työkavereina oli paljon eri alojen loppuvaiheen opiskelijoita ja jo valmistuneita. Työelämä ei vaan vedä ja paremmat paikat menee suhteilla. Tajusin, ettei opiskelu nyky-Suomessa kannata useinkaan taloudellisesti eikä tittelin puolesta. Omakin tulevaisuus tuntui sen verran epävarmalta, että laitoin opinnot jäähylle ja keskityin "uraani".

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas tyhmä päätös jos olit edes jonkunvertaa ehtinyt opiskella ja pääsit kuitenkin kokoajan etenemään opinnoissasi työnkäynnin ohessa. 

Vierailija
2/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipas tyhmä päätös jos olit edes jonkunvertaa ehtinyt opiskella ja pääsit kuitenkin kokoajan etenemään opinnoissasi työnkäynnin ohessa. 

Kirjoitustaidosta päätellen sinun ei kannata osallistua korkeakouluopiskelua koskevaan keskusteluun, kun aihe ei itseäsi kosketa millään lailla. Sitä paitsi olen päätökseeni erittäin tyytyväinen. Suoritin sittemmin työn ohella alan lyhyen ja helpon näyttötutkinnon, jonka ansiosta sain lisävastuuta. Koska en ole korkeakoulusta valmistunut, mulla on edelleen mahdollista päästä opiskelemaan uudestaan, mikäli korkeampaa koulutusta joskus mielin. Sitä odotellessa teen rahaa, kasvatan lasta ja nautin elämästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin AMK:sta yliopistoon.

Vierailija
4/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin vuoden lastentarhanopettajaksi, sitten pääsin luokanopekoulutukseen.

Vierailija
5/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut työharjoittelupaikkaa. Koulu ei auttanut ja noista asioista koulussa vastannut ihminen otti minut silmätikukseen ja vähät välitti ongelmistani. Muun tutkinnon kyllä suoritin ja opinnäytetyönkin tein. Harmittaa kyllä kesken jääneet opinnot,mutta eipä tuolle mitään voi.

Vierailija
6/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin yllättäen raskaaksi.

Vierailija
7/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut työharjoittelupaikkaa. Koulu ei auttanut ja noista asioista koulussa vastannut ihminen otti minut silmätikukseen ja vähät välitti ongelmistani. Muun tutkinnon kyllä suoritin ja opinnäytetyönkin tein. Harmittaa kyllä kesken jääneet opinnot,mutta eipä tuolle mitään voi.

Pääsitkö töihin kuitenkin? 

Vierailija
8/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin tutkinnon loppuvaiheessa, että yliopiston suurista lupauksista huolimatta tutkinnolla työllistyminen on äärimmäisen epävarmaa. Jätin syventävät opinnot sikseen ja lähdin opiskelemaan sairaanhoitajaksi (joka on tosin myös korkeakoulututkinto) eikä ole tarvinnut päivääkään katua.

-SH 38, vakityö

Vierailija
9/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä sain korkeakouluopintojen aikana kolme lasta. Ei se ole syy keskeyttää opintoja.

Vierailija
10/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En päässyt töihin, vaan jouduin ilmoittautumaan työttömäksi pian koulusta eroamisen jälkeen. Tilanne on pysynyt siis samana koulusta eroamisesta lähtien.

Vierailija
11/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En päässyt töihin, vaan jouduin ilmoittautumaan työttömäksi pian koulusta eroamisen jälkeen. Tilanne on pysynyt siis samana koulusta eroamisesta lähtien.

Mitä alaa opiskelit?

Vierailija
12/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä sain korkeakouluopintojen aikana kolme lasta. Ei se ole syy keskeyttää opintoja.

Minä halusin olla lapsen kanssa kotona, enkä laittaa häntä hoitoon kovin pienenä.

Vierailija
13/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitustaidosta päätellen sinun ei kannata osallistua korkeakouluopiskelua koskevaan keskusteluun, kun aihe ei itseäsi kosketa millään lailla. Sitä paitsi olen päätökseeni erittäin tyytyväinen. Suoritin sittemmin työn ohella alan lyhyen ja helpon näyttötutkinnon, jonka ansiosta sain lisävastuuta. Koska en ole korkeakoulusta valmistunut, mulla on edelleen mahdollista päästä opiskelemaan uudestaan, mikäli korkeampaa koulutusta joskus mielin. Sitä odotellessa teen rahaa, kasvatan lasta ja nautin elämästä. 

Todellisuudessa totesit opinnot liian vaativiksi ja sitten pamahdit vielä Jamalille paksuksi. Nyt kasvatat ihanaa multikulttuurisuuden hedelmää ja selittelet opintojen keskeytystä jollakin uranvalinnalla. Kaikkea sitä kuulee kun vanhaksi elää.

Vierailija
14/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keskeyttänyt, mutta mietin sitä useasti. Kyseessä oli tekniikan amk-opinnot.

Syynä päivittäiset epäonnistumisen tunteet, kun opiskelu ei ottanut sujuakseen hyvin. Halusin pärjätä hyvin ja olinkin koululla usein 10-13h/päivä, mutta välillä tuntui että tipun vain koko ajan kärryiltä ja motivaatio alkoi kärsiä huomattavasti. Tämän lisäksi olin naisena miesvaltaisella alalla silmätikkuna niin opiskellessa kuin työharjoitteluissa. Se oli jo tiedossa alalle pyrkiessä, mutta välillä koin sen hyvinkin raskaasti.

En siis ehkä ole vain ns. 'oikealla alalla'.

En tiedä jäänkö alalle pysyvästi, mutta olen oppinut kuitenkin paljon ja uskon opinnoistani olevan hyötyä muuallakin.

Vierailija
15/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain töitä, ei enää tarvetta opiskella

Vierailija
16/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä alaa opiskelit?

liiketaloutta

Vierailija
17/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alanvaihto on järkevä syy keskeyttää opinnot. Joka kuukausi kuluvat ne ainoat tukikuukaudet mitä tulet elämäsi aikana saamaan ja jos näyttää vaikkapa nyt siltä että alan työtilanne on heikentynyt, on vähintään järkevää keskeyttää työttömyystutkinto ja etsiä äkkiä toinen ala. Miksi opintojen keskeyttämisestä puhutaan yleensä niin negatiiviseen sävyyn? 

Vierailija
18/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetteko te oikeasti, että lapsi pitäisi laittaa hoitoon niin pienenä kuin mahdollista, että voi jatkaa opintoja?

Vierailija
19/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin väärällä alalla, ei ollut mun juttu. Palasin vanhalle alalleni, josta minulla oli jo AMK-tutkinto ja työkokemusta. Tällä alalla työllisyystilanne oli parantunut huomattavasti ja nyt minulla onkin vakipaikka.

Vierailija
20/42 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opinnäytetyölle ei löytynyt toimeksiantajaa, ja keksimäni aihe oli huono, metodiopintoja ei juuri ollut eikä kunnollisia oppaita siihen aikaan. En oikein tiennyt mitä tehdä ja se tilanne johti sitten nettiriippuvuuteen. Jäi sitten valmistumatta vaikka ei kovin paljoa opintoja puuttunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän