Sektio pelottaa!!!!
Hei kaikkille! Minulle on tehty kaksi sektiota. Ensimmäinen sektio oli elämä kauhein kokemus. En puutunut kunnolla vaan minut kumminkin leikattiin. Huusin kivusta mutta hoitajat vain silittivät minun hiuksia ja sanoivat kohta vauva on saatu pois mahasta ja sitten sinut nukutetaan. Näin vauvan ja sitten minut nukutettiin. Se oli ihan kauhea kokemus sektiosta.
Toinen sektio meni ihan hyvin. Nyt on iskeny vauvakuume mutta en uskalla edes yrittää vauvaa kun sektio pelottaa. Kuinka monta sektiota naiselle voidaan tehdä? Minua pelottaa sektio!!! Auttakaa minua!!!
Kommentit (14)
kivun ilmestyttyä, mutta eipä auttanut enää.
Minulla puutuminen kesti kauan ja sanoin tästä anestesialääkärille. Lääkäri sanoi menevänsä katsomaan, saanko varpaitani vielä liikutettua ja huikkasi sitten sermin takaa jotakin tyyliin, että täällähän ollaan jo täydessä tohinassa. Toinen jalka liikkui tällöin vielä kokonaan. Vaikka en kyllä tiedä liittyykö tuo jalkojen liikkuminen puutumiseen...? No, joka tapauksessa puudute loppui kesken.
Pitäisi varmaan tilata se anestesialääkärin leikkauskertomus, siinä leikanneen lääkärin leikkauskertomuksessa ei meinaan ainakaan sanallakaan mainittu puudutteen loppumisesta kesken. Luki vain, että leikkaus pitkittynyt, ei syytä.
Se lääkäri oli vanha mies!!!! Älä pelkää kyllä kaikki varmaan menee hyvin!!! =)
Ystäväni synnytti syksyllä -05 sectiolla pienet kaksoset hyvin varhaisilla viikoilla. Syynä raskausmyrkytys ja hänellä kokemus oli ollut aivan kauhistuttava suoraan, kun jostain painajaisesta. Puudutus ei tehonnut oikealla tavalla ja äiti sai kokea todella kovat, epäinhimilliset kivut. Puudutetta annettiin lisää saman tien, kun vauvat oli turvallisesti tässä maailmassa. Pelottavaa..
Jouduin kiireelliseen sektioon Kättärillä viime vuonna. Kävi samoin eli et puudutus ei toiminut. Mua kyllä kuunneltiin ja uskottiin kun sanoin et tunto on tallella edelleen. Anestesialääkäri haettiin takaisin ja minut nukutettiin. Mua ei aikaisemmin ole leikattu ja kyllä mietin siinä pöydällä et missäköhän sen puudutuksen pitäisi tuntua. Onneksi avasin suuni ja samaa sanoivat salissa olleet. Ihmeelliseltä tuntuu ettei potilasta kuunnella tuollaisessa tilanteessa!!!
jouduin kiireelliseen sektioon, vauvan yllättävän jalkatarjonnan takia, asia huomattiin vasta kun aloin ponnistamaan ja kalvot puhkaistiin!olettivat vauvan olevan rt:ssä!spinaali laitettiin, väitin että tunnen, kun kokeilivat nipistämällä tunnenko!eivät uskoneet!ihoviillon kun tekivät, tunsin sen!laittoivat pian nukutuksen!onneksi, vauvan ulossaanti oli vaikeaa, kun oli niin kietoutunut nuoraansa!
kammoa ei mulle silti jäänyt!
esim. " humausnukutuksen" saa potilaalle hetkessä jos hänellä on valmiiksi tippa kädessä. ei muuta kuin lääke tippaan ja happinaamari naamalle, ei vielä montaa sekuntia nukahtaa..
Tällainen valmius pitäisi olla itsestäänselvyys leikkaussalissa!!!
Muutoin tällaiset epäkohdat eivät tule koskaan ilmi. Vaikka niistä tekeekin valituksen Potilasvahinkolautakuntaan, niin todennäköisesti tulevat bumerangina takaisin, sillä samat lääkärithän siellä istuu. Eivät he toisiaan (saatika itseään) tuomitse.
