Pieniä virpojia haistatellaan ja uhkaillaan. MIKSI? Mitä ihmettä?
Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?
Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..
Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.
Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)
Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...
No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)
Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?
TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?
Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.
Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.
Kommentit (359)
KYLLÄ MONIKULTTUURI ON SITTEN IHANAA
Voi voi. Luonnonvalinta ei ole toiminut tämän ketjun kommentoijien suhteen. Evoluutionhan pitäisi hoidella häiriintyneet yksilöt.
Vierailija kirjoitti:
Eikö persuilta oikeasti löydy jotain puolueen tarroja, jonka voisi laittaa oveen, jolloin järkiporukka osaisi heitä muutenkin vältellä.
Persuilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut katkerat ämmät alapeukuttaa täällä kaikki virpojiin myönteisesti suhtautuvat kommentit. Hankkikaa hapannaamat elämä.
Nämä alapeukuttajat ja lasten vihaajat on juuri sitä ainesta joka ei ole lapsuudessaan nähnyt muuta kuin häiriintynyttä, aggressioon täyttämää ja näköalatonta perhe-elämää tunkkaisessa neukkubunkkerissa. Ovat pohjattoman katkeria omasta menetetystä elämästään ja syytävät katkeruutensa muiden niskoille aina kun tajuavat mistä ovat jääneet paitsi.
Väärin arvattu. Minua on virvottu jo kymmeniä vuosia, mutta vain lähipiirin lapset. Ja yhtä kauan olen ammentanut tietoa virpomisen perinteestä, niin Suomessa, kuin rajan takaisessa Karjalassa ja siksi luen tätäkin keskustelua, miten hulluksi ja turvattomaksi virponen on tehty lapsille ja vanhemmat vielä kannustavat ja yllyttävät.
Vuosi vuodelta menee yhä hullummaksi ja vaarallisemmaksi virpojalle.
Uutena on tullut myös ovien laputus vaatimus, jos ei halua virpojia, johon on pakko sanoa: Voi hyvää päivää näitä tapoja ja odotuksia.
Ja toi siivottomuus, rappukäytävissä ja okt pihoissa ja kadulla. Karnevaalien meininkiä parhaimmillaan. Jopa ylimääräiset vitsat oli heitetty katuojaan.
Ps. Enkä ole lapsivihaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspotilaita, joilla ei lääkitys ole kohdallaan. Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että sanoo vain "Ei kiitos."
Sen verran pitäisi löytyä peruskäytöstapoja, että vanhemmat selvittää etukäteen lähinaapurustosta ne paikat joihin toivotaan virpojia.
Naapuriston vanhemmat käyvät soittamassa ovikellot läpi edellisiltana ja lapset euraavana päivänä 😊
Meille riittää se varsinainen virpomispåivä, enkä ole kokenut ongelmaksi ostaa karkkia. Oven voi pitää myös kiinni, jos niin haluaa.Häh? Normaalit ja fiksut ihmiset on lähinaapuriensa kanssa tekemisissä jos nyt ei ihan päivittäin niin ainakin viikoittain. Sitähän on koko vuosi aikaa sopia asiasta siinä samalla kun vaihtaa muita kuulumisia. Ja sisäänpäin kääntyneempi ja hiljaisempi erakko voi kysäistä asiasta samalla kun tervehtii. Ei tarkoitus ole kiertää virpomassa koko asuinaluetta läpi.
Miten ymmärrät termin naapuristo, koko asuinalueko 😨
Meillä lapsi kiersi onakotitaloalueella oman kadun ja viereisen kadun, molemmilla kaduilla asuu kavereita ja koti on näköyhteyden päässä koko ajan. Tämän naapuruston lapset kysyvät aina saako virpoa ja ne jotka eivät halua avata ovea eivät avaa sitä, erittäin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikkia viestejä en jaksa lukea... mut meidänkin perheessä on törmätty tohon lapsille huutamiseen ja kiukkuamiseen... asutaan omakotitalossa kivalla alueella ja täällä lapset käy virpomassa.
Tohon toiselle puolelle katua muutti pari vuotta sitten keski-ikäinen pariskunta. He siis muuttivat kerrostalosta omakotitaloon, tutustuttiin silleen ihan ok tutuiksi, ja kun uusia okt asukkeja olivat, niin lainailtiin paljon työkaluja vasarasta lumikolaan, eikä siinä mitä, täällä naapurit lainaavat mielellään toisille..
No, kuinkas ollakkaan viime pääsiäisenä muksut kävi tossa tien toiselka puolelka virpomassa...takaisin tulivat itkien.. heille oli just huudettu tosta kerjäämisestä. No,.ei siinä mitä, homma on sitte heidän mielestään niin.. menipä kuukausi eteenpäin niin tuli naapurin isäntä taas kyselemään jotain tuökalua lainaksi, en enää muista mitä.. tokasin vaan samalla tavalla takas mitä oli muksuille huutanut,nettä vittuuks tuut tänne kerjäämään. Mies meni sanattomaksi, sanoin vaan et silleenhän sinä meidän muksuille sanoit, ja nyt oot itse täällä kerjäämässä.
Ei olöut ilmeisesti tunnistanut meidän lapsia?Kyl siinä tilanteessa tuo naapurin isäntä olis voinu ihan asiallisesti sanoa ettei saa virpoa. Ja homma olis ollu sillä selvä.
Mut summa summarum.. eipä enää kerjätä puolin ja toisin. En minäkään jaksa olla asiallinen jos vastassa on tollanen ääliö, ollaan sitte molemmat ääliöitä ja ostakoon omat romunsa.
Minust säkin olet samanlainen ääliö. Lapsia kuuluu päästää vain sellaisten tuttujen oville, joista on varma. Ja toisekseen virpominen ei kuulu enää nykyaikaan koska jokaisella vanhemmalla on rahaa ostaa kersoilleen karkkia.
Jeee, tätä tynnyri ja sulkeutuneisuus nykyaikaa, jossa kukaan ei vahingossakaan puhu kellekkään.
Kuule, kyllä se on sellanen asia, että jos asiallisesti ei pysty meidän pienille lapsille puhua, niin turha sitä on sitte itse olla tuolla aidalla roikkumassa ja olla apua pyytelemässä ja lainaamassa milloin mitäkin. Luuletko ihan tosissas että annan ihmisten tosta vaan jonkun mätisäkin huutaa lapsille, ja sen jälkeen vielä leikin kohteliasta ja lainaan omaisuuttani toisen hyväksi. En todellakaan, eikä varmaan kukaan muukaan =D
Tällä alueella on tähän asti saanut kaikki kulmakunnan muksut vapaasti virpoa. Ja jos ei virpomista halua, niin kohtelias EI KIITOS, on ihan peruskohteliaisuutta. Et ilmeisesti itse omaa kohteliasta kielenkäyttöä.
Aloitapa sinä itse se peruskohteliaisuus, äläkä päästä lapsiasi enää vieraiden oville. Se on sun ihan oma moka jos kerran tarkoituksella saatat lapsesi vaaralle alttiiksi. Sä et voi vaatia keneltäkään muulta yhtään mitään.
Mistä sä sen vieraan keksit? Kun kyseessä tuttu mies, joka on lainaillut meiltä paljon tavaraa.
Edelleenkään, jos ei pysty asiallisesti sanomaan lapsille ettei halua virpomista, että pitää huutaa ja säikytellä turhan takia lapsia, niin miten ihmeessä olen sen jälkeen velvollinen lainaamaan enää mitään työkalua tai konetta tuolle kerjäävälle ukolle? Kerjäämistähän tuokin on. Sans se? Olenko minä siis velvollinen? =D
Itse asiassa kaukana siitä. Sä itse sanoit teidän lainailleen tavaraa tälle naapurille ihan omasta halusta ja nyt yht'äkkiä sä pidätkin sitä kerjäämisenä. Toki kenenkään ei ole pakko tavaroitaan lainailla, mutta on tuo omistuista että nyt se ei enää sulle muka sovikaan. Ja noi perustelut sun käytökselle ne vasta ontuukin. Vai meinaatko että toi naapurin ukko ensin suunnilleen pyysi ne virpojat paikalle ja kaikki sujui kerta toisensa jälkeen ongelmitta ja sitten vaan yht'äkkiä ukko alkaakin rähistä ja ottaa suklaamunat takaisin? Siinä tapauksessa te toimitte samalla tavalla.
