Miksi lapsi herää viikonloppuisin aikaisemmin kuin normaalisti?
Lapsi herää arkipäivisin 7.30, kun herätän hänet päiväkotiin, ja nukkuisi vielä pitempäänkin, mutta viikonloppuisin herää yleensä ennen seitsemää ja nyt kahtena viikonloppuna ennen kuutta. Sitten se kyselee koko ajan, että milloin on aamu ja milloin alkaa Pikku kakkonen. Onko muilla tällaista?
Kommentit (7)
Hän on varmaan sellainen viikonloppuaamunvirkku, kuten minäkin. Olen aina halunnut viikonloppuina ja vapaapäivinä nousta aikaisin, että päivää olisi mahdollisimman paljon edessä. :) Ei malta nukkua.
Meillä vaikutti joskus poikaan se että jos viikonloppuna valvoi vähänkin pitempään niin heräsikin aikasemmin. Nyt on arkena ja viikonloppuna sama rytmi ollut jo vuosia. Kyllä ne pikkuset on niin aamuvirkkuja :) Laiskistuu iän myötä :)
Ja testaa pimennysverhoja! ;)
Meillä lapsi on sanonut ettei malta nukkua kun viikonloppuna on niin kivaa. :)
Mietin just samaa, koska mun lapset ei ees tiedä, milloin on arki ja milloin pyhä.
Mun teoria on, että meillä lapset saattaa viikonloppuisin valvoa pitempään ja siksi heräävät aiemmin. Mulla on kyllä tuolla makuuhuoneessa yksi hyvä esimerkki siitä, että aikuiset toimii just päinvastoin.
Niillä on vaisto, joka kertoo, että viikonloppuaamuina on mahdollista, että vanhemmat alkavat puuhaamaan sisarusta :) parempi siis herätä aikaisin ja herättää kaikki muutkin...
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on sanonut ettei malta nukkua kun viikonloppuna on niin kivaa. :)
Meillä aivan sama! :)
Oletko huomannut, että saattaa olla arkipäivinäkin hereillä jo tuohon aikaan, mutta ehtii nukahtaa uudestaan ennen varsinaista herätysaikaa? Kerro hänelle, että voi kyllä arkipäivinäkin nousta jo silloin kun herää, kun tähän aikaan vuodesta on silloin jo ulkona valoisaa.
Hanki vanhanaikainen viisarikello, josta lapsen on helpompi hahmottaa ajan kulu ja varsinkin jäljellä oleva aika ennen päivähoitoon lähtöä ja lastenohjelmien alkua. Opeta hänelle, missä asennossa viisarit ovat silloin, kun kannattaa herätä.