Ainoa keino on saada asiat julkisuuteen, kuten esim. tämä yksi nainen toi juttunsa julkisuuteen, kun häntä oli alettu leikkaamaan (ei synnytys, vaan muu leikkaus), vaikkei nukutus ollutkaan tehonnut. Hän ei kuitenkaan pystynyt enää puhumaan. Lääkärit olivat kohonneesta pulssista huomanneet asian. Häneltäkään ei kukaan pyytänyt anteeksi ja vielä julkisuudessakin lääkäreillä oli otsaa vähätellä naisen tuntemia kipuja. Ilman julkisuutta nainen ei kuitenkaan olisi saanut mitään korvauksia. Muistatteko tämän tapauksen?
On todella, todella järkyttävää, että ihminen voidaan leikata tai kursia umpeen ilman puudutetta. Se on ihan silkkaa kidutusta. Vaikea uskoa, että olisi joku lääketieteellinen este puudutuksen lisäämiselle tai nukuttamiselle.
Ilmeisesti tuossakin ajatellaan vain kustannuksia. Esim. jokainen ylimääräinen päivä sairaalassa vie rahaa. Tutun vaimo odotti kaksosia ja hänen leikkauksensa siirtyi parillakin päivällä juuri puudutuksen epäonnistumisen vuoksi. Eli hän ei millään meinannut puutua kunnolla ja oikeanlaista puudutetta jouduttiin testailemaan. Hänetkin on siis peräti kahdesti kärrätty leikkaussaliin - turhaan. Kun kerran puudute ei ole tehonnut.
Kummallista, että tehotuotanto ajattelu on jo noin iskostunutta sairaaloihinkin. Tulosta on tultava ja ihminen leikataan auki vaikka sitten ilman puudutetta, jottei lääkäreitä varata " turhaan" leikkaussaliin.
Mutta - asiat eivät tule muuttumaan, ellei näitä tapauksia saada julkisuuteen. Todella vetoan teihin hyvät ihmiset - pitäkää kiinni ihmisoikeuksistanne, ne eivät ole itsestäänselviä asioita. Jos vaan energiaa riittää, niin kirjoittakaa, vaikkapa sinne Hesarin yleisönosastolle.
Mä olen menossa kohta hämeenlinnaan synnyttämään toista lasta ja nyt alkoi sektiokin pelottamaan ihan kauheesti. Pitäisköhän varmistaa kätilöltä synnyttämään mennessä että puudutetaanhan sitten varmasti kunnolla jos mennään sektioon. Kuka lääkäri se oli, mahtaakohan olla vielä töissä siellä?
Siis sitä olin päivittelemässä että minkä ihmeen takia sinua ei nukutettu jos kerran et puutunut kunnolla? Minulle tehtiin myös kiireellinen sektio pysähtyneen synnytyksen takia (vauva olikin avosuisessa tarjonnassa) , enkä puutunut kun yrittivät puuduttaa sektiota varten.Niinpä minut nukutettiin ennenkuin leikkaus käynnistyi. Hui kamala jos sitä ei olisi tehty! Ihmettelen todella synnytyssairaalasi lääkäreiden päätöstä olla sinua nukuttamatta.. Kerro näistä asioista vaikka neuvolassa tai sitten ihan kyseisessä synnytyssairaalassa ennenkuin menet synnyttämään.
täydellisestä kivuttomuudesta. Itse olen luottanut nimenomaan siihen, että leikkauksessa lääkäreiden on pakko puuduttaa kunnolla tai nukuttaa, vaihtoehtoja ei ole. Luulisi olevan mahdotonta viiltää maha auki mikäli potilas tuntee jotain. Eikö siinä mene shokkiin?
Miksi sinut piti nukuttaa leikkaamisen jälkeen? Ompelemisen ajaksi vai? Miksi ei nukutettu jo alunperinkin?
Hei!!! En tiedä miksi minua ei heti nukutettu. Minulla oli niin helvetilliset kivut että oli pakko nukuttaa minut kun vauva saatiin ulos..Seuraavana päivänä kätilö tuli pyytämään anteeksi minulta kun sektio ei mennyt niin kun piti.
Sitten kuulin että tämä lääkäri " mies" on ihan kauhea lääkäri. Hän ei kuuntele potilasta ikinä vaan tekee kaikki johtopäätökset itse. ja siitä lääkäristä oli valitettu paljon. Ihmettelen suuresti miksi se mies ei ollu saanu potkuja sieltä sairaalasta jo aikaisemmin!!!! Synnytin Hml:sairaalassa.
eli puudutus ei tehonnut ja lääkäri oli leikannut vain, kivuista välittämättä. Tämä tarina iski kyllä minullekin sektiopelon... Kyseessä oli kiireellinen sektio ja vauvan sydänäänet kääntyivät äkkiä laskuun, eikä ilmeisesti ollut aikaa (?!) nukuttaa. Kyseinen äiti aikoi tehdä tapauksesta potilasvahinkoilmoituksen.
Itselleni tehtiin 3kk sitten sektio kättärillä ja puudutus loppui kun vauva saatiin ulos. Olin siis vielä aivan " auki" ja leikkausta jatkettiin tunnon palautumisesta huolimatta. Tiedän, mistä muumimamma puhut, kipu oli kamala! Mua ei nukutettu, vaikka vaikersin kipuja. Lykkäsivät vaan lisää puudutetta ja morfiinia. Kipu ei silti hävinnyt, pää vaan meni totaalisen sekaisin. Kivut oli tosiaan hirveät vielä leikkauksen jälkeenkin.
Voit keskustella asiasta synnärisi kanssa. Vaadi saada tietää, että miksi toimittiin kuten toimittiin. Sektioita tehdään myös nukutuksessa ja mielestäni sinulla on hyvä syy sitä vaatia.
Multa ei kukaan tullut anteeksi pyytelemään, eikä edes selittämään, että miksi kävi niin kuin kävi.
Epiduraalilla on se huono puoli, että se voi joillain jäädä laikukkaaksi eli puudutetulle alueelle jää puutumattomia kohtia. Tämä on sellainen, mille yksikään lääkäri ei voi mitään. Hermoradat eivät mene joka ihmisellä samalla tavalla.
Itselleni on tehty kaksi kertaa leikkaus spinaalipuudutuksessa, toinen oli sektio. Molemmilla kerroilla tunto hävisi nopeasti ja kokonaan. Ensimmäisen leikkauksen yhteydessä lääkärin kanssa keskusteltiin puudutuksesta ja hän ei suositellut epiduraalia juuri tuon laikukkaan mahdollisuuden vuoksi. Sektiota en edes harkinnut tehtäväksi epiduraalissa, vaan halusin spinaalin. Tuurillani pääsin vielä johonkin kokeiluun, missä spinaaliin yhdistettiin morfiinia... Oli muuten tehokas paketti...
Mutta mitä ehdottomasti olisi sinulle pitänyt tehdä oli puudutus mikä oli, on nukutus HETI kun tunsit kipua! Suosittelen ja kannustan sinua ottamaan yhteyttä sinua hoitaneeseen tahoon ja selvittää pohjia myöten MIKSI näin ei tehty. Pyydä itsellesi kaikki paperit, myös leikkauskertomus, pyydä selittämään kohta kohdalta mitä on tapahtunut ja miksi. Pyydä selvitys suomeksi, ei lääkärikielellä ja käske vaikka piirtämään, jos eivät osaa suomea puhua. Tämän jälkeen ota yhteyttä potilasasiamieheen ja pyydä selvittämään onko sinun tapauksessasi käynyt hoitovirhe ja voitko hakea korvausta henkisistä kärsimyksistä.
Älä jää miettimään tätä yksin vaan selvitä asia pohjia myöten! Kun tiedät, oliko lääkäreillä todellisia perusteita toimia miten toimivat, se helpottaa sinun oloasi. Ei kannata jäädä yksin, vaan lähteä selvittämään asiaa. Kyllä siinä tulee monta itkua itkettyä, mutta se parantaa sinua sen sijaan, että asia jäisi muhimaan päässäsi eikä tulisi ulos.