Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?

Vierailija
20.03.2016 |

Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?

Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..

Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.

Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)

Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...

No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)

Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?

TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?

Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.

Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.

Kommentit (359)

Vierailija
281/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapset kävivät virpomassa maltillisesti molemmat kahden vitsan voimin naapureita. Kyse on vanhan perinteen jatkamisesta ei ahnehtimisesta tai kerjäämisestä. Meillä on syöty suklaamunia jo viikon verran silloin tällöin ja vielä syödään muutamat seuraavalla viikolla ja ihan omista rahoista ostettuja vaikka pienet rahat ovat joilla toimeen tullaan. Ostin myös mahdollisille virpojille suklaamunia, mutta harmiksi vain kerran soi ovikello. Aikana ennen lapsia en avannut ovea virpojille vain siksi etten koskaan tullut hankkineeksi valmiiksi virpomispalkkoja. Ja tietysti lapset ensin kysyivät sopiiko virpominen. Tosi harmi, jos todella on ihmisiä jotka suhtautuu noin tympeästi lasten vaivannäköön ja aitoon iloon. Minusta on myös ihan hyvä lasten huomata, että näkemällä itse vaivaa voi saada jotain. Luulen, että se palkaksi saatu suklaamuna on paljon jännempi kuin äitin ostamat. Viime vuosina Halloween on tullut lasten keskuudessa kovin suosituksi, mutta omat lapset eivät pääse oville kiertämään, koska en osaa omaksua sitä kauhuteemaa ja keppostelua ja vastikkeetonta karkin pyytämistä. Mutta toisten lapset kiertäköön rauhassa :)

Vierailija
282/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just just mikä teitä ihmiset vaivaa? En minä pidä virpomista kerjäämisenä. Lapsena pidin mukavana perinteenä ja oli mukavaa käydä kavereitten kanssa virpomassa.

Jos pidät kerjäyksenä muutaman karkin pyytämistä, niin huhhuh.

Jos 2-3e sijoitus suklaamuna pussiin on liikaa aikuiselle ihmiselle niin on pahasti talouden hallinnassa puutteita. Minusta on ihanaa ilahduttaa lapsia ja todellakin sen muutaman euron arvoista. Harmi ettei tänä vuonna käynyt yhtään virpojaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi virpoa ainoastaan tuttujen ovilla ja niistäkin ainoastaan niiden, joiden tietää haluavan ja odottavan virpojia? Fiksut vanhemmat ottavat etukäteen selvää kenen ovelle naapurustossa on virpojat tervetulleita eivätkä lähetä lapsia sokkona kerjuulle. Mikä siinä on niin vaikeaa olla rimputtelematta vieraiden ihmisten ovilla?

Tuohon kysymykseen ei voi vastata muitten vanhempien puolesta.

Mutta kyllä minä silti enemmän peräänkuulutan aikuisten omaa käytöstä. Jossain mennään pahasti vikaan jos 6 ja 7 vuotiaille lapsille haistatellaan ja huudellaan v***ua.

Vai olenko jotenkin väärässä?

Minä peräänkuulutan vanhempien vastuuta lapsista.  Ei kukaan vastuullinen vanhempi päästä 6-vuotiaita lapsia vieraille oville virpomaan.  Voi käydä jotain pahempaakin kuin vain haistattelu.

Joo, lapsi voi vaikka liukastua kun katuja ei ole hiekoitettu kunnolla. Katoilta voi pudota myös jäätä ja lunta. Auton alle jääminen on myös ikuinen vaara. Vai meinasitko jotakin muuta?

Vierailija
284/359 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

luonani ei käynyt yhtään virpojaa. Olin kyllä varautunut. Omat nuoret ja pienet lapsenlapset asuvat toisella puolen suomea, eli muutama virpoja olisi piristänyt tämän eläkeläisen hiljaista arkea, kyllähän noita iäkkäitä ihmisiä kavereina on, mutta ihmeesti nuo lapset elämänilonsa kanssa tahtoo piristää.

Kylläpä on moni ihminen täällä vihaa täynnä, ei voi kun ihmetellä, niin huonostikko meillä suomessa nykyään voidaan. Ihan itku tulee näistä häijyistä kommenteista.

Vierailija
285/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE PIENILLE VIRPOJILLE HUUTAVAT, ETTEKÖ MUISTA MITEN 80-LUVULLA KIERSITTE ITSE VITSOJEN KANSSA OVELTA OVELLE? JA NYT TÄMÄ PERINNE SUUTUTTAA TEITÄ?:O

av-palsta, paikka josta kaikesta saadaan ongelma.....

Vierailija
286/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketju täynnä persuja? Hienoa :)

Vierailija
287/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapset kävivät virpomassa maltillisesti molemmat kahden vitsan voimin naapureita. Kyse on vanhan perinteen jatkamisesta ei ahnehtimisesta tai kerjäämisestä. Meillä on syöty suklaamunia jo viikon verran silloin tällöin ja vielä syödään muutamat seuraavalla viikolla ja ihan omista rahoista ostettuja vaikka pienet rahat ovat joilla toimeen tullaan. Ostin myös mahdollisille virpojille suklaamunia, mutta harmiksi vain kerran soi ovikello. Aikana ennen lapsia en avannut ovea virpojille vain siksi etten koskaan tullut hankkineeksi valmiiksi virpomispalkkoja. Ja tietysti lapset ensin kysyivät sopiiko virpominen. Tosi harmi, jos todella on ihmisiä jotka suhtautuu noin tympeästi lasten vaivannäköön ja aitoon iloon. Minusta on myös ihan hyvä lasten huomata, että näkemällä itse vaivaa voi saada jotain. Luulen, että se palkaksi saatu suklaamuna on paljon jännempi kuin äitin ostamat. Viime vuosina Halloween on tullut lasten keskuudessa kovin suosituksi, mutta omat lapset eivät pääse oville kiertämään, koska en osaa omaksua sitä kauhuteemaa ja keppostelua ja vastikkeetonta karkin pyytämistä. Mutta toisten lapset kiertäköön rauhassa :)

Kyllä tämä on uusi ilmiö, tullut vasta 2000-luvulla kun lapset soittelevat tuntemattomien ihmisten ovikelloja.

Perinteisesti vanhemmat ovat sopineet lasten kanssa etukäteen ketä käydään virpomassa ja näin vanhemmat varmistavat lapsen turvallisuuden, millainen ihminen on avaamassa oven ja missä lapsi liikkuu.

Nyt vanhemmilla ei ole hajuakaan missä lapsi on tai millaisen ihmisen seurassa, onko narkkari vai naapurin kiltti täti.

Vierailija
288/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?

Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..

Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.

Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)

Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...

No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.

No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D

Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan

=)

Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?

TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?

Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.

Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.

Tämähän ei nykyään ole mitään oikeaa virpomista, vaan yhtä helvetin kerjäämistä! Eihän noille nykykakaroille mitkään makeiset edes kelpaa palkaksi, rahaa se pitää tulla tai muuten mulkoilevat naamat norsunvitulla. 

Kello 11 on aamua ja meikäläinen nukkuu vielä silloin, joten ei tartte tulla sitä ovikelloa rimputtamaan! Eipä sillä, en vaivautunut edes nousemaan, saatu avaamaan. 

Vierailija
289/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan uudella omakotialueella, josta oli tehty tämänaamuiseen paikallislehteen kuvajuttu: äidit ja isät kiersi lasten kanssa ovelta ovelle, kuulemma kuin 30 lasta vähintään olisi pitänyt jokaisen palkita pääsiäismunilla! Kun on tämä hieno perinne. Ja on ikävää, jos ei kaikki ymmärrä, että kyse on lasten leikistä.

