Saisko käytännön neuvoja avoeroon?
Miten saada ilmeisesti muuttohaluton mies ulos yhteisestä vuokra-asunnosta?
Vai pitäisikö etsiä itselle asunto ja muuttaa lasten kanssa, voiko siimä tulla jotain ongelmia?
En saa käytännön asioita rullaamaan ja suhde mieheen venyy vain vaikka on selvää ettei yhteiselosta mitään tule.
Kommentit (24)
No minä tein näin:
hankin asunnon (löytyi netistä), tein vuokrasopimuksen, maksoin vuokravakuuden, sain avaimet, raahasin sinne uuteen kotiin kamani ja lasten kamat ja sitten hain lapset mummolasta (jonne ne oli laitettu vähäksi aikaa pois aikuisten jaloista) ja muutettiin sinne.
Tein osoitteenmuutoksen ja sähkösopimuksen, otin kotivakuutuksen.
Sitten tapeltiinkin lastenvalvojalla, mutta se ei kuulu enää tähän.
Molempien nimissä on asunto. Tietenkin tahtoisin siihen jäädä ettei lasten tarvisi muuttaa.
Onnistuuko osoitteenmuutos ym. yksin vai voiko mies pistää hanttiin kun on yhteishuoltajuus?
Vierailija kirjoitti:
No minä tein näin:
hankin asunnon (löytyi netistä), tein vuokrasopimuksen, maksoin vuokravakuuden, sain avaimet, raahasin sinne uuteen kotiin kamani ja lasten kamat ja sitten hain lapset mummolasta (jonne ne oli laitettu vähäksi aikaa pois aikuisten jaloista) ja muutettiin sinne.
juuri näin, vuokrakämppä ja avoero -> kerää omat kamasi ja poistu
lasten kanssa vähän hitaampaa mutta ei yhtään hankalampaa. Hankaluuksia tulee vasta jos ja kun eksä on haluton/tyytymätön elareihin.
imho: vähän liian helpolla nykyään erotaan. tai mennään yhteen. tai tehdään lapsia.
Jos lasten osoitekin muuttuu, miehelle lähtee tieto että olethan tietoinen asiasta. Sitten voi ruveta riitelemään, jos siltä tuntuu.
Eikö oikeasti onnistu keskustelemalla lähtemään? Ymmärrän, että lasten kanssa mielellään jäisi siihen asumaan, yksinäinen voisi muuttaa helpommalla.
Vaikka olen sitä mieltä, että tuossa toisen pitäisi tajuta itse lähteä, niin kuinka pitkälle olet valmis jeesaamaan kaveria? Katsomaan asuntoja, käymään näytöissä, soittelemaan perään, kuskaamaan tavaroita?
Et voi muuttaa lastesi osoitetta, ilman toisen huoltajan suostumusta, jos (kun) teillä on yhteishuoltajuus. Ei kannata myöskään muuttaa yksin pois yhteisestä asunnosta, koska silloin yhteiseen asuntoon yhdessä lasten kanssa jäänyt vanhempi muuttuu lähivanhemmaksi ja poismuuttaneesta tulee etävanhempi. Tällä on vaikutusta, mikäli huoltajuudesta riidellään myöhemmin.
Eli - ensiksi lasten huoltajuus kuntoon, sitten joko mies ulos asunnosta - ja jos ei suostu - niin sen jälkeen on itse lähdettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä tein näin:
juuri näin, vuokrakämppä ja avoero -> kerää omat kamasi ja poistu
lasten kanssa vähän hitaampaa mutta ei yhtään hankalampaa. Hankaluuksia tulee vasta jos ja kun eksä on haluton/tyytymätön elareihin.
imho: vähän liian helpolla nykyään erotaan. tai mennään yhteen. tai tehdään lapsia.
Eihän sitä lasten takia mielellään eroaisi. Mutta kun suhdetta on jo vuosia yritetty saada toimimaan eikä toimi niin johonkinhan se raja on vedettävä.
Ei ole kuin yksi elämä itse kullakin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Et voi muuttaa lastesi osoitetta, ilman toisen huoltajan suostumusta, jos (kun) teillä on yhteishuoltajuus. Ei kannata myöskään muuttaa yksin pois yhteisestä asunnosta, koska silloin yhteiseen asuntoon yhdessä lasten kanssa jäänyt vanhempi muuttuu lähivanhemmaksi ja poismuuttaneesta tulee etävanhempi. Tällä on vaikutusta, mikäli huoltajuudesta riidellään myöhemmin.
Eli - ensiksi lasten huoltajuus kuntoon, sitten joko mies ulos asunnosta - ja jos ei suostu - niin sen jälkeen on itse lähdettävä.
Tätä juuri tarkoitin että tuleeko muuton kanssa ongelmia jos mies ei tosiaan suostu itse lähtemään. Eli ensimmäinen askel olisi siis lastenvalvoja?
Eipä meiltä kukaan kysellyt kun muutin lasteni kanssa. Ei kukaan kysynyt mieheltä onko ok, siis virastosta jne. En tiedä tarkoittaako 6, että jos mies sitten nostaa äläkän tms?
Itse tein oman ja lasten osoitteenmuutoksen vain netissä, miehelle oli ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri tarkoitin että tuleeko muuton kanssa ongelmia jos mies ei tosiaan suostu itse lähtemään. Eli ensimmäinen askel olisi siis lastenvalvoja?
Ensin lastenvalvojalle tekemään sopimusta.
Muuttoilmoitus *voi* mennä läpi ilman ongelmia pelkästään toisen huoltajan tekemänä, mutta jälkeenpäin toinen huoltaja voi riitauttaa lasten muuton oikeudessa. Ei kannata ottaa riskiä. Huoltaja, joka on omalla päätöksellään vienyt lapset ei välttämättä ole kauhean vahvoilla huoltajuusriidoissa.
Mitä miehesi sanoo jos pyydät häntä muuttamaan pois? Avaa vähän enemmän juttua niin voisi neuvoa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta - olen huomannut tämän alapeukutusilmiön ennenkin.
Sinä tai te, jotka alapeukuttatte faktavastausta tällaisessa ketjussa; oletteko sitä mieltä, että vastaus on virheellinen? Vai onko fakta mielestänne vain surullinen?
Jos kirjoitus on virheellinen, eikä kannattaisi oikaista paremmalla tiedolla, alapeukutuksen sijaan? Jos taas ette vaan tykkää faktoista, niin se on sitten voi-voi.
Etsi miehelle asunto. Varmista, että vuokravakuuteen löytyy rahat. Auta pakkaamaan tavarat. Osta tarvittavat uudet tarvikkeet/huonekalut.
Eikö mies halua erota vai miksi ei halua muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Mitä miehesi sanoo jos pyydät häntä muuttamaan pois? Avaa vähän enemmän juttua niin voisi neuvoa paremmin.
No mies ei ilmeisesti halua erota. Eikä taida oikein ottaa todesta että minäkään haluaisin. Pitää koittaa keskustella asiasta tietysti vielä.
On vain sellainen luonne että saattaa alkaa hankaloittaa asioita tahallaan niin siksi mietin että miten kannattaisi edetä.
Vierailija kirjoitti:
Etsi miehelle asunto. Varmista, että vuokravakuuteen löytyy rahat. Auta pakkaamaan tavarat. Osta tarvittavat uudet tarvikkeet/huonekalut.
Eikö mies halua erota vai miksi ei halua muuttaa?
Ei siis halua erota. Ja saapa nähdä tuleeko huoltajuudestakin riitaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mies ei ilmeisesti halua erota. Eikä taida oikein ottaa todesta että minäkään haluaisin. Pitää koittaa keskustella asiasta tietysti vielä.
On vain sellainen luonne että saattaa alkaa hankaloittaa asioita tahallaan niin siksi mietin että miten kannattaisi edetä.
Eiköhän mies ota asiaa tosissaan, kun ilmoitat, että aika lastenvalvojalle on varattu. Samalla ilmoitat, että yhteisen omaisuuden osituksesta pitää sopia.
Voit muuttaa lasten kanssa ja jos miehesi ei nosta asiasta äläkkää, niin ongelmia ei tule. Jos miehesi alkaa väittämään, että olet kaapannut lapset, voi ongelmia tulla.
Eli riippuu miehesi halukkuudesta asua lasten kanssa.
Näin oli ainakin aikanaan kun itse erosin, siitä on tosin kohta 10 vuotta ja käytäntö on voinut muuttua. silloin juuri sillä lasten osoitteella oli merkitystä lähivanhemmuuden suhteen. Jos saat ilman miehen mutinoita siirrettyä lasten kirjat uuteen kotiisi, niin ei ongelmaa.
Muistaakseni miehelle voi myös hakea häätöä yhteisestä kodista, mutta tässä kohtaa pitää olla avioero vireillä.
Oletko jutellut miehen kanssa kunnolla erosta ja asumisjärjestelyistä? Kirjoitit miehesi olevan ilmeisesti muuttohaluton, onko hän sanonut näin vai oletatko vain, kun mitään ei tapahdu.
Minäkin otan vastaan neuvoja. Avoero tapahtuu ennemmin tai myöhemmin ja haluaisin pitää itse tämän kämpän, koska tiedän, ettei mies saa pidettyä tätä. Vuokrasopimuksessa on kuitenkin molempien nimet. Mies potkitaan nyt keväällä ulos koulusta, koska ei ole hoitanut koulujuttuja ja siihen katkeaa miehen tuet. Minun koulunkäynnissä ei ole ongelmia ja sain just kesätöitäkin. Mies ei ole edes hakenut niitä. Ei muutenkaan tee muuta, kuin katsoo televisiota, pelaa pleikkaa, syö ja nukkuu. En jaksa tätä enää.
Miehen saamattomuut, agressiivisuus ja se, ettei tämä kunnioita minua pätkän vertaa ovat ne jutut, miksi haluan avoeron. Ei ollut tälläistä, kun avoliitto alkoi. En ole vielä toistaiseksi sanonut avomiehelle mitään, koska tiedän tämän raivostuvan ja tämä on aiemmin vihaisena hajoittanut tavaroita. Mm. television, huonekaluja ja sellaista. Suoraansanoen pelkään sitä, kun ilmoitan avoerosta. Yritän tässä järjestellä pikkuhiljaa omia asioita kuntoon.
N19
Vierailija kirjoitti:
Voit muuttaa lasten kanssa ja jos miehesi ei nosta asiasta äläkkää, niin ongelmia ei tule. Jos miehesi alkaa väittämään, että olet kaapannut lapset, voi ongelmia tulla.
Eli riippuu miehesi halukkuudesta asua lasten kanssa.
Näin oli ainakin aikanaan kun itse erosin, siitä on tosin kohta 10 vuotta ja käytäntö on voinut muuttua. silloin juuri sillä lasten osoitteella oli merkitystä lähivanhemmuuden suhteen. Jos saat ilman miehen mutinoita siirrettyä lasten kirjat uuteen kotiisi, niin ei ongelmaa.
Muistaakseni miehelle voi myös hakea häätöä yhteisestä kodista, mutta tässä kohtaa pitää olla avioero vireillä.
Oletko jutellut miehen kanssa kunnolla erosta ja asumisjärjestelyistä? Kirjoitit miehesi olevan ilmeisesti muuttohaluton, onko hän sanonut näin vai oletatko vain, kun mitään ei tapahdu.
On sanonut ettei aio muuttaa. Tiedä sitten kuinka tosissaan oli kun ei asiallinen keskustelu erosta oikein onnistu.
Enkä oikein ole saanut selvää antaako lapset suosiolla mulle vai tuleeko siitäkin riita.
Kun yritän keskustella asiasta mies alkaa haastaa riitaa ja riidan laannuttua teeskentelee kuin koko keskustelua ei olisi ollutkaan.
Ap
Olette vuokralla? Kenen nimissä vuokrasopimus on?