Tässä ei ole kyse mistään suklaamunista, vaan lapsille huu-ta-mi-ses-ta. Mikä siinä on niin vaikea sanoa kohteliaasti, että EI KIITOS?! oletko ihan oikeasti sitä mieltä että lapselle huutaminen on oikein? =D
Minä/me olemme aina lainanneet naapureille tarvittavia tavaroita. Ja kyllä se ikävä kyllä on niin että jos joku käyttäytyy perheenjäsentäni kohtaan epäasiallisesti, otan sen todellakin henk.koht. Ja minulle tuon huutamisen jälkeen on aivan se ja sama pitääkö joku minua epäkohteliaana.
Kyllä minä olen laittanut kaverinkin pihalle kylmästi, kun parin viinilasin jälkeen kävi haistattelemaan ja pottuilemaan miehelleni. Ja kun ei pyytänyt asiatonta käytöstä anteeksi, niin sai kävellä omia mutkiaan. soronoo...
Ja kyllä, minä rinnastan sen lainaamisen sitten kerjäämiseen, kun kerta virpomisestakin käytetään moista termiä.
On se jännää tää "muuttuva nykymaailma" sitten kun lapsiinkin puretaan syyttä suotta kiukkua.
Saan tosta sun jankkaamisesta sen kuvan, että olisin jotenkin edelleen tilanteesta huolimatta suorastaan velvollinen lainaamaan tarvetavaroita naapurille, jonka räyhäävästä käytöksestä en pidä. Minä saan kyllä ostettua lapsille suklaamunat kaupasta, siinä missä naapuri varmaan osaa itse kävellä rautakauppaan ostamaan ne iskuporakoneensa, lumikolansa ja painepesurinsa, mitä kaikkea tässä nyt on tullut lainattua.
Voi elämän kevät! =D =D
Olen asunut tällä alueella koko lapsuuteni, ostettiin siis miehen kanssa tämä lapsuuden koti vanhemmiltani, joten tunnen alueen lapsiperheet ja lapsettomat ihmiset hyvin, myös alueen historian. Se mikä tällä aluella on todella ollut kullan arvoista, on naapuriapu, ja se että naapurit vierailevat paljon toistensa luona, grillailevat yhdessä. Aina on toisia autettu, ja monasti tohon oven taakse ilmaantuu naapureita yllättäin kahvittelemaan. Vanhempia ihmisiä autetaan ja tehdään heidän lumitöitä ja leikataan nurtseja. Hyvä kommuuni kaiken kaikkiaan.
Ikävää että alueelle on eksynyt wt kerrostalo asukki!
Me ei kyllä tulla olemaan tästä tästä asiasta ollenkaan samaa mieltä edes ensi vuosituhannella, joten en jaksa jankata. Ole ymmärtämättä. Mahtaa olla yksinäistä
Tuo selittääkin sun käytöksen ihan täysin. Sä kuvittelet itseriittoisesti omistavasi koko lähitienoon, olet omasta mielestäsi vähän kuin alueen hallitsija ja seriffi jota kaikkien tulee kunnioittaa, nöyristelläkin, olethan asunut alueella pisimpään. Sellainen pirun tärkee ja ylimielinen ämmä, josta kukaan ei oikeasti tykkää. Ja jonka poismuuttoa odotetaan enemmän kuin lottovoittoa.
Tjaa, että oikein sheriffin tittelin saan, kun kuvailen naapurustoa ja miten täällä naapurusto on auttaa toisiaan.. wau! =D =D On se varmaan sitten väärin kun monet täällä auttavat tuota vanhempaa väkeä mainitsemissani lumitöissä ja nurmikon leikkaamisissa. Toi meidän rajanaapuri käyttää taasen yhtä alueen mummoa joka viikkoa kauppaan. Perkeleestähän senkin varmasti on. =D =D
On se tosiaan kamalaa kun on tällaisiakin naapuristoja olemassa.
