KIIRE - kysymys aidinmaidon pakastamisesta
Olen kuullut/lukenut jostakin, etta pumpattua aidinmaitoa voi pakasta Minigrip tyyppisissa pusseissa. Onko totta, voinko tehda nain?
Kuinka nopeasti pakastimesta otettu maito pitaa kayttaa? 12 h sisaan?
Kiitos etukateen vastauksista. Ollaan nimittain ensi yona lahdossa lomalle Suomeen ja lento vaihdon kanssa kestaa melkeinpa 12h joten ajattelin kaiken varalta pumpata maitoa matkalle mukaan.
-Jasmiina-
Kommentit (2)
sori, en ymmärtänyt, että miten tuo pakastaminen liittyi siihen ensi öiseen lentoon...
mutta meille annetussa neuvolan kirjallisissa ohjeissa lukee, että pakastettu äidinmaito täytyy käyttää 24 tunnin kuluessa. Jos sen ottaa esim. jääkaappiin sulamaan (siis kylmään), niin siitä 24 tunnin kuluessa. Jos sulattaa esim. lämpimässä vesihauteessa, niin tämä maito on käytettävä heti.
Pakastamisesta sen verran, että mingrip-pussit ovat todellakin käteviä. Niihin sellainen sopiva, esim. kerta-annos ja suu tiukasti kiinni, niin voi pakastaa " levyinä" pakkaseen. Nämä ohuet pussit sitten sulavatkin nopeasti. Pakastamista varten maitoa voi kerätä vuorokauden verran, eli sinä aikana pumpatut maidot voi kerätä samaan pussiin. Pakkasessa maito säilyy 3-6kk. Mitä kauemmin maito on pakkasessa, sitä vahvemmin se alkaa maistua raudalle, mutta sitä voi käyttää tuohon 6 kk:een saakka. Pakastetun maidon näkö, koostumus ja hajukin ovat erilaisia kuin tuoreen maidon, mutta se ei siis silti ole pilallista.
Jos ajattelit tänään pakastaa maitoa tuota matkaasi varten, niin se on ihan turhaa, pumpattua äidinmaitoa voi käyttää huoletta vuorokauden, jopa kahdenkin ajan. Eli jos nyt aamulla pumppaat ja käyttäisit maidon esim. huomenna aamulla, niin turhaan pakastat. Otat vain maidot esim. pieneen kylmäkassiin, jossa kunnolliset kylmäkallet mukana.
Toivottavasti ymmärsin kysymyksesi oikein ja sinä sait selvää vastauksestani. Olen itse joutunut " pelaamaan" tuon maidon kanssa paljonkin...
Pakastettu maito pitää saada sitten jääkaappisäilytykseen lentokoneessa.