Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nollatuntisoppari ja "työttömyys"

Vierailija
19.03.2016 |

Olen ollut lokakuussa asti yhdessä firmassa tarvittaessa kutsuttavana vuokrafirman kautta. Olen toukokuuhun asti opiskelija, joten olen saanut opintotukeakin, ettei pelkällä palkalla ole tarvinnut elää. Töitä on ollut ihan ok, mutta esim. tammikuussa ei tullut yhtään tuntia.
Kesäksi saan kokoaikaisen sopparin, mutta sen jälkeen olisin taas tarvittaessa kutsuttava. Miten syksyllä tukien yms. kanssa menee, kun kuitenkin olen tavallaan töissä, mutta välillä tunteja ei vaan tule? Saanko mitään tukia vai pitääkö elää säästöillä? Onko kannattavampaa rahallisesti olla työtön?
Menen kyllä lähempänä kesällä kyselemään myös kelalta ja etsin koko kesän muitakin töitä, mutta tämmöinen varasuunnitelma kuitenkin on. En ole koskaan ollut työtön enkä tiedä näistä työttömyysasioista mitään.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin sinulla on työsopimus, vaikka 0-soppari, et saa mitään työttömyyskorvausta. Sopimus on purettava ja siitä tulee sitten karenssi. Vain niin, että työnantaja purkaa 0-sopparin, vältät karenssin.

Näin on siis, vaikka ei olisi yhtään työtunteja tarjolla.

Oikaisua: saat osa-aikaisessa työssä, vaikka sitten 0-sopparissa, soviteltua päivärahaa - p.l jotkut provisiopalkatut puhelinmyyntityöt, joita lanseerataan kokoaikaisina (ja niiden lainperäisyydestä voidaan olla montaa mieltä).

Mikäli sopimuksesi on toistaiseksi voimassaoleva ja tarvittaessa kutsuttava, kannattaa toki miettiä, tarjoaako tämä sinulle työttömänä sellaista ansiota tai vakautta, jota kaipaat. Jos irtisanoudut opiskelujen jälkeen tällaisesta sopimuksesta, saat hyvin todennäköisesti karenssin. Käsittääkseni voit kuitenkin irtisanoutua ilman karenssin pelkoa, jos teet sen opintojesi aikana.

Vierailija
22/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No kun et voi irtisanoutua vaikka sulle ei ois vuoteen työnantaja tarjonnut yhtään tuntia. Työkkäri katsoo sut työssäkäyväksi sopimuksen perusteella, etkä voi saada vaikka palkkatukea toiseen työhön kun sulla on työsuhde voimassa. Työnantaja ei sitoudu antamaan sulle mitään, mutta sä olet sidottu tekemään sinne jos tarvetta on.[/quote]

Mutta tämähän ei ole ongelma, jos silti saa täyden työttömyyskorvausen, kunhan vaan ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi eikä tunteja tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin sinulla on työsopimus, vaikka 0-soppari, et saa mitään työttömyyskorvausta. Sopimus on purettava ja siitä tulee sitten karenssi. Vain niin, että työnantaja purkaa 0-sopparin, vältät karenssin.

Höpö höpö! Työttömäksi työnhakijaksi voi ja saa ilmoittautua jos on 0-tuntisoppari. Itse olin viime kesän työttömänä työnhakijana vaikka minulla oli kahteen pakkkaan 0-tuntisopparit. Se pitää vain ilmoittautuessa selittää, ei mitään ongelmaa. Jos saat keikkoja, merkitset ne päivärahahakemukseesi ja sinulle maksetaan tuet sen mukaan. Saat tehdä 300e/kk töitä ilman että tukeen vaikuttaa, sen jälkeen soviteltua tukeaa eli 300e ylimenevä osa pienentää tukea. Hyvin toimi! Pidät vain palkkakuitit tallessa. Hieman kauemin tukien maksussa saattoi aina välillä kestää kun joutuivat tunnit tarkistamaan, mutta muuten ei mitään ongelmaa.

No mutta mitä kaikki keskustelu 0-sopimusten epäoikeudenmukaisuudesta sitten tarkoittaa? Tuosta irtisanoutumisen mahdottomuudesta (koska karenssi) ja ilman työttömyystukea jäämisestä on ollut puhetta tv.n ajankohtaisohjelmia myöten. Miksi, jos kerran 0-sopparilainen voi kuitenkin saada työttömyystukea JA säilyttää samaan aikaan sopimuksena?

No tottakai karenssi tuleekin, jos itse irtisanoutuu. Mutta sopimuksen aikana saa kyllä työttömyystukea. Ongelmahan on se, että yritykset saattavat roikottaa siellä palkkalistoilla pitkäänkin ilman työtunteja, kun voisivat tehdä reilusti, että irtisanovat työntekijän itse, ettei sitä karenssia tulisi. Ja epävarmuus niistä tunneistahan se pääongelma on. Jos sattuisit löytämään vaikka toisen osa-aikaisen työn, sinulla on kuitenkin työvelvoite sinne nollasopimusyritykseenkin.

Työnantaja ei voi irtisanoa koska se olisi laiton irtisanominen. 0 tunti sopparin töille voi sanoa tunti tunnilta joo ja ei

Vierailija
24/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun et voi irtisanoutua vaikka sulle ei ois vuoteen työnantaja tarjonnut yhtään tuntia. Työkkäri katsoo sut työssäkäyväksi sopimuksen perusteella, etkä voi saada vaikka palkkatukea toiseen työhön kun sulla on työsuhde voimassa. Työnantaja ei sitoudu antamaan sulle mitään, mutta sä olet sidottu tekemään sinne jos tarvetta on.

Mutta tämähän ei ole ongelma, jos silti saa täyden työttömyyskorvausen, kunhan vaan ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi eikä tunteja tule.

Minulla nollasopimuksesta tuli ihan konkreettisia ongelmia: elin käytännössä sovitellulla päivärahalla, mutta joitakin lisätunteja saattoi tulla ennustamattomasti pienilläkin varoitusajoilla. Niinpä toisen osa-aikaisen työn tekeminen kävi tosi hankalaksi, koska vaikka olin sopinut tunneistani hyvissä ajoin molemmilla työnantajilla, toinen työnantaja saattoi silti laittaa päällekkäin parhaimmat tunnit ikinä, ja ilmoittaa, että he ovat ensisijainen työnantajani. 

Vierailija
25/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö! Työttömäksi työnhakijaksi voi ja saa ilmoittautua jos on 0-tuntisoppari. Itse olin viime kesän työttömänä työnhakijana vaikka minulla oli kahteen pakkkaan 0-tuntisopparit. Se pitää vain ilmoittautuessa selittää, ei mitään ongelmaa. Jos saat keikkoja, merkitset ne päivärahahakemukseesi ja sinulle maksetaan tuet sen mukaan. Saat tehdä 300e/kk töitä ilman että tukeen vaikuttaa, sen jälkeen soviteltua tukeaa eli 300e ylimenevä osa pienentää tukea. Hyvin toimi! Pidät vain palkkakuitit tallessa. Hieman kauemin tukien maksussa saattoi aina välillä kestää kun joutuivat tunnit tarkistamaan, mutta muuten ei mitään ongelmaa.

No mutta mitä kaikki keskustelu 0-sopimusten epäoikeudenmukaisuudesta sitten tarkoittaa? Tuosta irtisanoutumisen mahdottomuudesta (koska karenssi) ja ilman työttömyystukea jäämisestä on ollut puhetta tv.n ajankohtaisohjelmia myöten. Miksi, jos kerran 0-sopparilainen voi kuitenkin saada työttömyystukea JA säilyttää samaan aikaan sopimuksena?

No tottakai karenssi tuleekin, jos itse irtisanoutuu. Mutta sopimuksen aikana saa kyllä työttömyystukea. Ongelmahan on se, että yritykset saattavat roikottaa siellä palkkalistoilla pitkäänkin ilman työtunteja, kun voisivat tehdä reilusti, että irtisanovat työntekijän itse, ettei sitä karenssia tulisi. Ja epävarmuus niistä tunneistahan se pääongelma on. Jos sattuisit löytämään vaikka toisen osa-aikaisen työn, sinulla on kuitenkin työvelvoite sinne nollasopimusyritykseenkin.

Työnantaja ei voi irtisanoa koska se olisi laiton irtisanominen. 0 tunti sopparin töille voi sanoa tunti tunnilta joo ja ei

Totta kyllä, mutta jos tunteja ei oikeasti ole tarjota, niin pitäisi onnistua. Tai sitten tehdään määräaikaisia sopimuksia.

Vierailija
26/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi suunnitella elämää, kun ei tiedä, milloin on työssä ja milloin odottamassa kutsua seuraavaan vuoroon. Lainaa ei saa tai edes uskalla ottaa asuntoon. Usein on kyse myös pienipalkkaisista ihmisistä, joille on merkitystä sillä, milloin seuraava rahaerä tulee. Päiväraha tulee aina viiveellä. Pienipalkkaisella ei yleensä ole säästöjä ja vuokra, välttämättömät laskut ja ruoka on maksettava.

Vierailija
27/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Alkoi jo hyvin selvitä tuo asia. Kuulun liittoni kautta IAET-työttömyyskassaan ja työssäoloehto on täyttynyt jo, joten ilmeisesti saisin sieltä tuota soviteltua päivärahaa?

Hyvä kuitenkin tietää, että jotain tukia saa elämiseen, jos kokoaikaista työtä ei kesän jälkeen löydy!

- AP

Vierailija
28/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen käytännön vinkin antaisin, että kannattaa pyytää Kelalta, että päivärahakaudeksi tulee kalenterikuukausi. Kelalla on oletuksena, että päivärahaa haetaan 28 päivän välein ja tämä toimii todella huonosti silloin, kun on tuloja ja palkkakausi on eri kuin päivärahakausi. Kun olet saanut sovittua, että haet päivärahaa kerran kuussa, pystyt tekemään hakemuksen helposti netissä ja skannaat siihen liitteeksi palkkakuitin. 

Jos olet työskennellyt opiskelujen aikana, voi hyvin olla, että olet täyttänyt työssäoloehdon ja olet oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaa. Tällöin asioit oman työttömyyskassasi kanssa.

Vierailija
29/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliittisessa keskustelussa on aivan tavallista, että asioita vääristellään omien asioiden ajamiseksi. Tähän törmää ihan jatkuvasti ja on huvittavaa huomata, kuinka helppoa on saada ymmärtämättömät kansalaiset kiihotettua pyhään vihaan esim. juuri näitä nollasopimuksia vastaan.

Vierailija
30/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sen nollan ei pitäisi olla vaihtoehto vaan minimi voisi olla vaikka 5 h / viikko. Kyllä työnantajan pitää pystyä tuon verran tarjoamaan jos mukamas oikeaa työvoiman tarvetta on. Nyt näyttää siltä, että nollasoppari tehdään kaikille ja sitten katsotaan onko tyyppi sellainen mille halutaan tarjota yhtään mitään. En ole vasemmistolainen, mutta koen nollasopimuksen niin työnantajalle vapaat kädet antavaksi, että sitä pitäisi jollakin minimituntimäärällä muuttaa.

Vierailija
31/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhteen olemassaolo edellyttää tietoa työajasta, siis tunneista (työsopimuslaki). Nollatuntisopimus ei viime kädessä ole työsopimus, vaan puitesopimus niistä ehdoista, jotka ovat voimassa siinä tapauksessa, että työsopimus (eli joku työvuoro tai keikka erikseen suullisesti) solmitaan.

.

Näin ollen ei ole mikään irtisanoutuminen, jos kieltäytyy tarjotusta työstä lyhyellä varoitusajalla tai ei enää koskaan työskentele firmassa, jonka kanssa on tehnyt tuollaisen nollatuntisopparin.

.

Ilmeisesti asiaa ei vain ole oikeudessa koeteltu, kun sekä työnantajat että työntekijät jatkavat väärintulkintaa lopulta vakiinnuttaen laittoman tulkinnan maan tavaksi. Jos joku kuitenkin karenssin tuollaisesta nollasopparin "irtisanomisesta" saa, asia kannattaa riitauttaa peräseinään saakka. Silloin hommaan saataisiin viimein jokin tolkku ja laintulkinta.

.

Tällä hetkellä tulkinta on siis mieli- ja omavaltaista sekä työnantajissa, työntekijöissä että viranomaisissa. Ja siitä tämä saatananmoinen sotku ja väärinymmärrys johtuu, ja luuloteltu tarve nollasopimusten kieltämiseen.

Vierailija
32/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut mistä se työkkäri tietää, minkä firman kanssa olet tehnyt nollatuntisopimuksen? Eikö joku voisi vaan sanoa, ettei ole missään töissä eli on työtön (mikä käytännössä pitäisikin paikkaansa, koska työtunteja ei vaan ole). Senhän voisi todistaa esim tiliotteilla, joista näkyy ettei ole saanut mitään palkkaakaan mistään... Vai näkeekö ne sen nollatuntisopimuksen jostain esim. verotiedoista?

Vierailija
33/33 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut mistä se työkkäri tietää, minkä firman kanssa olet tehnyt nollatuntisopimuksen? Eikö joku voisi vaan sanoa, ettei ole missään töissä eli on työtön (mikä käytännössä pitäisikin paikkaansa, koska työtunteja ei vaan ole). Senhän voisi todistaa esim tiliotteilla, joista näkyy ettei ole saanut mitään palkkaakaan mistään... Vai näkeekö ne sen nollatuntisopimuksen jostain esim. verotiedoista?

Verotiedoista näkee vain maksetun palkan, mutta nollatunneistahan ei palkkaa makseta.

Työttömyysturvalain mukaan työntekijän on haettava kokoaikatyötä. Siten ei pitäisi tulla karenssia irtisanoutumisesta  osa-aikatyöstä, joka käytännössä voi olla niin sitova, että estäisi kokoaikatyön tekemisen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kaksi