Se että olen asunut tällä alueella piiiiiitkään, on vain se että tunnen monet ihmiset täällä, kun on ollut aikaa tutustua, ja monet vanhemmat tunnen lapsuudesta asti, kun lapsuudessa olen heidän lastensa kanssa leikkinyt, ja myös voi kamalaa virponut.
Senkus pidät vaan ylimielisenä ämmänä, keksi nyt vielä parempi ja napakampi nimitys, tommoset on aika kuluneita fraaseja, keksi ihmeessä jotain omaperäisempää.
Eiköhän kaikille näitä pitkiä vuodatuksia lukeneille ole tullut jo se ihan oikea ongelma ilmi. Se on se kauhea tunkeilija, ulkopuolinen, joka loukkasi sua verisesti tulemalla sun ihanaan idylliin jostain kamalasta kerrostalosta eikä sillä edes ollut autotallillista hilavitkuttimia niin kuin sulla. Eikä se edes tunne kaikkia niin kuin sä vuodesta kivi ja kuokka. Kyllä sellainen pitää savustaa pois.
Juu, kiitos illan nauruista. =D =D
Toki saat tehdä omat suoraviivaiset tulkintasi.
Ne hilavitkuttimet kuuluvat tarinaan, että jos lapset ovat hänen mukaansa kerjäämässä karkkia, niin silloin ei hänen itsekkään kannata kierrellä naapurustossa kerjäämässä tavaraa lainaksi tai pyydellä apua. On se jännä juttu että sana kiitos ei, on niin monelle niin vaikea kaksi sanainen juttu sanoa. Ja silloin siitä ei jää kellekkään pahaa mieltä.
Ilmeisesti sinun tapoihisi sitten kuuluu puhua ihmiselle kuin ihmiselle ilkeästi? ja välittämättä siitä miten se toiseen vaikuttaa.
Kenenkään ei tarvitse tykätä toisten lapsista, ei tartte osallistua myöskään pääsiäis tohinoihin yms. Mutta kyllä sitä silti odottaa kanssaihmisiltä kohteliasta käytöstä. Ja jos itse alkaa kiukkua ympärille viljellä, niin sitten pitää myös tajuta että se mitä useimmassa tapauksessa palautuu kyllä takaisin. Niinkuin minä menin ja palautin ukolle takaisin omat herjansa.
Vai mitä mieltä sinä olet? pidätkö siitä että sinulle huudetaan? Tai olisitko välinpitämätön jos jollekkin läheisellesi huudetaan ja häntä kohtaan käyttäydytään asiattomasti? Ihan rehellinen kysymys, ilman sarvia ja hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi virpoa ainoastaan tuttujen ovilla ja niistäkin ainoastaan niiden, joiden tietää haluavan ja odottavan virpojia? Fiksut vanhemmat ottavat etukäteen selvää kenen ovelle naapurustossa on virpojat tervetulleita eivätkä lähetä lapsia sokkona kerjuulle. Mikä siinä on niin vaikeaa olla rimputtelematta vieraiden ihmisten ovilla?
Tuohon kysymykseen ei voi vastata muitten vanhempien puolesta.
Mutta kyllä minä silti enemmän peräänkuulutan aikuisten omaa käytöstä. Jossain mennään pahasti vikaan jos 6 ja 7 vuotiaille lapsille haistatellaan ja huudellaan v***ua.
Vai olenko jotenkin väärässä?
Minä peräänkuulutan vanhempien vastuuta lapsista. Ei kukaan vastuullinen vanhempi päästä 6-vuotiaita lapsia vieraille oville virpomaan. Voi käydä jotain pahempaakin kuin vain haistattelu.
