Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?
Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?
Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..
Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.
Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)
Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...
No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)
Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?
TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?
Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.
Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Itse joskus nuorempana makasin sunnuntain krapulassa ja halusin olla rauhassa niin otin virpomispäivänä ovikellosta pariston pois.
Taidat olla vieläkin nuori tai muuten vain tynnyrissä elänyt jos kuvittelet kaikkien ovikelloissa olevan pariston jonka voi vain ottaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuossa etukäteen sopimisessa on vanhemmille niin vaikeaa?
Se, että heidän pitäisi tehdä jotain ja sehän ei käy vaan kaikkien ihmisten pitää olla valmiita palvelemaan ja ylistämään heidän ihanaa jälkikasvuaan. Olisihan se nyt aivan kauheata jos vanhemmat tekisivät lastensa eteen itse jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, kyllä se lasten ilo on vissiin kova paikka ihmisille. Lapsi kävi virpomassa ja osassa taloista ei aukaistu ovea, mielestäni asiallinen tapa osoittaa että ei kiitos. Outoa aikuisilta ihmisiltä ilkeillä pienille lapsille!
Lasten ilo mistä? Riittääkö, että saa kiertää ovelta ovelle? Voitaisiin tehdä niin, että minä teen sen oksan ja lapsesi tulee virvottavaksi suklaamunakorin kanssa. Ilahtuuko hän, kun annan oksan ja otan pääsiäismunan?
Lapsi on lapsi ja sinä olet aikuinen.
Ja jos te vihaajat haluatte kasvattaa lasta, eikö senkin voi tehdä positiivisella tavalla? Koirien ja muidenkin eläinten koulutuksessa jyllää nykyisin nykyisin ns. positivismi reinforcement , eli positiivista käyttytymistä vahvistetaan ja negatiivinen jätetään huomiotta. Voisin vaikka vannoa että iso osa noista lastenvihaajista kohtelee mitä tahansa "huonokäytöksistä" koiraa paremmin kuin tuntematonta lasta. Ja voisin väittää, että nämä vihaajat ovat itse aikanaan kulkeneet ovelta ovelle.
Omat lapseni ovat jo virpomisiän ylittäneet, mutta mielelläni annan meidän ovelle KERRAN vuodessa karkkien toivossa tuleville lapsille paitsi herkkuja, myös mukavan muiston traditiosta. Mun mielen tasapainoinen kestää sen kyllä.
Heikompi aineshan se tollasissa tapauksissa on kyseessä. Eipä voi mitään. Lapsille vaan täytyy opettaa, että se heikko aines on tyhmää sakkia, joiden puheista ei kannata ottaa pulttia.
Vierailija kirjoitti:
En oo ylpee omasta purkautumisestani mutta kyllä se sen ansaitsi.
Mutta niin kovasti kehuja ja huomiota kaipasit, että kirjoitit siitä ihan tänne palstalle.
Toivottavasti tunnet nyt olevasi parempi ihminen, kuin muut. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienena tyttona 80-luvun alkupuolella kaytiin aina kaverin kanssa virpomassa. Se oli mukavaa hommaa ja mukava on myos sita aikuisena muistella. Koristeltiin vitsoja ja pukeuduttiin noidiksi. Tama oli siis ita-Suomessa.
Mulla ei ole lapsia, mutta en osaa kuvitellakaan olevani hirvea pienia lapsia kohtaan. Tottakai voi sanoa, etta "ei kiitos", eika niita suklaamunia ja karkkeja tarvitse ostaa, jos ei halua. Meillapain ei virvota ollenkaan, mutta Halloweenina ollaan aina varauduttu karkkien kera ovikellon soitteluun...
Jos minulla olisi lapsia (ja asuisin Suomessa), yrittaisin varmaankin sopia naapureiden ja tuttujen kanssa virvontakohteista niin, ettei lasten tarvitsisisi altistua tuntemattomien aikuisten ihmisten raivomiselle... Tulee ehka kivempia muistoja ja nama "aikuiset" saavat mokottaa kotonaan ihan rauhassa.
Maailma on ihan tarpeeksi kamala ja vihamielinen muutenkin, etta eikohan me aikuisina ihmisina kyeta sentaan suhtautumaan asiallisesti pieniin lapsiin, jotka tulevat ovikelloa rimputtamaan.
