Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi koet, että sinun mielipiteesi on oikea tai elämäsi

Vierailija
16.03.2016 |

Täälläkin jankutetaan yötä päivää mikä on normaalia ja muita ollaan jatkuvasti opastamassa ja neuvomassa kuinka pitää elää ja mitä olla mieltä milloin mistäkin. Miksi koet, että sinulla on joku totuus ja olisit oikeassa, oletko ikinä edes ajatellut sitäkään että ihmiset on yksilöitä, kaikki eivät pidä samoista asioista kun sinä tai halua elää niinkuin sinä.

Olen huomannut joidenkin kontrollinhalun jatkuvasti sekaantua muiden asioihin ja väkisin tuputetaan omia mielipiteitä. Toisia ihmisiä pitää kunniottaa ja kaikki ei ole samanlaisia kuin sinä saati elää sinun elämääsi.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen.

Vierailija
2/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kestä mielipiteitä, ei ehkä kannattaisi viihtyä keskustelupalstoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno... En koe, että omat valintani tai mielipiteeni ovat pyhiä. Päinvastoin. Minusta on juuri siksi kiva kuulla, mitä muut ajattelevat asioista, varsinkin jos he viitsivät perustella ja taustoittaa mielipiteensä. Voin myös myöntää olevani väärässä ja muuttaa omaa mielipidettäni.

Eli en kerro omaa mielipidettänikään siksi, että yrittäisin käännyttää muut, vaan siksi, että keskustelu on hauskaa ja on kiva kuulla eriäviä mielipiteitä.

Joskus oma mielipiteeni on jopa vähän valistuneempi kuin muiden, kun satun tietämään ko. aiheesta enemmän. Silloin perustelen ja laitan faktoja esille, punnitkoon muut sitten, muuttavatko omaa mielipidettään vai eivät. Prioriteeteistä ja valinnostahan on useinmiten kyse, harvoin ehdottomista joko-tai -kysymyksistä.

Oikeastaan vain silloin kommentoin aggressiivisesti, kun joku ottaa asiakseen mollata muita, varsinkaan jotakuta heikommilla olevaa.

Vierailija
4/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No etkö tee nyt itsekin samaa? Siis oleta, että asiat on oikeasti niin kuin sinä ajattelet, ja unohdat, että jokainen on yksilö.

En minä ajattele, että oma mielipiteeni on Se Oikea. Kysyttäessä kerron kyllä mitä ajattelen, ja sitähän tämä palstailu usein on, mielipiteiden vaihtoa. IRL kerron mielipiteitäni paljon harvemmin.

Vierailija
5/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun elä,mäni on tnyt mut onnelliseksi. Kovin monen keskustelija. Elämä ei tunnu tekevän heitä onnellisiksi: siksi koen, että minulla on neuvottavaa.

Vierailija
6/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei kestä mielipiteitä, ei ehkä kannattaisi viihtyä keskustelupalstoilla.

Kestän hyvin muiden mielipiteitä, kyse on lähinnä siitä että miksi joku luulee olevansa joku ylin auktoriteetti ja hän määrittelee sen "oikean" mielipiteen, totuuden, hän myös kovaan ääneen paheksuu ja kertoo mikä on "normaalia".

Vierailija
7/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minä ajattelen maalaisjärjellä, olen suora ja järkkymätön. Minun tapani tehdä asioita on ainoa oikea malli. Tehkää miten tahdotte, minä joudun sen kaiken kuitenkin korjaamaan.

Minä määrään marssin tahdin. Tuliko tämä nyt kerralla selväksi, vai pitääkö toistaa?!!??

Vierailija
8/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielestäni lähes aina oikeassa. Arvostan kuitenkin ihmissuhteitani sen verran että normaalielämässä pidän mölyt mahassa. Syy miksi ajattelen olevani oikeassa on että käytän puhdasta logiikkaa, ja arvioin tilanteita samalla tavalla siinä osallisina olevista huolimatta. sehän ei ole kovin suosittua vaan sosiaalisesti korrektia on olla puolueellinen. Olen myös huomannut että hyvät neuvot ovat ne joita ei haluta, koska oikeasti hyvä neuvo johtaa johonkin todelliseen lopputulokseen mutta ainoa johon voimme vaikuttaa on oma toiminta, eli hyvä neuvo sisältää aina kehotuksen muutokseen. Hyviä neuvoja voi siksi antaa vain kaikkein läheisimmille (silloinkin vain äärimmäiseen tarpeeseen) tai harvinaisen muutoskykyisille ihmisille. Noh, yleensä muiden elämät ei mua häiritse, mutta toisia satunnaisuuksillaan kontrolloivat huutelijat vituttaa.

Vierailija
9/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalin voi luonnehtia vain psykiatri,ei vauva.fi.

Vierailija
10/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin ihmisluonteeseen se kuuluu, että mitä vähemmän asiasta tuntee, niin sen voimakkaammat mielipiteet siitä on, mutta enemmän asiaan tutustuessa huomaa ettei asiat yleensä ihan noin yksinkertaisia ole. Itsekin olen toki tuohon syyllistynyt.

Vierailija
11/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että varsinkin poliitikoissa olisi vähemmän näitä "vain minä olen oikeassa"-tyyppejä. Tekisi kaikille hyvää asettua välillä toisen ihmisen asemaan.

Vierailija
12/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalla on outoa se, että suurelle enemmistölle faktoja ei ole olemassa, ainoastaan mielipiteitä. Jopa näissä matematiikkaketjuissa joku matemaattinen fakta on mielipide. Tosi surrealistista!

Vierailija
13/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun elä,mäni on tnyt mut onnelliseksi. Kovin monen keskustelija. Elämä ei tunnu tekevän heitä onnellisiksi: siksi koen, että minulla on neuvottavaa.

Mutta jos lähtökohdat ovat ihan erilaiset, niin tuskinpa sinun kokemuksesi riittää avuksi.

Vierailija
14/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lauo totuuksia, mutta ilmaisen mielipiteeni. Aika hiljaista ois täällä, jos kaikki kirjoittais vain asia-asiaa ja faktoja. Sitä varten on esim. Wikipedia. Eikös se pointti oo, et tuodaan omat mielipiteet esiin. Jos joku ottaa ne absoluuttisina totuuksina, niin minä en voi sille mitään.

Vierailija
15/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinno... En koe, että omat valintani tai mielipiteeni ovat pyhiä. Päinvastoin. Minusta on juuri siksi kiva kuulla, mitä muut ajattelevat asioista, varsinkin jos he viitsivät perustella ja taustoittaa mielipiteensä. Voin myös myöntää olevani väärässä ja muuttaa omaa mielipidettäni.

Eli en kerro omaa mielipidettänikään siksi, että yrittäisin käännyttää muut, vaan siksi, että keskustelu on hauskaa ja on kiva kuulla eriäviä mielipiteitä.

Joskus oma mielipiteeni on jopa vähän valistuneempi kuin muiden, kun satun tietämään ko. aiheesta enemmän. Silloin perustelen ja laitan faktoja esille, punnitkoon muut sitten, muuttavatko omaa mielipidettään vai eivät. Prioriteeteistä ja valinnostahan on useinmiten kyse, harvoin ehdottomista joko-tai -kysymyksistä.

Oikeastaan vain silloin kommentoin aggressiivisesti, kun joku ottaa asiakseen mollata muita, varsinkaan jotakuta heikommilla olevaa.

itsetunto ei ole kovin terve tai sitten älyssä puutteita jos kovin painottaa oikeassa oloa ja ajatuksissa käy että esim.väärässä olo pitää jotenkin myöntää.

Loogisesti ajateltuna väärässä/oikeassa olon myöntämisellä ei saavuteta mitään.

Vierailija
16/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mielestäni lähes aina oikeassa. Arvostan kuitenkin ihmissuhteitani sen verran että normaalielämässä pidän mölyt mahassa. Syy miksi ajattelen olevani oikeassa on että käytän puhdasta logiikkaa, ja arvioin tilanteita samalla tavalla siinä osallisina olevista huolimatta. sehän ei ole kovin suosittua vaan sosiaalisesti korrektia on olla puolueellinen. Olen myös huomannut että hyvät neuvot ovat ne joita ei haluta, koska oikeasti hyvä neuvo johtaa johonkin todelliseen lopputulokseen mutta ainoa johon voimme vaikuttaa on oma toiminta, eli hyvä neuvo sisältää aina kehotuksen muutokseen. Hyviä neuvoja voi siksi antaa vain kaikkein läheisimmille (silloinkin vain äärimmäiseen tarpeeseen) tai harvinaisen muutoskykyisille ihmisille. Noh, yleensä muiden elämät ei mua häiritse, mutta toisia satunnaisuuksillaan kontrolloivat huutelijat vituttaa.