Vierailija kirjoitti:
täällä on kyllä ihan päästään vialla olevia ihmisiä kommentoimassa, ihan kun olis joku hullujenhuoneen kokootumisajo. Ei normaali ihminen tällasia kiekkoja ota jostain virpomisesta. Ei sitä ovea tartte avata jos niin vanne päätä kiristää.
Tässä on kysymys lapsen turvallisuudesta, kun vanhemmat kannustavat soittamaan tuntemattomien ihmisten ovikelloja, siellä siellä vastassa voi olla kuka tahansa.
Jopa viranomaiset esim. poliisi, kotihoito, sos.työntekijät eivät koskaan meni yksin soittamaan kenenkään ovikelloa, vaan aina pitää olla toinen työpari.
Näin on myös esim. kotimyyntiä tekevillä kauppiailla, omasta uskonnastaan kertovat, sähkö- ja vesimittarin lukijoilla yms. heillä kaikilla on toinen työpari mukana.
Mutta pieni, puolustuskyvytön virpoja voi ihan yksin pimmutella tuntemattomien ovikelloa, johon vielä vanhemmat kannustavat, joka on uusi ilmiö, kun ennen virpomiset hoidettiin perhepiirissä.
Vierailija kirjoitti:
täällä on kyllä ihan päästään vialla olevia ihmisiä kommentoimassa, ihan kun olis joku hullujenhuoneen kokootumisajo. Ei normaali ihminen tällasia kiekkoja ota jostain virpomisesta. Ei sitä ovea tartte avata jos niin vanne päätä kiristää.
Nauroin tuota hullujenhuoneen kokoontumisajoja, mutta olen kyllä samaa mieltä. Tämä ketju vaan osoittaa sen että maailma on paska paikka täynnä sekopäitä. Täällä puhutaan virpomisesta, VIRPOMISESTA ja jengi on täynnä pyhää vihaa. Mitä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin tuota hullujenhuoneen kokoontumisajoja, mutta olen kyllä samaa mieltä. Tämä ketju vaan osoittaa sen että maailma on paska paikka täynnä sekopäitä. Täällä puhutaan virpomisesta, VIRPOMISESTA ja jengi on täynnä pyhää vihaa. Mitä helvettiä.
No aatteleppas mitä tapahtuu jos jouluna joulupukki sattuu pimpottamaan väärää ovea? HUH HUH!!!
Johan nää kellokoskelta joululomalle päästetyt sekopäät pimahtaa...
No mutta onpas täällä vihamielisiä ihmisiä!!! Onko teillä kaikilla mt-ongelmia kun olette noin kyllästyneitä? Virpominen kuuluu suomalaiseen kansanperinteeseen, se on lasten ja aikuisten yhteinen leikki, ei mitään kerjäämistä. Ei siihen ole pakko osallistua, mutta ei tarvitse ilkeilläkkään. Ymmärtäisi tämän vihamielisyyden halloween karkki - tai kepponen jutussa, koska se on jenkkien juttu, ei meidän suomalaisten. Mutta täällä av-ihmiset haluaa lopun lopuistakin suomen kulttuurihistoriasta. Ehkä haluatte leikkiä mieluummin jotain islamisaatio leikkiä?
Vierailija kirjoitti:
KYLLÄ MONIKULTTUURI ON SITTEN IHANAA
Mammat näkyy haluavan lapsilleen munakulttuuria. Menepäs nyt virpomaan tuonne yksin, äiti ottaa sidukan, eikä viitsi lähteä turvaksi
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi virpoa ainoastaan tuttujen ovilla ja niistäkin ainoastaan niiden, joiden tietää haluavan ja odottavan virpojia? Fiksut vanhemmat ottavat etukäteen selvää kenen ovelle naapurustossa on virpojat tervetulleita eivätkä lähetä lapsia sokkona kerjuulle. Mikä siinä on niin vaikeaa olla rimputtelematta vieraiden ihmisten ovilla?
