Kilpparin liikatoiminta..? Oireet?
En ole oikeastaan ikinä hikoillut hirveästi, mutta nyt viime vuoden ajan mulle on tullut enenevissä määrin aina välillä ihan hirveitä hiki"aaltoja" niin, että hiki nousee pintaan ja esim. kainalot on ihan läpimärät ja niitä saa käydä kuivailemassa paperilla. Lähdin etsimään tähän syytä, ja oireita lueskellessa kilpirauhasen liikatoiminta voisi sopia tähän. Olen myös ollut poikkeuksellisen itkuherkkä ja ärtynyt, välillä on ihan mielettömän kuuma ilman mitään syytä ja painoindeksi on pysynyt alle 16 vaikka ruokavalioni on koostunut lähinnä rasvaisesta ja sokerisesta moskasta. Kädet tärisevät välillä, unensaanti on selvinpäin lähes mahdotonta. Nyt viime viikkoina musta on välillä tuntunut siltä, että joku vähän painaisi kaulalla hengittäessä ja niellessä.
Olen ihan mielettömän huono menemään lääkäriin, sosiaaliset tilanteet ja erityisesti lääkärin kohtaaminen ahdistaa jostain syystä, aina käydessäni on jostain syystä sellainen olo, että olen tullut ihan turhan takia ja menekin yleensä lääkäriin vasta siinä vaiheessa, kun tarvitsee hoitoa tai lääkitystä jotain varten eikä ilman voi olla. Mulla on ensi viikolla vapaapäiviä niin, että voisin varata ajan työterveyteen, mutta mitä mä sanon siellä..? "Hikoilen tosi paljon ja joku painaa kurkkua"? Mua inhottaa itseänikin tällainen "itsediagnoosi", kun ei siellä varmasti kuitenkaan mitään ole. Ääh.
Kommentit (4)
Sydän hakkasi tuhatta ja sataa, oli yleisesti huono ja ahdistava olo, hikoilutti. Jouduin menemään päivystykseen ja sitä ei diagnosoitu heti vaan jouduin menemään vielä uudestaan, ennen kuin otettiin verikoe, jossa se heti näkyi,
Esimerkiksi imusolmukesyöpä voi oireilla hikoiluna :/ toivottavasti ei mitään vakavaa kuitenkaan.
En tiedä, et ootko jo saanut apua tilanteeseen, vai et.. Mutta, jos epäilet liikatoimintaa, niin mars mars lääkäriin ja kilpparikokeita vaatimaan!
Liikatoiminta ei ole mikään leikin asia, ei montaa vuoskymmentä taaksepäin, kun sihen vielä kuoli aina. :/
Voi luoja, unohdin nyt sen varsinaisen kysymyksen.. :D Eli minkälaisia oireita teillä on ollut kilpparin liikatoiminnan kanssa, missä vaiheessa olette menneet lääkäriin jne? Kokemuksia aiheesta?