Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Milloin ihminen saa edunvalvojan?

Vierailija
15.03.2016 |

Mitä kriteerejä vaaditaan?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka heti jos itse haluaa. Muuten lääkärintodistuksella vaikka dementian vuoksi.

Vierailija
2/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistönvälittäjä esim voi hakea vanhukselle edunvalvojaa jos tämän lapsi tuntuu olevan loian innokas myymään vanhuksen omaisuutta.

Edunvalvojan voi saada vain yhtä tapausta varten tai loppuelämäksi. Myös alaikäiselle tarvitaan edunvalvoja jos esim on kulinpesän osakas ja pesän omaisuutta myydään.

KVG

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistönvälittäjä esim voi hakea vanhukselle edunvalvojaa jos tämän lapsi tuntuu olevan loian innokas myymään vanhuksen omaisuutta.

Edunvalvojan voi saada vain yhtä tapausta varten tai loppuelämäksi. Myös alaikäiselle tarvitaan edunvalvoja jos esim on kulinpesän osakas ja pesän omaisuutta myydään.

KVG

Mikä on edunvalvoja? Onko siihen joku koulutus?

Vierailija
4/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KVG

Edunvalvojan määrää maistraatti. Se voi olla virkamies tai juristi etc. Edunvalvonta ei ole ammatti.

Vierailija
5/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riitaisat sisarukset ottivat dementoituneille vanhemmilleen edunvalvojan. Katuivat kyllä myöhemmin katkerasti.

Vierailija
6/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riitaisat sisarukset ottivat dementoituneille vanhemmilleen edunvalvojan. Katuivat kyllä myöhemmin katkerasti.

Miksi katuivat?

Vierailija
7/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja voi olla omainenkin.

Vierailija
8/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edunvalvoja yleensä on omainen.

Vierailija
9/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt molempien vanhempieni kanssa edunvalvontasopimuksen. Kun tilanne sitä vaatii, sen vahvistamista haetaan maistraatista. Toiselle olen tätä jo hakenut, koska hän ei enää kyennyt huolehtimaan itsestään millään tasolla sairauden takia. Jos mahdollista, kannattaa sopimus hoitaa ajoissa ja kiinnittää huomiota sen muotoon. En olisi ymmärtänyt itse muodon tärkeyttä, mutta onneksi paperit muokkaili lakimies. Nyt myöhemmin olen tajunnut, miten tärkeää se on. Säästää monelta vaivalta.

Vierailija
10/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi katuivat?

Edunvalvoja taisi tulla varsin kalliiksi, kun pisti myyntiin kaiken kiinteän omaisuuden ja koti-irtaimiston sisaruksia kuulematta.

Vierailija
11/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän hän silloin ole aina lakimies tai virkamies?

Vierailija
12/15 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän hän silloin ole aina lakimies tai virkamies?

Ei tarvitsekaan olla lakimies eikä virkamies, ja yleensä varsinkin dementoituneen vanhuksen omaa tahtoa pystyy parhaiten noudattamaan lähiomainen. Mutta enpä todella välittäisi alkaa edes tutun mielenterveyspotilaan tai alkoholistin edunvalvojaksi!

Omasta pyynnöstään kuka tahansa voi saada edunvalvojan, jos tuntuu että ei kykene itse hoitamaan raha-asioitaan.

Laajennettu eli henkilöön kohdistuva edunvalvonta on sitten eri asia. Silloin edunvalvoja voi päättää mm. päämiehensä hoitopaikasta tai jostakin hoidosta kieltäytymisestä. Tämä voi tulla vastaan esimerkiksi dementikon lääkityksessä.

Vierailija
13/15 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KVG

Edunvalvojan määrää maistraatti. Se voi olla virkamies tai juristi etc. Edunvalvonta ei ole ammatti.

Ei tarvi olla virkamies tai juristi välttämättä. Voi olla kuka tahansa, riippuu tapauksesta. Olen itse ollut vaarini edunvalvoja. Virkamies määrätään silloin jos maistraatti epäilee että voi olla väärinkäytöksen mahdollisuus tai ellei kukaan sukulainen tai läheinen halua tai pysty olla.

Vierailija
14/15 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimekädessä edunvalvonnan tarpeesta päättää oikeuslaitos.

Vierailija
15/15 |
16.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle määrätään aina myös edunvalvoja jos hän perii tai saa muutoin rahaa tai omaisuutta ulkopuolelta (ei siis omilta vanhemmiltaan). Rahamäärän raja taitaa olla 20.000e. Vanhemmat voivat olla tässäkin tapauksessa edunvalvojia. Heidän pitää raportoida lapsen omaisuus vuosittain maitraatille. Tällä valvotaan etteivät vanhemmat tuhlaa sitä.