Se nyt vielä puuttuisi että alueen kymmenet vanhemmat vuorollaan kysyisi että sopiiko tulla virpomaan :'D ahhaha voi ihmiset hankkikaa oikeita ongelmia ja avatkaa se ovi jos sopii virpoa ja pitäkää kii jos ei sovi, onpa vaikeeta?! Argh miten nykyään joka asiasta saadaan ongelma ja kaikki on niin VIHAISIA?! :S
yli 20 vuotta sitten lähdin Suomesta, tulin käymään. Totesin toissa vuonna tullessani maahan takaisin isoäidilleni etten tunnista tätä maata saamaksi josta lähdin. Tänään ovikello soi avasin ja virpojia, en muistanut taaskaan kuten en viime vuonnakaan joten annoin 2€ karkin sijaan ja sain varvun. Ajattelin tässä illan suussa katsoa vähän historiaa virpomisesta ja google työnsi tällaisen vauva-palstan. No kun nyt sitten luen näitä muutamia kommenteja niin onneksi lähden kahden kuukauden päästä pois täältä. Tuli niin paha olo. Siis nämä ovat teidän lapsianne joille sanotte noin pahasti?
HäpeänJuuriani kirjoitti:
yli 20 vuotta sitten lähdin Suomesta, tulin käymään. Totesin toissa vuonna tullessani maahan takaisin isoäidilleni etten tunnista tätä maata saamaksi josta lähdin. Tänään ovikello soi avasin ja virpojia, en muistanut taaskaan kuten en viime vuonnakaan joten annoin 2€ karkin sijaan ja sain varvun. Ajattelin tässä illan suussa katsoa vähän historiaa virpomisesta ja google työnsi tällaisen vauva-palstan. No kun nyt sitten luen näitä muutamia kommenteja niin onneksi lähden kahden kuukauden päästä pois täältä. Tuli niin paha olo. Siis nämä ovat teidän lapsianne joille sanotte noin pahasti?
Suurin osa meistä ei vielä ole menetettyjä tapauksia.
Suomessa olen aina asunut, ja kyllä tämä virpomisen aiheuttama viha saa minutkin voimaan pahoin. Onko ihmisillä oikeasti näin paha olla, vai johtuuko tämä jonkin sortin minä keskeisestä ajattelu tavasta, jossa ei kellään muulla saa olla kivaa, jos itsellään ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä että kaikki ihmiset eivät tykkää virpojista. Mutta onko se niin vaikeaa laittaa oveen lappu tai ystävällisesti vastata virpojalle, että ei tarvitse virpoa? Miksi ihmeessä ihmiset ovat tylyjä ja ilkeitä pienille lapsille?
Tossa just kävin puhelimessa nopean keskustelun ystävättäreni kanssa (hirveästi ei keritty puhumaan, kun oli vähän "tilanne päällä " lasten kanssa) mutta ja hänen lapsilleen oli parilla ovella käyty karjumaan, ja lapset olivat tulleet itkien ja säikähtäneenä kotiin..
Toinen näistä "ystävällisistä ihmisistä"oli vielä hokenut ovella "v***n v***ua ja suksikaa s***na hel**iin vielä kun kerkiätte". Toisella ovella oli huudettu karkkien kerjäämisestä ja ja että parempi hävitä hyvän sään aikana.
Lapset olivat liikenteessä tossa klo 11 aikoihin, että ei mistään aamuvarhaisestakaan puhuta. Tällä tavallako ihmiset todella lapsille ja toisilleen puhuvat? (Nämä siskokset muuten ovat 6 ja 7 vuotiaita)
Sitten erehdyin tuon pikaisen puhelun päälle mulasemaan ihmisten päivityksiä facessa.. ihan järkyttävää vihamielisyyttä.. siellä pari tuttavaa ilmoitti suoraan sanovansa virpojille että voivat painua hel**iiin kerjäämästä karkkia...
No, ei siinä mitä.. toisen tuttavan suututin perinjuurin.. Esitin hänelle myös saman kysymyksen kun tässä aloituksessa, mikset voi vaan nätisti sanoa ettet halua tulla virvottavaksi. Niin vastaus oli että ei ole hänen tehtävänsä alkaa selittämään, hän voi sanoa just miten asia on... kun kysyin mitä mieltä se olis siitä että kun seuraavalla kerralla eksyy meille kahville, ja totean ovella, että suksihan h***iin siitä kahvia ja pullaa kerjäämästä ja vinkumasta.. Ihan samalla tavalla kun hän virpoville lapsille puhuu.. Ihmeesti loukkaantui, kun sama kielenkäyttö kohditettiin häneen.
No, ei se mitään, ei tule ikävä hänen iänikuisia minä-sitä-minä-tätä-juttuja =D =D
Ja joo, tää keskusteli käytiin julksesti hänen seinällään... =D =D no, siinäpähän ihmiset viimeistään näkevät mikä hän luonteeltaan
=)Mutta mikä tämä ihan kiehumispisteeseen asti menevä viha joillain ihmisillä oikein on?
TOISTONA: Onko se vaikea laittaa vaikka lappu oveen, piirtää varmistukseksi vaikka noidan kuva, ja vetää ruksi yli tai sitten ystävällisesti sanoa, ettei halua tulla virpomisen uhriksi. Tai miten olis ettei avaa ovea ollenkaan, jos ei ole mitään ystävällistä sanottavaa?
Tuntuu että monet oikein päivityksistä päätellen oikein odottavat niitä pieniä virpojia siellä oven takana, että pääseevät lapsille raivoaan purkamaan.
Ja kyllä, minulla on lapsi, mutta on vielä liian pieni virpomaan, mutta voi olla etten koskaan päästäkkään häntä virpomaan, kuulemani ja näkemäni perusteeella.
Minä otan ovikellosta patterit pois, enkä avaa kenellekään virpomispäivänä.
Olen aina suhtaunut virpojiin, että he virpovat minulle hyvän vuoden ja terveyden. En niin, että he kerjäävät karkkia. Ehkä tämä asenne helpottaa minun ahdistustani vieraista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se nyt vielä puuttuisi että alueen kymmenet vanhemmat vuorollaan kysyisi että sopiiko tulla virpomaan :'D ahhaha voi ihmiset hankkikaa oikeita ongelmia ja avatkaa se ovi jos sopii virpoa ja pitäkää kii jos ei sovi, onpa vaikeeta?! Argh miten nykyään joka asiasta saadaan ongelma ja kaikki on niin VIHAISIA?! :S
Niin, onhan se hankalaa kysellä, saako häiritä. Eihän sitä töissäkään kysellä, että saako häiritä. Turhaa sellainen, mennään asiaan ja katkaistaan toisen turhat neuvottelut ja sovitut tapaamiset, kun on sitä omaa asiaa.
Ja juuri niiden vanhempien tyhmyyden vuoksi lapset saavat pettyä, kun oven avaa vihainen aikuinen, joka ei ymmärrä, miksi juuri hänen tulee ostaa kaikille naapuruston lapsille pääsiäismunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se hankalaa kysellä, saako häiritä. Eihän sitä töissäkään kysellä, että saako häiritä. Turhaa sellainen, mennään asiaan ja katkaistaan toisen turhat neuvottelut ja sovitut tapaamiset, kun on sitä omaa asiaa.
Ja juuri niiden vanhempien tyhmyyden vuoksi lapset saavat pettyä, kun oven avaa vihainen aikuinen, joka ei ymmärrä, miksi juuri hänen tulee ostaa kaikille naapuruston lapsille pääsiäismunat.
No sä et sitten osaa nähdä sitä vaihtoehtoa, että et osta niitä pirun munia. Sanot niille pikkunoidille että kiitos ei tänään. Tai et avaa ovea. Mä en ymmärrä miten tämä asia on niin vaikea.
Tuntuu että ainoa vaihtoehto monelle täällä on toimia puhtaan vihan kautta.
No en kyllä ymmärrä ilkeästi huutamista, mutta en myööskään halua tulla virvotuksi, enkä että ovikelloani soitetaan. Tähän on syynä koira joka haukkuu ovikellon soidessa. Tänään olin töissä päivällä ja kirjoitin oveen lapun "ei virpojia kiitos" en tiedä kuinka toimiva oli, kun itse en ollut kotona.