Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei gynekologi/gynekologin puoliso! Mitä ehkäisyä itse käytät/puolisosi käyttää?

Ehkäisymuotoa pohtiva
17.03.2016 |

... ja kerrotko vielä, miksi olet/te päätyneet juuri kyseiseen ratkaisuun?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikajanalla ekasta ehkäisymenetelmästä tähän päivään kondomi, minipillerit, Essure ja kohdun ja munasarjojen poisto.

Vierailija
2/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukkaa, mieheni on gynekologi eikä tahdo että käytän hormonallista ehkäisyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytettyä panoa!

Vierailija
4/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viittä vaille valmis gynekologi. Mut on steriloitu, sitä ennen oli Mirena.

Vierailija
5/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeytettyä yhdyntää. Koska se toimii meillä ja lapsi ei olisi katastrofi.

Vierailija
6/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lähtien ja miksi pariskunnan käyttämä ehkäisy on riippunut jommankumman ammatista? Kerro, ap!

Mun kokemukseni mukaan ehkäisytavan valinta on perustunut lähinnä sitä käyttävän (yleensä nainen) hormonitoiminnasta, iästä, yleisterveydestä, ei ammatinvalinnasta. 

Vierailija
7/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maho.

Vierailija
8/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viittä vaille valmis gynekologi. Mut on steriloitu, sitä ennen oli Mirena.

Mirenan otin aikanaan helppouden, luotettavuuden ja vuodottomuuden vuoksi. Sterilisaatioin päädyin, kun lapsiluku oli täynnä ja jouduin joka tapauksessa sektioon perätilan vuoksi, ajattelin että siinä se tulee samalla.

Vierailija
9/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien ja miksi pariskunnan käyttämä ehkäisy on riippunut jommankumman ammatista? Kerro, ap!

Mun kokemukseni mukaan ehkäisytavan valinta on perustunut lähinnä sitä käyttävän (yleensä nainen) hormonitoiminnasta, iästä, yleisterveydestä, ei ammatinvalinnasta. 

Tottakai. Mut oletan ap:n olevan kiinnostuneita siitä, minkä asiantuntija valitsee itselleen?

Vierailija
10/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasektomia. En kerro kummalle meistä.

Vierailija
11/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruikin muualle kuin pimppaan, en keskeytä. Toiminut joka kerta.

Vierailija
12/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Mut oletan ap:n olevan kiinnostuneita siitä, minkä asiantuntija valitsee itselleen?

Samaa minäkin otaksuin ja sen takia avasin ketjun. Nimenomaan asiantuntijan valinta on tässä kiinnostavin. Olisi kiinnostavaa kuulla myös siitä, miksi gynekologi ei toivo vaimonsa käyttävän hormonaalista ehkäisyä. Liittyen siis tuohon yhteen aikaisempaan vastaukseen.

Vierailija
13/17 |
17.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

dsdasd kirjoitti:

Ruikin muualle kuin pimppaan, en keskeytä. Toiminut joka kerta.

Olet tosi vakuuttava noin niinkuin gynekologina LOL

Vierailija
14/17 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/17 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommentistasi! En hakenut aloituksellani ihan tätä, täällä pari muuta keskustelijaa olikin jo vastannut sinulle. Mutta selvennän itsekin vielä.

Tällä hetkellä on tarjolla melko monta erilaista ehkäisymenetelmää. Raskauden ehkäisyn Käypä hoito -sivullakin mainitaan, että "Ehkäisymenetelmän valinnan tulee perustua toiveisiin ja realistiseen tilanneselvitykseen". Joillekin sopii vain yksi, muutama tai ei mikään ehkäisy. Itselläni (olen onnekas) taas on säännölliset ja normaalimääräiset kuukautiset, kaksi synnytystä takana ja ei gynekologisia vaivoja. Ehkäisyneuvolakäynnilläni oli siis selkeästi sellainen tunnelma, että voin vapaasti valita ehkäisyni toiveitteni ja fiiliksieni mukaan.

Puhuin pitkään ehkäisyneuvolan gynekologin kanssa eri vaihtoehdoista, koska minulla - ja uskoisin, että monella muullakin - ehkäisyyn liittyy paljon tunteita. En kirjoita koko pitkää tarinaa tähän, mutta tässä ihan muutama kohta esimerkiksi, mitä päässäni liikkui:

* mahdollisimman vähän hormoneja, mielellään ei ollenkaan

* ympäristöasiat

* ylipäätänsä mikä tahansa kierukkahärpäke kohdussa tuntui ajatuksena ilkeältä

* kuparikierukan toimintaperiaatteen hämäryys

* kuukautisten poisjäänti (joidenkin ehkäisymenetelmien sivuvaikutus) tuntui ajatuksena epäluonnolliselta

Hain aloituksellani sitä, että gynekologilla on ammattinsa myötä TÄYSIN erilainen tieto- ja käytännön kokemuspohja eri ehkäisymenetelmistä kuin tällaisella tavallisella pulliaisella. Jos gynekologilla ei ole mitään rajoitteita ehkäisyä valittaessa (esim. migreeniä), niin mihin ratkaisuun hän päätyy, mikä ehkäisy on hänen mielestään hyöty/haittasuhteeltaan paras? Myös gynekologin puolisot ovat mielestäni erilaisessa asemassa kuin muut, sillä he voivat käydä pitkiä ja syvällisiä keskusteluja asiantuntijapuolisonsa kanssa asiasta (vrt. tunnin potilaskäynti gynekologilla). 

Kiitos muillekin vastauksista! Myös minua kiinnostaisi kuulla lähemmin gynekologin puolison kuparikierukkavalinnasta ja sen taustasta. Toki vastaus "ei hormoneille" oli jo varsin yksiselitteinen, mutta kuulisin siitä mielelläni lisää sillä oma gynekologini suositteli minulle ensisijaiseksi vaihtoehdoksi hormonikierukka Mirenaa. 

Ap

PS. Kaiken tunteilun jälkeen päädyin, yllätys yllätys, Mirenaan. Päätin luottaa gynekologiini, joka varsin asiallisesti vastaili kaikkiin kysymyksiini ja oikoi tai muuten kommentoi mutu-juttujani. En ole 100 % varma valinnastani, mutta tällä mennään nyt hetken aikaa.

Vierailija
16/17 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäisymuotoa pohtiva kirjoitti:

Jos gynekologilla ei ole mitään rajoitteita ehkäisyä valittaessa (esim. migreeniä), niin mihin ratkaisuun hän päätyy, mikä ehkäisy on hänen mielestään hyöty/haittasuhteeltaan paras?

Korjaan tätä. Minua kiinnostavat kaikki gynekologien ja puolisoiden ehkäisyratkaisut perusteluineen, ei pelkästään ne tilanteet joissa kaikki ehkäisyt ovat mahdollisia.

Olen hämmentävän helpottunut siitä, että yhdessä kommentissa gynekologi kirjoittaa käyttäneensä Mirenaa jossain kohtaa.

Ap

Vierailija
17/17 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up