Minkä ihmeen takia ihminen ei saa olla kotona osallistumatta tähän perinteeseen? Mä en ymmärrä miksi mun pitäisi ilahtua ventovieraista virpojista pimputtelemassa pitkin päivää ovikelloa ja jos en näin tee olen joku ahdasmielinen mököttäjä. Mä en vietä pääsiäistä millään muullakaan tavalla, enkä mä ymmärrä miksi mun silti odotettaisiin osallistuvan tähän. Kai näillä virpojilla perheineen on sen verran tuttavapiiriä että voivat käydä näiden luona, niinhän se perinnekin oikeasti on. Toki siinäkin tapauksessa on kohteliasta kysyä sopiiko, eikä pidä pahastua kieltävästä vastauksesta. Mikä ihmeen idea tämän yhden perinteen pakkosyöttö oikein on, eikö ihmiset voi viettää sitä keskenään joille se on tärkeä? Vai pitääkö mun hommata myös lammaspaisti, etten ole mököttäjä? Kasvattaa rairuohoa? Syödä suklaamunia? Ja pitääkö mun tilata ensi vuonna joulupukki käymään ihan vain siksi että se on jouluun kuuluva perinne?
Tässäkin ketjussa on korostettu sitä että EI tarvitse osallistua. Joko ei avaa oveaan tai sanoo että kiitos ei. Tässä on lähinnä kritisoitu sitä että jotkut ihmiset huutavat ja raivoavat pikkulapsille jos nämä erehtyy yhtenä päivänä vuodessa heidän ovelleen. Se ei mielestäni ole asiallista.
Tässä maailmassa on paljon asioita jotka ärsyttävät ja joita ei halua tehdä, mutta silti me yleensä osaamme kieltäytyä asiallisesti. Emme me huuda ja hauku sitä turvayrityksen myyjää siinä ulko-ovellamme hänen kaupatessaan palveluaan. Emme me huuda ja raivoa kaupassakaan jos joku konsulentti tarjoaa maistiaista ja siinä sivussa tyrkyttää tarjoustuotettaan. Emmekä raivoa sille sähköä/puhelinliittymää myyvälle nuorellemiehelle siinä kauppakeskuksen käytävällä. Ei vaikka se ärsyttää ja ei vaikka se on myynyt sitä sähköään/puhelinliittymää mulle jo ainakin parikymmentä kertaa vuoden aikana. Miksi siis olis jotenkin sopivaa raivota pikkulapselle? Aikuiselle osaamme olla asiallisia, mutta lapselle on ihan ok huutaa ja raivota.
Nimenomaan tässäkin ketjussa on haukuttu ahdasmielisiksi, mököttäjiksi, mielisairaiksi ja ties miksi niitä jotka ei arvosta tätä perinnettä ja vietä pääsiäistä. Mikä siinä on, ettei nämä virpomisfanit voi leikkiä keskenään? Sovitaan naapureiden ja tuttujen kanssa etukäteen koska tullaan ja lopetetaan se randomramppaaminen ventovieraiden ovella. Tai sitten ne laittavat jonkun merkin ovelle, kenen luokse randomvirpojat on tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspotilaita, joilla ei lääkitys ole kohdallaan. Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että sanoo vain "Ei kiitos."
Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että vanhemmat selvittää etukäteen lähinaapurustosta ne paikat joihin toivotaan virpojia.
Feissarimokissa nähdään tuo kaverisi loukkaantuminen, toivottavasti, haluan nauraa. :D
Mutta itse aiheesta: en todellakaan ymmärrä, miksi pitäisi lapsille huutaa. Jos mä en halua antaa karkkia (jota mulla ei tosin olekaan tällä hetkellä), en sitten avaa ovea. Voiko joku noin paljon vihata lapsia vai mikä on? En ole itsekään maailman lapsirakkain, mutta ihmisiä hekin on ja asiallisesti kuuluu kohdella.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä virpoja juuri 1970-luvulla näkynyt Helsingissä.
Mikä lie mammojen lapsilleen uudelleekouluttama tapa. Ja nyt ollaan siitä pääsemättömissä.
Mutta kyllähän virpojalle voi antaa keitetyn kananmunan. Jos kelpaa!
Helsingissä asuu paljon muualta töiden perässä sinne muuttaneita, perinteet seuraavat mukana 😊
Lapseni kävivät vain sukulaisten luona virpomassa. Kuusi teinipoikaa, varmaan n. 15-v, tulivat kadulla huutamaan 5-vuotiaalle, miten p*skaa virpominen on ja miten p*skat oksat, kun näkivät lapsen asun ja oksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun pitäis alkaa kirjottamaan jotain lappua oman kotini oveen jotta joku tuntematon kersa ymmärtäisi olla tulematta? Öö ok. Eiköhän kuitenkin ole ihan normaalia että ihmisten ovilla ei pyöritä kerjäämässä. Jos haluaa tuollaista vanhaa perinnettä noudattaa niin voi tosiaan sopia paikat jossa käy. Mun mielestä vastenmielistä, vaikka en kellekään karjukaan. En vaan avaa ovea.