Täällä palstalla juuri tuo "tunteeseen" tai "mutuun" perustuvat mielipiteet ärsyttää, silloin kun niitä pidetään ehdottomina totuuksina ja kaikkia muita ratkaisuja idioottimaisina. Jos ehdoton ihminen on nuori tuon vielä ymmärrän. Mutta kun on tuo ihmistyyppi, joka vanhetessaankin kokee omaavansa absoluuttisen totuuden joka asiasta. Töissäkin joudun pyörittämään kompleksisia asioita ja iän mukana on havainnut asioiden moninaisuuden: ei vaan ole monestikaan sitä ainoaa oikeaa ratkaisua, täytyy etsiä sopivista sitä senhetkistä parasta. Muiden neuvomisessa juuri tuo omien nahkojen ulkopuolelle asettuminen olisi tärkeää, tehdä se kuitenkin nojautuen omaan tietoon ja elämänkokemukseen. Minulle osa näistä hyvin jyrkistä ja voimakkaasti kommentoivista ihmisistä tuntuu hieman yksioikoisilta, mukavampaa on lukea älykkäiden ihmisten analyyseja ja ratkaisuehdotuksia.

Vierailija
17/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lauo totuuksia, mutta ilmaisen mielipiteeni. Aika hiljaista ois täällä, jos kaikki kirjoittais vain asia-asiaa ja faktoja. Sitä varten on esim. Wikipedia. Eikös se pointti oo, et tuodaan omat mielipiteet esiin. Jos joku ottaa ne absoluuttisina totuuksina, niin minä en voi sille mitään.

On ihan totta että kirjoittaja ei ole syypää vaan peukuttajat jotka kannustavat kirjoittajan yksipuolisen totuuden julistusta.

Iso osa peukuttajista tuntuu jotenkin vähä-älyisiltä.

Vierailija
18/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on outoa se, että suurelle enemmistölle faktoja ei ole olemassa, ainoastaan mielipiteitä. Jopa näissä matematiikkaketjuissa joku matemaattinen fakta on mielipide. Tosi surrealistista!

Tilastouskovaisilla on se ajatusharha, että he nojaa prosentteihin, jää ne syyt ja tarina mistä ne numerot tulee.

Otetaan esimerkki, suomalainen mies on väkivaltainen. Kumpi on fakta, jos 98% suomalaisista miehistä ei ole väkivaltaisia, olisiko oikea totuus, todella harva suomalainen mies on väkivaltainen. Ja paljon mielenkiintoisempi kysymys on miksi joku on väkivaltainen, mitkä ovat syyt ja ne kun tiedämme, olisi asiaan puuttuminen helpompaa.

Siinä yksi esimerkki, jota tässä maassakin vuosikymmeniä on viljelty faktana, on vain väärin niitä 98% kohtaan leimata hekin väkivaltaiseksi.

Vierailija
19/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastouskovaisilla on se ajatusharha, että he nojaa prosentteihin, jää ne syyt ja tarina mistä ne numerot tulee.

Otetaan esimerkki, suomalainen mies on väkivaltainen. Kumpi on fakta, jos 98% suomalaisista miehistä ei ole väkivaltaisia, olisiko oikea totuus, todella harva suomalainen mies on väkivaltainen. Ja paljon mielenkiintoisempi kysymys on miksi joku on väkivaltainen, mitkä ovat syyt ja ne kun tiedämme, olisi asiaan puuttuminen helpompaa.

Siinä yksi esimerkki, jota tässä maassakin vuosikymmeniä on viljelty faktana, on vain väärin niitä 98% kohtaan leimata hekin väkivaltaiseksi.

Siis jos joku esittää tilaston, niin siinä ei koskaan voi olla mitään ideaa? Jepjep!

Vierailija
20/31 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan totta että kirjoittaja ei ole syypää vaan peukuttajat jotka kannustavat kirjoittajan yksipuolisen totuuden julistusta.

Iso osa peukuttajista tuntuu jotenkin vähä-älyisiltä.

Joo. Kaiken maailman hömppä saa kauheasti peukkuja. Oma ehdoton suosikkini on kiljutyttö: teini-ikäisten partiopoikien lehdessä oleva kolmossivun tyttö. Niin maailmoja kaatava ja vahingollinen asia, ja jotkut kiljuivat sivukaupalla, kuinka nyt melkein koko Suomi kaatuu tähän syntiin ja pojat kasvaa kieroon!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi