Voi hemmetti, fillari oli keväthuollossa ja nyt polkimet pyörii kun taluttaa!
Siis ihan kuin lasten pyörissä, miten ton saa pois?! Takarengas vaihdettiin kokonaan tai siis ne ulko- ja sisäkumi mut en tiedä mitä muuta se korjaaja tuohon on väsännyt.
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Huoltaisit itse pyöräsi, avuton.
Kuule tässä tein taas hyvän teon kansantalouden nimissä, sai paikallinen pieni pyörähuoltomme tuosta hyvästä 50 euroa rahaa! Mitä siitäkin tulisi jos kaikki kunnostaisivat omat pyöränsä?!
Se on asennettu väärin. Vie takaisin ja vaadi korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Huoltaisit itse pyöräsi, avuton.
Tästä ei av-vastaus tyypillisemmäksi tule.
Parempi se noin on, et tarvi jarruja
No entäs kun ajaa? Pyöriikö ne silloinkin pakosti, vaikka esim. alamäessä haluaisit olla polkematta ja vain pitää jalkojasi paikallaan? Kun ei tiedä pyöräsi tyyppiä ("vaihteeton", ratasvaihteinen, kappavaihteinen, jalka- vai käsijarrut), niin vaikea arvella enempää.
Vierailija kirjoitti:
Parempi se noin on, et tarvi jarruja
Ei jarrut vaikuta tähän kyllä mitenkään! Ihan yhtä lailla joudun jarruttelemaan alamäissä...
Vierailija kirjoitti:
No entäs kun ajaa? Pyöriikö ne silloinkin pakosti, vaikka esim. alamäessä haluaisit olla polkematta ja vain pitää jalkojasi paikallaan? Kun ei tiedä pyöräsi tyyppiä ("vaihteeton", ratasvaihteinen, kappavaihteinen, jalka- vai käsijarrut), niin vaikea arvella enempää.
Ajaessa pysyvät paikoillaan jos haluan, ja kun yritin taluttaessa tukea jalallani pysymään paikoillaan, ne hetken aikaa pysyivätkin. Kyseessä on vaihteeton Onni.
Pysyykö kuitenkin paikalla, jos pitää vai onko välityksestä tullut täysin kiinteä? Käyttäisin heillä säädettävänä kertoen, mistä kiikastaa.
Vierailija kirjoitti:
Pysyykö kuitenkin paikalla, jos pitää vai onko välityksestä tullut täysin kiinteä? Käyttäisin heillä säädettävänä kertoen, mistä kiikastaa.
Pysyy paikoillaan kait, en nyt jalalla saa koko ajan tuettua kun kävelen samalla. Mietin pystyisikö itse tälle tekemään jotain, itse en pääse käymään tuolla ja teini joka fillarin huoltoon veikin ei varmaan osaa uskottavasti selittää ongelmaa... Kuitti meillä on tallella kyllä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs kun ajaa? Pyöriikö ne silloinkin pakosti, vaikka esim. alamäessä haluaisit olla polkematta ja vain pitää jalkojasi paikallaan? Kun ei tiedä pyöräsi tyyppiä ("vaihteeton", ratasvaihteinen, kappavaihteinen, jalka- vai käsijarrut), niin vaikea arvella enempää.
Ajaessa pysyvät paikoillaan jos haluan, ja kun yritin taluttaessa tukea jalallani pysymään paikoillaan, ne hetken aikaa pysyivätkin. Kyseessä on vaihteeton Onni.
Säädöistä kiinni, vedetty vähän kireämmälle, eikä vapaudu heti itsestään. Löystyisi kyllä ajankin kanssa. Luultavasti ei pyöri mukana, jos edes hitusen vetää polkimia taaksepäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoltaisit itse pyöräsi, avuton.
Kuule tässä tein taas hyvän teon kansantalouden nimissä, sai paikallinen pieni pyörähuoltomme tuosta hyvästä 50 euroa rahaa! Mitä siitäkin tulisi jos kaikki kunnostaisivat omat pyöränsä?!
3/5
Esim. tässä kuvassa http://ra.fi/2unY on tyypillinen "1-vaihteisen" fillarin napa. Tarkasta, että kuvassa oikealla näkyvä rauta on muistettu kiinnittää pyörän runkoon.
Lisäksi tuossa heti hammasrattaan vieressä oleva ohut mutteri on saatettu jostain syystä kiristää liian kireälle. Jos osaatte sitä löysätä ihan pikkuisen itse ja kokeilla, olisiko sillä vaikutusta. Tämä toimenpide tosin vaatii takapyörän irrottamisen.
Jos jarruttaminen ja rullailu polkematta sujuu normaalisti, niin eipä tuossa suurempaa vikaa kuitenkaan pitäisi olla.
Tuolta kappaleesta 6 löytyy vähän tietoa, missä vika on. Navan laakerit on vedetty hieman liian kireälle. Ne ei saa olla löysälläkään, koska se aiheuttaisi niiden ennenaikaista kulumista.
https://www.slideshare.net/mobile/PMK08/polkupyrn-huolto-ja-stkoulutus
Navan laakereiden säätö on se pyöränhuollon vaikein osuus. Moni ei itse avaakaan napaa tehdessään keväthuoltoa, huoltoliikkeelle se kuuluu. Kun sitä kiristetään, polkimien puuttuessa ei ole helppo testata millä voimalla se vapautuu, vaan siinä mennään tuntumalla. Liian kevyeksi jättämällä laakerit pääsevät kulumaan ennen aikaisesti.
Hieman kireämmälle vedetyt laakerit pääsääntöisesti löystyvät hetken päästä, mutta jos vapautuksen jälkeenkin lähtevät itsekseen pyörimään, silloin ne on kiristetty liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta kappaleesta 6 löytyy vähän tietoa, missä vika on. Navan laakerit on vedetty hieman liian kireälle. Ne ei saa olla löysälläkään, koska se aiheuttaisi niiden ennenaikaista kulumista.
https://www.slideshare.net/mobile/PMK08/polkupyrn-huolto-ja-stkoulutus
Navan laakereiden säätö on se pyöränhuollon vaikein osuus. Moni ei itse avaakaan napaa tehdessään keväthuoltoa, huoltoliikkeelle se kuuluu. Kun sitä kiristetään, polkimien puuttuessa ei ole helppo testata millä voimalla se vapautuu, vaan siinä mennään tuntumalla. Liian kevyeksi jättämällä laakerit pääsevät kulumaan ennen aikaisesti.
Hieman kireämmälle vedetyt laakerit pääsääntöisesti löystyvät hetken päästä, mutta jos vapautuksen jälkeenkin lähtevät itsekseen pyörimään, silloin ne on kiristetty liikaa.
Tämä oli hyvä vastaus! Jos tuntuu, ettei tuo säätäminen onnistu teiltä itse, niin kyllä sitten on käytävä näyttämässä pyörää siellä huollossa. Kyllä ne varmaan siellä heti tajuaa mistä on kyse, kun itsekseen pyöriviä polkimia näyttää. Varmaan korjaavat tilanteen ihan odottaessa.
Kiitos vastauksista, ehkä mä jonkun viikon voin tässä testailla josko vaiva helpottaisi itsellään! Ajellaan tuolla molemmat, teini ja minä ja teini vähän enemmän kuin minä mutta häntä ei haittaa kun ei juuri taluttele ;)
Vierailija kirjoitti:
Esim. tässä kuvassa http://ra.fi/2unY on tyypillinen "1-vaihteisen" fillarin napa. Tarkasta, että kuvassa oikealla näkyvä rauta on muistettu kiinnittää pyörän runkoon.
Lisäksi tuossa heti hammasrattaan vieressä oleva ohut mutteri on saatettu jostain syystä kiristää liian kireälle. Jos osaatte sitä löysätä ihan pikkuisen itse ja kokeilla, olisiko sillä vaikutusta. Tämä toimenpide tosin vaatii takapyörän irrottamisen.
Jos jarruttaminen ja rullailu polkematta sujuu normaalisti, niin eipä tuossa suurempaa vikaa kuitenkaan pitäisi olla.
Tuo rauta ei aiheuta tuota pyörimistä, toki se on tärkeä kiinnittää runkoon. Enkä lähtisi ollenkaan irrottamaan pyörää, koska siinä vaiheessa huoltoliike voi jo sanoa, että se pyörä on irrotettu heidän huollon jälkeen.
Kun pyörä on irrotettu, vaikka ei olisi ulkoisista muttereista kiinni, huoltoliikkeen on mahdoton arvioida missä heillä homma meni pieleen. Eiköhän siellä kuitenkin heti tiedetä mitä säätää ja hommaan menee tuskin viittä minuuttia kauemmin.
No mitä ihmeen haittaa siitä on, jos ne taluttaessa pyörivät?
Huoltaisit itse pyöräsi, avuton.