Itse olen joskus laittanut lapun, koska oltiin lapsen kanssa poissa kotoa, mutta mies oli yötöiden jälkeen nukkumassa. Ei ollut kovin kummoinen vaiva laittaa lappua.
Ei ole kummoinen vaiva laittaa esim noidankuvaa oveen jos haluaa virpojia. Eikä sekään ole kummoinen vaiva että vanhemmat selvittää ja sopii etukäteen ne naapurit joihin lapsi saa mennä virpomaan. Ja vielä vähemmän siitä on vaivaa että jättää ventovieraat virpomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspotilaita, joilla ei lääkitys ole kohdallaan. Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että sanoo vain "Ei kiitos."
Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että vanhemmat selvittää etukäteen lähinaapurustosta ne paikat joihin toivotaan virpojia.
Naapuriston vanhemmat käyvät soittamassa ovikellot läpi edellisiltana ja lapset euraavana päivänä 😊
Meille riittää se varsinainen virpomispåivä, enkä ole kokenut ongelmaksi ostaa karkkia. Oven voi pitää myös kiinni, jos niin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapuriston vanhemmat käyvät soittamassa ovikellot läpi edellisiltana ja lapset euraavana päivänä 😊
Meille riittää se varsinainen virpomispåivä, enkä ole kokenut ongelmaksi ostaa karkkia. Oven voi pitää myös kiinni, jos niin haluaa.
Häh? Normaalit ja fiksut ihmiset on lähinaapuriensa kanssa tekemisissä jos nyt ei ihan päivittäin niin ainakin viikoittain. Sitähän on koko vuosi aikaa sopia asiasta siinä samalla kun vaihtaa muita kuulumisia. Ja sisäänpäin kääntyneempi ja hiljaisempi erakko voi kysäistä asiasta samalla kun tervehtii. Ei tarkoitus ole kiertää virpomassa koko asuinaluetta läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsille raivoavat aikuiset ovat mt- potilaita. Näin opetan mun lapsille. Heistä ei tarvitse välittää, koska ovat luusereita.
Ennenkin käytiin ihan kysymättä ventovieraidenkin ovilla. Tämä on perinne. Lapsille haistattelevat aikuiset ovat alinta pohjasakkaa ja wt-porukkaa.
Minä en niin köyhä ole ettenkö jotakin virpojille pysty pientä antamaan ja kuuntelemaan kerran vuoressa sen lyhyen liirum laarumin.
Opetat lapsillesi että mielenterveysongelmaiset ovat luusereita?
Vuoden Äiti-palkinto tulee pian postissa...
Toivottavasti olet myös muistanut opettaa lapsillesi että astmaatikot, silmälasipäiset ja vasenkätiset on luusereita. Ja samoin kaikki muut jotka ei ole samanlaisia kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä asiakseen tarvitse lähteä kysymään, siinähän se hoituu normaalin kanssakäymisen ohessa. Ja eihän sitä tarvitse samoilta naapureilta kysyä joka vuosi erikseen, ja tuskin ne kaikki lähinaapurit ihan vuosittain vaihtuu ellei itse muuta jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän täällä sen jälkeen olisi otsikko, jossa vihataan aikuisia ihmisiä, jotka tulee turhan päiten soittelemaan ovikelloa ja kyselemään, saako heidän lapsensa huomenna virpoa. Ku ketä niinku kiinnostaa. Ei ees jaksa avaa ovee.
Ja jos vaikka asuu 17 kerroksisessa kerrostalossa, kuten täällä pääkaupunkiseudulla, niin mistä ihmeestä lapset muistaa jokaisen oven minne sai ja ei saanut mennä virpomaan?
Ymmärtääkseni lapset kiertävät enemmän taloja, kuin sen rivitaloyhtiön kolme taloa, kun lähtevät virpomaan. Ainakin oksia heillä on enemmän kuin viisi.
Alueella, jossa itse asun, lapset käyvät läpi varmaan viitisenkymmentä asuntoa, ennen kuin kaikki oksat ovat menneet. Kuinka monessa aikuisen on pitänyt tällöin etukäteen vierailla, varmistaakseen, että minne saa mennä?
Entä jos vanhempi menisikin ensin itse, soittaisi ovikelloa ja kysyisi saako virpoa? Ei ehkä tulisikaan niitä haistavittuhuora -kommentteja. Mutta siitäkin vedettäisiin herneet nokkaan, että tällä tavoin häiriköidään.
Etteköhän jo ala keskittymään niihin koirankakkoihin, pääsiäinenhän on jo melkein ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan näitä huonon impulssikontrollin omaavia, huonokäytöksisiä wt-tapauksia, joiden mielestä koko maailma on syypää heidän kurjuuteensa ja heillä on oikeus siten purkaa se kehen tahansa, vaikka sitten lapseen.
Kyllä se on nimenomaan wt-sakki joka lähettää lapsensa sokkona kiertämään ovelta ovelle. Fiksut vanhemmat sopii asiasta etukäteen tuttujen ja/tai naapurien kanssa. Wt-vanhempi ei tähän pieneen vaivannäköön pysty.
Niin, toimii varmaan jonkun Pk/ eskarilaisen kanssa. Vähän noloa koululaisen olla virpomassa kun äiti ja isi kyttää parin metrin päässä. Noloa se olis sille vanhemmallekin...
Häh? Se vanhempi sopii asiasta etukäteen, vaikka edellisellä viikolla kenen ovella saa käydä ja kertoo nämä naapurit lapselle. Ei kai kouluikäistä tarvitse enää saattaa siihen pariin lähinaapuriin?
Entäpä jos se vanhempi ei tunne sitä naapuruston porukkaa?? Ei täällä Helsingissä tai muissakaan isommissa kaupungeissa kaikki tunne kaikkia naapureita niinkuin jossain pikku kylissä.
Jos vaikka äskettäin muuttanut alueelle? Pitäiskö vanhemman sitten lähteä kiertämään tuntemattomien ovikelloa soittelemaan ja tivaamaan ihmisiltä saako lapsi tulla virpomaan? Kyllä musta tuntuis oudolta jos mun ovelle joku tuntemattoman lapsen vanhempi tulis sitä kysymään. Eri asia jos tunnettaisiin. Me ollaan asuttu täällä 2 vuotta ja en siltikään tunne naapurustoa kuin 2 perhettä enkä niitäkään kovin hyvin. Lapsen kautta nekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille riittää se varsinainen virpomispåivä, enkä ole kokenut ongelmaksi ostaa karkkia. Oven voi pitää myös kiinni, jos niin haluaa.Eiköhän täällä sen jälkeen olisi otsikko, jossa vihataan aikuisia ihmisiä, jotka tulee turhan päiten soittelemaan ovikelloa ja kyselemään, saako heidän lapsensa huomenna virpoa. Ku ketä niinku kiinnostaa. Ei ees jaksa avaa ovee.
Ja jos vaikka asuu 17 kerroksisessa kerrostalossa, kuten täällä pääkaupunkiseudulla, niin mistä ihmeestä lapset muistaa jokaisen oven minne sai ja ei saanut mennä virpomaan?
Ymmärtääkseni lapset kiertävät enemmän taloja, kuin sen rivitaloyhtiön kolme taloa, kun lähtevät virpomaan. Ainakin oksia heillä on enemmän kuin viisi.
Alueella, jossa itse asun, lapset käyvät läpi varmaan viitisenkymmentä asuntoa, ennen kuin kaikki oksat ovat menneet. Kuinka monessa aikuisen on pitänyt tällöin etukäteen vierailla, varmistaakseen, että minne saa mennä?
Entä jos vanhempi menisikin ensin itse, soittaisi ovikelloa ja kysyisi saako virpoa? Ei ehkä tulisikaan niitä haistavittuhuora -kommentteja. Mutta siitäkin vedettäisiin herneet nokkaan, että tällä tavoin häiriköidään.
Etteköhän jo ala keskittymään niihin koirankakkoihin, pääsiäinenhän on jo melkein ohitse.
Siis wtf? Ja jos näillä jokaisella 50 ovella käy vaikka 50 vastaavaa porukkaa niin sulla saa saatana olla suklaatehdas.
Millainen demari opettaa jälkikasvunsa kerjäämään lapsesta saakka?
Ei niitä virpoja juuri 1970-luvulla näkynyt Helsingissä.
Mikä lie mammojen lapsilleen uudelleekouluttama tapa. Ja nyt ollaan siitä pääsemättömissä.
Mutta kyllähän virpojalle voi antaa keitetyn kananmunan. Jos kelpaa!