Vein lapseni äsken päiväkotiin ja siellä naapuri kysyi, ,miksi emme avanneet ovea eilen, vaikka oli auto pihassa ja selvästi oltiin kotona. Änkytin suunnilleen niin, että oltiin mummolassa ja mentiin junalla, mutta sain kuulla, että olisi pitänyt ymmärtää olla kotona. Tai ainakin jättää ovenpieleen korillinen pääsiäismunia, koska nyt pienet noidat saivat liian vähän munia, kun ei annettu mitään.

Siis haloo - on hauska leikki, jossa pitää maksaa 30 euroa siitä, että naapuruston lapset saa suklaamunia! Omani ei käy virpomassa (emme kuulu kirkkoon), joten ihan hullua ajatella, että pitää ostaa muille lapsille karkkia kahmalokaupalla.

Vierailija
290/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ymmärtää muuttunut mailma ja jotkut perinteet on vain heitettävä nurkkaan. Minä en kysy miksi vaan ymmärrän ettei niitä lapsia pidä päästää vieraiden ihmisten ovien taakse.

Vierailija
291/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti maailma on mennyt tällaiseksi. Ainakaan Helsingin itäisissä kaupunginosissa en laittaisi lapsia virpomisreissuille. Ei koskaan voi tietää, millainen juoppolössi  potee deliriuminhuuruista sunnuntaikrapulaa oven takana. Toisaalta kaupungissa on paljon yksinäisiä, huonokuntoisia vanhuksia, joiden on parempi vain olla availematta ovia pienille lapsillekaan. Tai parempi olla tottumatta ajatukseen, että oven voi avata vieraille. Turvallisuuskysymys.

Vierailija
292/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just just mikä teitä ihmiset vaivaa? En minä pidä virpomista kerjäämisenä. Lapsena pidin mukavana perinteenä ja oli mukavaa käydä kavereitten kanssa virpomassa.

Jos 2-3e sijoitus suklaamuna pussiin on liikaa aikuiselle ihmiselle niin on pahasti talouden hallinnassa puutteita. Minusta on ihanaa ilahduttaa lapsia ja todellakin sen muutaman euron arvoista. Harmi ettei tänä vuonna käynyt yhtään virpojaa :(

Niitä suklaamunapusseja täytyy olla 30-40kpl, nytkin virpojat sanoivat kindermunan saadessaan, että ainakin 2 euroa pitää antaa rahana lisäksi, koska oksa oli kallis.

Vierailija
293/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin vain kerran ja ei avattu ovea. Palkkioksi olisi ollut vain jauhelihakastiketta. Meillä lapset teinejä ja ei muisteta mitään virpoamispäiviä. Karkkia ei ollut koko viikonloppuna ollenkaan.

Vierailija
294/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna oli  paikallisessa lehdessä juttu, missä toimittaja oli lasten matkassa. Se muutti käsitykseni täysin tästä virpomisesta. Lapset vertailivat saamisiaan ja hehkuttivat, että rahaa pitää tulla. Todella törkeitä juttuja ja ihmettelin, että nuori toimittaja oli kehdannut edes ne kirjoittaa lehteen. Lapset vaikuttivat todella ahneilta ja tyytymättömiltä. Jossain oli ollut todella huonoa suklaata ja toisesta paikasta sai liian vähän. Sitten kehuttiin, että minäpä sain rahaa näin paljon ja se on parasta.

Missä oli se ilahduttamisen periaate. Koko jutun tarkoitus tuntui olevan vain, että money, money, money.

Meillä on käynyt muutaman kerran poikia, joilla oli risu kädessä ja muka virvottiin ja sanottiin, että mjääh, suklaatako vain. Ja sitten nakottiin pihalle, kun ei rahaa saanut.

Vierailija
295/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä suklaamunapusseja täytyy olla 30-40kpl, nytkin virpojat sanoivat kindermunan saadessaan, että ainakin 2 euroa pitää antaa rahana lisäksi, koska oksa oli kallis.

Noin se menee  lasten kanssa. Ainahan ne ovelimmat yrittävät vedättää... Oksat eivät ole kalliita. Niitä löytyy tienvarsilta, metsistä ihan ilmaiseksi. Eikä se höyhenpussikaan paljon maksa. Ihan opettavainen kokemus tuollaiselle lapselle on sanoa, että pidä oksa, minä syön kinderin jos ei  arvo mätsää... Eli ei tarvitse mennä mukaan vedätyksiin.

Vierailija
296/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä on uusi ilmiö, tullut vasta 2000-luvulla kun lapset soittelevat tuntemattomien ihmisten ovikelloja.

Perinteisesti vanhemmat ovat sopineet lasten kanssa etukäteen ketä käydään virpomassa ja näin vanhemmat varmistavat lapsen turvallisuuden, millainen ihminen on avaamassa oven ja missä lapsi liikkuu.

Nyt vanhemmilla ei ole hajuakaan missä lapsi on tai millaisen ihmisen seurassa, onko narkkari vai naapurin kiltti täti.

HAHHAAA. Ei todellakaan ole mikään uusi ilmiö. Aikaisemmin lapset kävivät virpomassa paljon vapaammin ja kyllä, myös tuiki tuntemattomien luona. Ihmiset jättivät ovet avaamatta ja tai sanoivat että ei kiitos, jos eivät halunneet virpojia.

Uusi ilmiö on vain tämä lapsiin ja tähän perinteeseen kohdistuva someraivo. :)

Vierailija
297/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna oli  paikallisessa lehdessä juttu, missä toimittaja oli lasten matkassa. Se muutti käsitykseni täysin tästä virpomisesta. Lapset vertailivat saamisiaan ja hehkuttivat, että rahaa pitää tulla. Todella törkeitä juttuja ja ihmettelin, että nuori toimittaja oli kehdannut edes ne kirjoittaa lehteen. Lapset vaikuttivat todella ahneilta ja tyytymättömiltä. Jossain oli ollut todella huonoa suklaata ja toisesta paikasta sai liian vähän. Sitten kehuttiin, että minäpä sain rahaa näin paljon ja se on parasta.

Missä oli se ilahduttamisen periaate. Koko jutun tarkoitus tuntui olevan vain, että money, money, money.

Meillä on käynyt muutaman kerran poikia, joilla oli risu kädessä ja muka virvottiin ja sanottiin, että mjääh, suklaatako vain. Ja sitten nakottiin pihalle, kun ei rahaa saanut.

Tuttu juttu. Sain yhden oksan yhteensä 4 noidan porukalta, annoin oksan ojentajalle kindermunan ja muille 2 pientä suklaamunaa. Mukana ollut aikuinen ilmoitti, että täytyy olla tasapuolinen ja antaa kaikille se kindermuna, ei saa syrjiä. Minä kysyin, että saisinko tasapuolisesti kaikilta myös oksan ja siitäkös aikuinen suuttui, kun olen ahne! Seuraaville en avannut ovea.

Vierailija
298/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt asiasta uskalletaan keskustella jo omalla nimellä.

http://www.hs.fi/politiikka/a1458447816663?ref=hs-etusivu-luetuimmat-#2

Eikä piilouduta nimi merkkien taakse kuten nämä virpomisen puolustajat.

Vierailija
299/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä sait sentään oksan. Muutama vuosi minulla kävi virpoja ja kun ojensin käteni ottaakseni virpomavitsan, lapsi karjaisi EI, hänellä on paljon vielä muita virvottavia ja on vain yksi oksa, jolla hän virpoo kaikki.

Vanhemmat olivat varustaneet lapsen isolla kahvipannulla ja kun kurkistin kahvipannun sisään, lapsi totesi siihen mahtuvan myös paperirahaa.

Vierailija
300/359 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapseni kävi aikanaan vaan tuttujen oven takana. Lapsi itsekkin mietti kenen oven taakse menisi, meni vain naapurin mummolle virpomaan ja kaverinsa äidille.

Omia en olisi koskaan päästänyt ventovieraiden ovien taakse.

Ihmiset haluaa olla kotonansa rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi