Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te vanhemmat, jotka ette päästä lastanne virpomaan

Vierailija
20.03.2016 |

Miltä luulette, että lapsistanne tuntuu, kun joka vuosi kaverit pyytävät kanssaan virpomaan ja siitä joutuu kieltäytymään. Pitää vastailla loputtomiin kysymyksiin siitä, että miksi ja kun viimein ollaan saatu selitettyä vanhempien vain olevan yksinkertaisesti virpomista vastaan, on vastassa kaverin oudoksuva ja jopa halveksuva katse. Ja sitten tuleekin seuraava kyselijä. Ja tämä toistuu joka vuosi ala-asteen viimevuosille asti.

Miltä luulette tuntuvan kun koulussa kuviksen tunnilla pakotetaan koristelemaan pajunoksia ja kaikki muut opettaa myöten ovat innoissaan virpomisesta? Tai kun vanhemmat ostavat suklaamunia ja muita herkkuja antavat niitä iloisesti hymyillen ovelle tuleville lapsille. Ja kun lapset lähtevät kehuvat hienoa pukeutumista ja kauniita vitsoja. Kehutaan vielä miten koristelluista pajunoksista tulee oikein pääsiäistunnelma.

Oma lapsi jää kuitenkin ilman herkkuja, eikä saa osallistua. Miksi? Olen itse nyt 17-vuotias ja kyllä vituttaa etten lapsena saanut virpoa. Kyllä vitutti taas tänä aamuna kun äiti kirkkoon lähtiessään huikkasi, että tuolla pöydällä on sitten karkkia virpojille! Miksi se ovi pitää avata ja osallistua tuohon hössötykseen, jos omat lapsetkaan eivät saa osallistua? Kai tajuatte miten paljosta lapsenne jää paitsi ja miltä tuntuu kun kaverit mussuttaa suklaata ja itse et saanut mitään? En todellakaan ymmärrä vanhempia jotka eivät anna lastensa virpoa, joten selittäkää mikä idea siinä on, että jätetään oma kersa ilman?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni käyvät Nuutinpäivänä kiertämässä nuutipukkeina. Yksi kerjuupäivä vuodessa riittää. En myöskään avaa ovea virpojille enkä karkki-tai-keppostelijoille, samasta syystä.

Vierailija
2/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut täältä av:lta ihmisten mielipiteitä virpojista? Omat lapseni käyvät virpomassa naapurit mutta kieltämättä vähän hirvittää että mitä sieltä tulee vastaan. Palstalaisten mielestä kun taitaa olla ihan ok huutaa lapsille että painukaa ties minne. En yhtään ihmettele etteivät jotkut vanhemmat anna lasten virpoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän lapsi ole kukaan halveksinut siksi, että nämä eivät lähde kerjuulle. Lapset ovat sanoneet kavereilleen, että meillä on suklaamunia ja rahaa tarpeeksi muutenkin, joten ei tarvitse kiertää vierailla ovilla arpomassa, mitä nyt saadaan. Lapset ovat käyneet kanssani kaupassa ja valinneet sieltä haluamansa suklaamunat ja - puput, joten ei tarvitse tyytyä vanhoihin joulukonvehteihin tms. Kaverit ovat aika lailla kateellisia siitä, että saa valita herkut ja ottaa vaikka pelkkiä Hello Kitty -pääsiäismunia.

Vierailija
4/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko lukenut täältä av:lta ihmisten mielipiteitä virpojista? Omat lapseni käyvät virpomassa naapurit mutta kieltämättä vähän hirvittää että mitä sieltä tulee vastaan. Palstalaisten mielestä kun taitaa olla ihan ok huutaa lapsille että painukaa ties minne. En yhtään ihmettele etteivät jotkut vanhemmat anna lasten virpoa.

En väittänyt, että aivan tuntemattomille pitäisi päästä virpomaan. Mutta sukulaiset, naapurit, tutut ja jos kavereiden kanssa käy, niin niiden sukulaiset ja tutut yms.

Ja tuota huuteluakin nyt tulee joka paikassa. Ei se lapsi mistään painukaa helvettiin huudosta hajoa. Lapsetkin osaavat olla todella julmia toisilleen, etenkin jos tekee(tai jättää tekemättä) asiat eri tavalla kuin muut.

Vierailija
5/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en käynyt lapsena virpomassa, mutta en silti jäänyt koskaan ilman herkkuja. Kyllä meillä palmusunnuntaina ja pääsiäisenäkin herkuteltiin silloin ja isosti herkuteltiinkin. Me itse leivottiin leivoksia ja tehtiin hyviä ruokia ja ostettiin myös kaupoista herkkuja. Virpomisen sijasta lähdimme palmusunnuntaina ja/tai pääsiäisenä myös retkelle jonnekkin ja se oli mielestäni kivaa, itse asiassa mielestäni paljon kivempaa kuin mitä virpomisen perässä ovelta ovelle kierteleminen.

Miksi AP olettaa, että virpomatta jättäminen olisi yhtä kuin herkuitta jääminen?

Vierailija
6/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En väittänyt, että aivan tuntemattomille pitäisi päästä virpomaan. Mutta sukulaiset, naapurit, tutut ja jos kavereiden kanssa käy, niin niiden sukulaiset ja tutut yms.

Ja tuota huuteluakin nyt tulee joka paikassa. Ei se lapsi mistään painukaa helvettiin huudosta hajoa. Lapsetkin osaavat olla todella julmia toisilleen, etenkin jos tekee(tai jättää tekemättä) asiat eri tavalla kuin muut.

Vai ei lapsia haittaisi helvettiin huutelu... muistapa tuo jos itselläsi on joskus lapsia. Pistän tuommoiset aivopierut nyt ikäsi piikkiin.

Vierailija
7/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni eivät ole koskaan virponeet, ja silti heillä on jokaisella pääsiäisenä noin 20 suklaamunaa. Kiitos ei yhtään enempää! Herkkuja kantavat meille isovanhemmat, kummit ja tuttavat, joten itse ostan vain sen ison kindermunan jokaiselle.

Vierailija
8/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän lapsi ole kukaan halveksinut siksi, että nämä eivät lähde kerjuulle. Lapset ovat sanoneet kavereilleen, että meillä on suklaamunia ja rahaa tarpeeksi muutenkin, joten ei tarvitse kiertää vierailla ovilla arpomassa, mitä nyt saadaan. Lapset ovat käyneet kanssani kaupassa ja valinneet sieltä haluamansa suklaamunat ja - puput, joten ei tarvitse tyytyä vanhoihin joulukonvehteihin tms. Kaverit ovat aika lailla kateellisia siitä, että saa valita herkut ja ottaa vaikka pelkkiä Hello Kitty -pääsiäismunia.

No hyvä jos olettte hoitaneet asian niin, ettei lapsenne tarvitse jäädä ilman, mutta eihän se ole kuitenkaan sama asia kuin se, että saa tehdä kavereiden kanssa yhdessä jotain hauskaa. Ja mitä hienoa siinä on, että muut ovat lapsellesi kateellisia? Sehän aiheuttaa vaan ilkeyttä sitä lastas kohtaan. Kateudessa ei ole mitään hyvää.

Vierailija
9/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en käynyt lapsena virpomassa, mutta en silti jäänyt koskaan ilman herkkuja. Kyllä meillä palmusunnuntaia ja pääsiäisenäkin herkuteltiin silloin ja isosti herkuteltiinkin. Me itse leivottiin leivoksia ja tehtiin hyviä ruokia ja ostettiin myös kaupoista herkkuja. Virpomisen sijasta lähdimme palmusunnuntaina ja/tai pääsiäisenä myös retkelle jonnekkin ja se oli mielestäni kivaa, itse asiassa mielestäni paljon kivempaa kuin mitä virpomisen perässä ovelta ovelle kierteleminen.

Miksi AP olettaa, että virpomatta jättäminen olisi yhtä kuin herkuitta jääminen?

En varsinaisesti oleta. Puhuin omasta kokemuksesta ja annoin esimerkkejä. Eihän kaikki koristele pajunoksiakaan koulussa. Joku noista esimerkeistä kuitenkin varmasti sopi myös sinun kohdallesi.

Vierailija
10/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai ei lapsia haittaisi helvettiin huutelu... muistapa tuo jos itselläsi on joskus lapsia. Pistän tuommoiset aivopierut nyt ikäsi piikkiin.

Haittaisi ja haittaisi. Elämässä haittaa moni muukin asia. Mutta tiedän kokemuksesta, että lapsena kavereiden haukkuminen haittaa paljon enemmän kuin jonkun tuntemattoman ei ihan täysjärkisen aikuisen huutelu.

Vierailija
11/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle virpominen lapsena oli todella hauskaa ja tärkeää. Ei se liittynyt pelkkiin palkkioherkkuihin, mutta olihan virpomispalkkana saadut suklaat ihan eri asia kuin muuten vain annetut. Ne oli ansaittu itse. Tärkeää oli myös vitsojen teko ja noita-asun suunnittelu ja valmistelu. Tuntemattomilla ovilla ei käyty eikä se ollut meillä päin tapanakaan. Tuttuja kierreltiin ehkä kilometrin säteellä ja paikkoja riitti. Todella hyvät muistot jäivät.

Vierailija
12/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni eivät ole koskaan virponeet, ja silti heillä on jokaisella pääsiäisenä noin 20 suklaamunaa. Kiitos ei yhtään enempää! Herkkuja kantavat meille isovanhemmat, kummit ja tuttavat, joten itse ostan vain sen ison kindermunan jokaiselle.

No hei onpa kiva kun kaikki raahataan naaman eteen, eikä kavereiden kanssa saa pitää hauskaa. Eikö sinun lapsesi muka koskaan kysy, että miksi kaverit saa mennä mutta he ei?

Vierailija
13/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle virpominen lapsena oli todella hauskaa ja tärkeää. Ei se liittynyt pelkkiin palkkioherkkuihin, mutta olihan virpomispalkkana saadut suklaat ihan eri asia kuin muuten vain annetut. Ne oli ansaittu itse. Tärkeää oli myös vitsojen teko ja noita-asun suunnittelu ja valmistelu. Tuntemattomilla ovilla ei käyty eikä se ollut meillä päin tapanakaan. Tuttuja kierreltiin ehkä kilometrin säteellä ja paikkoja riitti. Todella hyvät muistot jäivät.

Tätä nimenomaan tarkoitin. Kun ei kyse ole vain siitä suklaasta.

Vierailija
14/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hyvä jos olettte hoitaneet asian niin, ettei lapsenne tarvitse jäädä ilman, mutta eihän se ole kuitenkaan sama asia kuin se, että saa tehdä kavereiden kanssa yhdessä jotain hauskaa. Ja mitä hienoa siinä on, että muut ovat lapsellesi kateellisia? Sehän aiheuttaa vaan ilkeyttä sitä lastas kohtaan. Kateudessa ei ole mitään hyvää.

Mitä hienoa on siinä, että lasta halveksitaan, kuten ap oletti tapahtuvan, jos lapsi ei lähde kerjuulle?

Meillä lapset pystyy kavereineen tekemään yhdessä vaikka mitä kivaa ilman, että pitää kulkea talosta taloon herkkuja hakemassa. Eikä täälläpäin kovin moni kulje ovelta ovelle, yleensä ne paikat on etukäteen sovittu.

Vierailija
15/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin nykyään Suomessa on paljon eri taustaisia ihmisiä, ettei luulisi olevan kellekään yllätys, että jotkut "tavat" kuuluvat tiettyihin uskontoihin tai ihan vaan kulttuuriin, mikä se kelläkin sitten on, millä perustelee omia tapojaan. Kaikki eivät noudata samoja juhlaperinteitä.

Vierailija
16/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hei onpa kiva kun kaikki raahataan naaman eteen, eikä kavereiden kanssa saa pitää hauskaa. Eikö sinun lapsesi muka koskaan kysy, että miksi kaverit saa mennä mutta he ei?

Ei. Lapset ovat sanoneet, että eivät halua lähteä ja samaa mieltä on nähtävästi aika moni kaveri (6-10v), koska virpomisen sijaan tänäänkin lähti porukka uimahalliin isien kanssa ja tytöillä näyttää olevan joku askartelukerho meneillään.

Kavereitten kanssa voi näköjään pitää hauskaa, vaikka ei mene vieraitten ihmisten oville.

Vierailija
17/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, mutta minua vähän naurattaa, että 17 vuotias on katkerana kun ei ole päässyt virpomaan.

Vierailija
18/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä nimenomaan tarkoitin. Kun ei kyse ole vain siitä suklaasta.

Siksi sen palkan voi jättää antamatta ja toivottaa tervetulleeksi pääsiäisenä uudestaan.

Vierailija
19/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hienoa on siinä, että lasta halveksitaan, kuten ap oletti tapahtuvan, jos lapsi ei lähde kerjuulle?

Meillä lapset pystyy kavereineen tekemään yhdessä vaikka mitä kivaa ilman, että pitää kulkea talosta taloon herkkuja hakemassa. Eikä täälläpäin kovin moni kulje ovelta ovelle, yleensä ne paikat on etukäteen sovittu.

Kateellisuus esitettiin positiivisessa valossa. Halveksuntaa ei.

Vierailija
20/25 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku perustella, miksi joku ylipäänsä lähtee "virpomaan"? Mikä siinä on se tausta-ajatus? Oletteko kristittyjä vai onko se vaan joku "perisuomalainen tapa", jota ette itsekään tiedä, miksi teette niin, mutta teette silti?