Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?

Vierailija
20.03.2016 |

Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?

Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..

Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.

Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)

Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...

No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)

Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?

TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?

Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.

Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.

Kommentit (359)

Vierailija
121/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienena tyttona 80-luvun alkupuolella kaytiin aina kaverin kanssa virpomassa. Se oli mukavaa hommaa ja mukava on myos sita aikuisena muistella. Koristeltiin vitsoja ja pukeuduttiin noidiksi. Tama oli siis ita-Suomessa.

Mulla ei ole lapsia, mutta en osaa kuvitellakaan olevani hirvea pienia lapsia kohtaan. Tottakai voi sanoa, etta "ei kiitos", eika niita suklaamunia ja karkkeja tarvitse ostaa, jos ei halua. Meillapain ei virvota ollenkaan, mutta Halloweenina ollaan aina varauduttu karkkien kera ovikellon soitteluun...

Jos minulla olisi lapsia (ja asuisin Suomessa), yrittaisin varmaankin sopia naapureiden ja tuttujen kanssa virvontakohteista niin, ettei lasten tarvitsisisi altistua tuntemattomien aikuisten ihmisten raivomiselle... Tulee ehka kivempia muistoja ja nama "aikuiset" saavat mokottaa kotonaan ihan rauhassa.

Maailma on ihan tarpeeksi kamala ja vihamielinen muutenkin, etta eikohan me aikuisina ihmisina kyeta sentaan suhtautumaan asiallisesti pieniin lapsiin, jotka tulevat ovikelloa rimputtamaan.

Minkä ihmeen takia ihminen ei saa olla kotona osallistumatta tähän perinteeseen? Mä en ymmärrä miksi mun pitäisi ilahtua ventovieraista virpojista pimputtelemassa pitkin päivää ovikelloa ja jos en näin tee olen joku ahdasmielinen mököttäjä. Mä en vietä pääsiäistä millään muullakaan tavalla, enkä mä ymmärrä miksi mun silti odotettaisiin osallistuvan tähän. Kai näillä virpojilla perheineen on sen verran tuttavapiiriä että voivat käydä näiden luona, niinhän se perinnekin oikeasti on. Toki siinäkin tapauksessa on kohteliasta kysyä sopiiko, eikä pidä pahastua kieltävästä vastauksesta. Mikä ihmeen idea tämän yhden perinteen pakkosyöttö oikein on, eikö ihmiset voi viettää sitä keskenään joille se on tärkeä? Vai pitääkö mun hommata myös lammaspaisti, etten ole mököttäjä? Kasvattaa rairuohoa? Syödä suklaamunia? Ja pitääkö mun tilata ensi vuonna joulupukki käymään ihan vain siksi että se on jouluun kuuluva perinne?

Tässäkin ketjussa on korostettu sitä että EI tarvitse osallistua. Joko ei avaa oveaan tai sanoo että kiitos ei. Tässä on lähinnä kritisoitu sitä että jotkut ihmiset huutavat ja raivoavat pikkulapsille jos nämä erehtyy yhtenä päivänä vuodessa heidän ovelleen. Se ei mielestäni ole asiallista.

Tässä maailmassa on paljon asioita jotka ärsyttävät ja joita ei halua tehdä, mutta silti me yleensä osaamme kieltäytyä asiallisesti. Emme me huuda ja hauku sitä turvayrityksen myyjää siinä ulko-ovellamme hänen kaupatessaan palveluaan. Emme me huuda ja raivoa kaupassakaan jos joku konsulentti tarjoaa maistiaista ja siinä sivussa tyrkyttää tarjoustuotettaan. Emmekä raivoa sille sähköä/puhelinliittymää myyvälle nuorellemiehelle siinä kauppakeskuksen käytävällä. Ei vaikka se ärsyttää ja ei vaikka se on myynyt sitä sähköään/puhelinliittymää mulle jo ainakin parikymmentä kertaa vuoden aikana. Miksi siis olis jotenkin sopivaa raivota pikkulapselle? Aikuiselle osaamme olla asiallisia, mutta lapselle on ihan ok huutaa ja raivota.

Vierailija
122/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille raivoavat aikuiset ovat mt- potilaita. Näin opetan mun lapsille. Heistä ei tarvitse välittää, koska ovat luusereita. 

Ennenkin käytiin ihan kysymättä ventovieraidenkin ovilla. Tämä on perinne. Lapsille haistattelevat aikuiset ovat alinta pohjasakkaa ja wt-porukkaa. 

Minä en niin köyhä ole ettenkö jotakin virpojille pysty pientä antamaan ja kuuntelemaan kerran vuoressa sen lyhyen liirum laarumin. 

Opetat lapsillesi että mielenterveysongelmaiset ovat luusereita? 

Vuoden Äiti-palkinto tulee pian postissa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole noista lapsille räyhäävistä kuullut kuin palstalla.

13 vuotta virpomista takana.

Oli tästä viime tai toissa vuonna jossain lehdessäkin juttua. Että kyllä tätä ihan oikeasti tapahtuu. Ihmisissä kun on kaikenlaisia hulluja.

Vierailija
124/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko ketjun läpi.

Uskomatonta!! Harva tuomitsee pienille lapsille uhkailun ja haistattelun..

Voi siis pääsääntöisesti olettaa, että ne jotka eivät pidä näistä virpojista siis hyväksyvät täysin lapsille huutamisen, uhkailun ja haistattelun.. Koita tässä nyt sitten itse kasvattaa kohteliaita, muita huomioonottavia ja hyvä käytöksisiä ihmisen taimia..

Vierailija
125/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille raivoavat aikuiset ovat mt- potilaita. Näin opetan mun lapsille. Heistä ei tarvitse välittää, koska ovat luusereita. 

Ennenkin käytiin ihan kysymättä ventovieraidenkin ovilla. Tämä on perinne. Lapsille haistattelevat aikuiset ovat alinta pohjasakkaa ja wt-porukkaa. 

Minä en niin köyhä ole ettenkö jotakin virpojille pysty pientä antamaan ja kuuntelemaan kerran vuoressa sen lyhyen liirum laarumin. 

Opetat lapsillesi että mielenterveysongelmaiset ovat luusereita? 

Vuoden Äiti-palkinto tulee pian postissa...

En ole tuota kirjoittanut, mutta luehan uudestaan tää kohta...

"Lapsille raivoavat aikuiset ovat mt- potilaita Näin opetan mun lapsille. Heistä ei tarvitse välittää, koska ovat luusereita. "

Eihän tuo kirjoittaja kirjoittanut että kaikki mt potilaat ovat luusereita, vain ne jotka huutavat lapsille.

No, et sä ihan vuoden journalisti palkintoa ansaitse..

Vierailija
126/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan järkyttävää miten kamalia ihmiset on! Mäkin makaan sängyssä krapulassa eli ei ole aikomusta virpojille ovea avata kun ei mulla karkkiakaan tai kolikoita ole, mutta ei tulis mieleen mennä räyhäämään tuntemattomille ovelle. Aina voi irottaa ovikellon jos tuo jotain hirveesti haittaa tai laittaa se lappu oveen

Vierailija
127/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsille raivoaminen kertoo mielestäni vain omasta pahoinvoinnista.

En käsitä yhtään miksi tasapainoinen ihminen alkaisi meuhkaamaan jollekin pienelle lapselle joka tulee ovelle kerran vuodessa....

Vierailija
128/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meno ei ollut näin sairasta pikkukylässä 90-luvulla. Nähtiin vaivaa ja pukeuduttiin noidiksi. Tehtiin hienoja varpuja. Kysyttiin joka ovella lupa ja saatiin palkaksi karkki tai kolikko.

Omaani en meinaa päästää virpomaan. Asutaan kaupungissa enkä tunne naapureita. Ja ilmeisesti nykyaikuiset ovat myöskin raivohulluja ja käytöatavattomia.. Huh huh.

Vierailija
129/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ite kuulunut tähän "nykyajan" virpomiskulttuuriin. Pikkulapsena askartelin yöt pitkät virpomisoksia ja sitten kiersin naapurustoa niin kauan kuin oksia riitti. Joissain taloissa ei ovea avattu, joissain sanottiin että virpoa ei saa (usein tarjosin koristeltua pajunoksaa silti, ilman vastapalkkiota). 

Eikä se ollut mitään ahnehtimista, se oli hauskaa leikkiä jossa ainakin kuvittelin tuottavani ihmisille hyvää mieltä. Onneksi kukaan katkeroitunut aikuinen ei multa sitä pilannut sillä, että rupeaisi huutamaan tai kiroilemaan.

En tiiä minkälaisia tän päivän virpojat on, mutta en usko että kiroilu tai epäkohteliaisuus on siltikään tarpeellista, vaikka tuntemattomia lapsia ovelle "kerjäämään" tulisikin. Jos ei kiinnosta niin älä avaa ovea, laita ovikello pois päältä tai sano 'ei'. Kuka vittu huutaa pikkulapsille, oli ne tuntemattomia tai ei? Mikä teillä on hätänä??

t -98

Vierailija
130/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi, että ei ne oksien koristeet ilmaisia ole vaan niihin pistetään monen suklaamunan verran rahaa. Lapset tykkäävät tehdä vitsoja ja mennä virpomaan. Itse olen virponut 80-luvulla ja nyt omat lapset pukeutuvat vuorostaan noidiksi ja lähtevät virpomaan. Näin perinteitä siirretään sukupolvelta toisille.

Vierailija
131/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset olivat virvontaiässä, sovimme naapureiden kanssa, kenen luona saa virpoa. Oli helppoa, kun tiesi, keiden luona odotetaan. Ja saivat sitä karkkia ihan tarpeeksi neljältä, viideltä naapurilta. Ei tarvinnut pikkumasuun kymmeniä ovia kolisutella ja ämpäriä herkkuja.

Parina vuotena oli myöhemmin täällä ongelmana lapsiporukka, joka heitteli ihmisten pihoille karkkipaperit ja "pahat karkit". Rahaakin olisivat olleet vailla. Yövuoron jälkeen oli lappu ovella, ettei virpomista. Silti hakattiin ovea ja potkittiin. Mukava mennä seuraavaksi yöksi töihin nukkumatta kunnolla. Mukavaa potilasturvallisuudellekin.

Nyt on taas rauhoittunut ja virpomassa käy vain ihan naapuruston lapset, joiden vanhemmat tietää, että meille saa tulla.

En olisi ikinä uskaltanut päästää omia lapsia oudoille oville. Sen verran tärkeitä ja arvokkaita he minulle olivat, että riski olisi ollut liian suuri. Se nyt vain on tosi, että monenlaista mt-potilasta kotiutetaan liian aikaisin ja saattaa jäädä lääkkeet dosettiin ja viinaa otetaan sekaan. Voi sattua mitä tahansa, joten en halunnut vaarantaa lasteni turvallisuutta virpomisen takia. Ihan hyvin pärjäsivät sillä neljällä, viidellä naapurilla. Ja sitä paitsi, kun naapurit tiesivät lastemme olevan tulossa ja lupa oli kysytty, he olivat varanneet erityisiä herkkuja juuri meidän lapsille. Ihan vain sen takia, että kohteliaasti kysyttiin etukäteen, voiko heillä käydä.

Vierailija
132/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asutaan sivistyneellä alueella eikä täällä lapsille huudella tuolla tavalla. Lasta opastin että soittaa kerran ovikelloa, jos ei avata nin jatkaa matkaa. 

Itse huutelin tuolta tieltä pari naapurin pientä lasta virpomaan äitinsä kanssa, kun eivät lapset ujouden takia uskaltaneet muuten tulla, :D

Vierailija
133/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala tätä meininkiä! En ole uskoa lukemaani! Miten ihmiset voivat olla näin moukkia? Ovatko suomalaiset tällaisia? Häpeän olla suomalainen! Joskus on jäänyt munat ostamatta ja olen antanut kolikon. Usein muistan ja ehdin hakea munia lapsille jotka ovat tehneet hienoja virpomis oksia. Ja kaikki ovat hienoja! Ettäs kehtaavät ihmiset olla noin kamalia! Yäk!

Vierailija
134/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mhm kirjoitti:

Herranjumala tätä meininkiä! En ole uskoa lukemaani! Miten ihmiset voivat olla näin moukkia? Ovatko suomalaiset tällaisia? Häpeän olla suomalainen! Joskus on jäänyt munat ostamatta ja olen antanut kolikon. Usein muistan ja ehdin hakea munia lapsille jotka ovat tehneet hienoja virpomis oksia. Ja kaikki ovat hienoja! Ettäs kehtaavät ihmiset olla noin kamalia! Yäk!

Kolikot on suosittuja, samoin setelit. Oltiin mun mummolla (82v) käymässä ja sinne tuli virpojia. Mummo erehtyi ottamaan kukkaron esille ja kuulin, miten yksi virpojista ilmoitti, että "sulla on siellä seteleitä, ei me haluta mitään hiluja". Yritti vielä tavoitella rahoja, mutta menin ovelle ja sanoin, että rahaa ei anneta, annetaan karkkia. Monekohan mummon kukkarosta tänääkikin on viety kymppejä ja kaksikymppisiä virpomisen varjolla.

Vierailija
135/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pitäis alkaa kirjottamaan jotain lappua oman kotini oveen jotta joku tuntematon kersa ymmärtäisi olla tulematta? Öö ok. Eiköhän kuitenkin ole ihan normaalia että ihmisten ovilla ei pyöritä kerjäämässä. Jos haluaa tuollaista vanhaa perinnettä noudattaa niin voi tosiaan sopia paikat jossa käy. Mun mielestä vastenmielistä, vaikka en kellekään karjukaan. En vaan avaa ovea.

Vierailija
136/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäis alkaa kirjottamaan jotain lappua oman kotini oveen jotta joku tuntematon kersa ymmärtäisi olla tulematta? Öö ok. Eiköhän kuitenkin ole ihan normaalia että ihmisten ovilla ei pyöritä kerjäämässä. Jos haluaa tuollaista vanhaa perinnettä noudattaa niin voi tosiaan sopia paikat jossa käy. Mun mielestä vastenmielistä, vaikka en kellekään karjukaan. En vaan avaa ovea.

Itse olen joskus laittanut lapun, koska oltiin lapsen kanssa poissa kotoa, mutta mies oli yötöiden jälkeen nukkumassa. Ei ollut kovin kummoinen vaiva laittaa lappua.

Vierailija
137/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveyspotilaita, joilla ei lääkitys ole kohdallaan. Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että sanoo vain "Ei kiitos."

Vierailija
138/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä semmoinen ihminen on henkisesti hyvin sairas ja ongelmainen, joka tuolla tavalla lapsille puhuu. Aikuinen, tasapainoinen ihminen osaa muut, sivistyneet keinot. Itse alkaisin pitää ja kohdella tuollaista henkilöä yksinkertaisesti sopimattomana yhteiskuntaan.

Vierailija
139/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän nämä soldiers of odinit, natsit ja persut ovat aiheuttaneet. Ihmisillä on yhä pahempi olo ja se puretaan aina heikompiin, jopa lapsiin.

Vierailija
140/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lappu ovessa, että ei saa virpoa, mutta silti vaan jotain pikku-Taavetteja tuli kovaan ääneen soittamaan ovikelloa jo 10 aikaan aamusta. Ei siis mitään hentoa yhden kerran rimpautusta vaan monta kertaa putkeen. Mulla on ollut aivan helvetillinen viikko ja olisin halunnut edes yhtenä yönä tällä viikolla nukkua yli 2 tuntia, mutta ei niin ei. Olisi tehnyt mieli heittää kakarat niskovilloista niin kauas kuin pippuri kasvaa, mutta tyydyin sanomaan aina vaan "Ei" ja sulkemaan oven nenän edestä kiinni.

No tässähän se juuri tuli, TEKI MIELI, mutta tyydyit sanomaan EI. Tuntuu olevan monelle liian vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi