Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tätä naista.

Vierailija
15.03.2016 |

36-vuotias, lapsuudenaikainen naapuri. En ole nähnyt kahteenkymmeneen vuoteen. Ei mitään koulutusta. En muista, onko edes ylioppilas. Neljä lasta. Mies ei ole varmasti ylioppilas, eikä sillä varmasti ole mitään toisen asteen koulutustakaan. Tekee hanttihommia siellä ja täällä, välillä työtön, välillä saa jonkun työnpätkän jostain.

Asuvat kaupungin vuokra-asunnossa. Koko ajan rahat loppu ja valittaa siitä Facebookissa. Lapsille ei ole varaa ostaa mitään, ei vaatteita, ei polkupyöriä. Auto on hajalla koko ajan. Hehkuttaa joka toinen viikonloppu, kun "pääsee viihteelle", eli ryyppäämään.

Päähäni ei vain jotenkin mitenkään mahdu se, miksi tuo nainen ei tee elämälleen mitään. Miksei hanki mitään koulutusta? Miksei edes yritä? Miksi vain makaa kotona ja elää yhteiskunnan tuilla ja valittaa siitä, mitä ilmaiseksi saa? Miksi ylipäätään on hankkinut neljä lasta, jos ei niitä yritä millään tavoin itse elättää? Miksi on valinnut miehen, jonka kanssa ei ole mitään tulevaisuutta, pelkkää kurjuutta ja köyhyyttä kuolemaan asti?

Minkälaista elämää tuollainen on? Ei mitään tavoitteita, ei haaveita? Elämä on selviytymistä ja suorittamista.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella meistä on täällä yksi elämä elettävänä. Joskus muiden elämät voivat tuntua järjettömiltä ja hukkaanheitetyiltä, mutta oikeasti - ei kannata välittää jonkun naapurimuijan arjesta XD

Vierailija
2/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei vaan opiskelu onnistu, minä olen siitä hyvä esimerkki. Kurjaa on että on ottanut kaltaisensa miehen, parempi toki olisi ottaa parempi mies ja tehdä vähemmän lapsia.t.ammattivalittaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei vaan opiskelu onnistu, minä olen siitä hyvä esimerkki. Kurjaa on että on ottanut kaltaisensa miehen, parempi toki olisi ottaa parempi mies ja tehdä vähemmän lapsia.t.ammattivalittaja

No aika paksua väittää, ettei jostain ihmisestä olisi ylipäätään opiskelijaksi. Ei kaikista ole korkeakouluopiskelijaksi, mutta onhan niitä toisen asteen koulutuksia, erilaisia kursseja ja vaikka mitä.

Vierailija
4/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aika paksua väittää, ettei jostain ihmisestä olisi ylipäätään opiskelijaksi. Ei kaikista ole korkeakouluopiskelijaksi, mutta onhan niitä toisen asteen koulutuksia, erilaisia kursseja ja vaikka mitä.

En tiedä ap.n naapurista mutta mä en saanut edes tuetusti hommattua toisen asteen tutkintoa mutta ehkä sit olen ainoa äiti suomessa jolle käynyt näin.ap

Vierailija
5/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ap.n naapurista mutta mä en saanut edes tuetusti hommattua toisen asteen tutkintoa mutta ehkä sit olen ainoa äiti suomessa jolle käynyt näin.ap

Siis. t.ammattivalittaja

Vierailija
6/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran paskaduunissa jossa oli kahdenlaisia ihmisiä: toiset vaan valitti valittamasta päästyään, toiset totesi että ei tätä jaksa tehdä tämän enempää ja hankkiutui vähemmän paskaan duuniin tai koulun penkille.

Mainitsemasi nainen ei taida kuulua jälkimmäiseen porukkaan.

Ai niin, pakkoko niillä on auto olla jos rahan kanssa tekee tiukkaa? Jos asuvat jossain putaalla voi auto olla tarpeen, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla pääsee liikkumaan julkisillakin ihan hyvin. Ei mullakaan ollut autoa kun olin työttömänä, ei edes siinä paskaduunissa.

Vierailija
7/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmiten on kysymys siitä että ihminen on omien ajatustensa vanki. Suurimmat kahleet ihmiselle asettaa ihminen itse. Niitä ei edes huomaa, jos ajatusmaailmassa on rakenteellisia kahleita. Ei osata toimia toisin jos ei ole koskaan saanut rohkaisua tai mallia miten murtaa tavanomainen toimintakuvio.

Vierailija
8/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran paskaduunissa jossa oli kahdenlaisia ihmisiä: toiset vaan valitti valittamasta päästyään, toiset totesi että ei tätä jaksa tehdä tämän enempää ja hankkiutui vähemmän paskaan duuniin tai koulun penkille.

Mainitsemasi nainen ei taida kuulua jälkimmäiseen porukkaan.

Ai niin, pakkoko niillä on auto olla jos rahan kanssa tekee tiukkaa? Jos asuvat jossain putaalla voi auto olla tarpeen, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla pääsee liikkumaan julkisillakin ihan hyvin. Ei mullakaan ollut autoa kun olin työttömänä, ei edes siinä paskaduunissa.

Asuvat kyllä isossa kaupungissa, mutta ilmeisesti eivät pysty kävelemään tai käyttämään julkista liikennettä. Nytkin valitti Facebookissa, että on kotinsa vankina, kun ei auto lähde käyntiin. Asuvat ison kaupungin lähiössä, josta mun käsittääkseni pääsee kyllä bussilla ihan mihin vain.

Nainen ei ole koskaan valittanut siitä, ettei pääse opiskelemaan tai ettei saa töitä. Valittaa ainoastaan siitä, että tuet ovat liian pienet, kaupunki ei tarjoa isompaa vuokra-asuntoa tai valittaa vaikka muiden lomakuvista, kun eivät itse pääse koskaan mihinkään lomalle.

Ap

Vierailija
9/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Byää. Kuulostaa meidän elämältä paitsi ei olla noin vanhoja. Onneksi sentään molemmat töissä. Mutta molemmilla netto alle 2000. Ei sillä ihan lennä. Parempiakin aikoja on ollut. Aion vielä opiskella. Tässä vielä vauva ja taapero. Ei saada aspille kuin 100e/kk niin vaikeaa saada lainaa.. En silti aio jäädä tuleen makaamaan. En ole elänyt yhteiskunnan tuilla, niin saan mielestäni synnyttää lasiset biologisen järkevyyden mukaan. Koulussa ehtii istua vanhempanakin. Ja lapset tulevat saamaan sen okt:n vielä 😍

Vierailija
10/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap mutta sitä ihmettelen näissä tapauksissa kaikkein eniten että valitetaan ettei ole rahaa ostaa lapsille vaatteita tai suksia/luistimia, mutta on varaa ostaa viinaa, kaljaa, tupakkia ja käydä kapakassa jokainen tai joka toinen viikonloppu.

Ne luistimet maksaa vähän reilu parikymppiä marketissa uutena, saako sillä nykyään sisäänpääsylipun ja yhden paukun kapakassa? (En tiedä oikeasti kun niin harvoin käyn) Ja käytettyjä saa vielä halvemmalla.

Vierailija
11/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni ammattikoulu oli sellaista skeidaa, että. Ei minkäänlaista haastetta missään. Kielissä käytetään kokeissa sanakirjaa ja sanastokin on jotain ala-astetasoa, samaa tasoa on melkein kaikki muukin. Oppilailta ei vaadittu mitään, tunnille voi tulla 40 minuuttia myöhässä viideksi minuutiksi. Eli en hankkinut koulutusta siinä iässä, kun kaikki muut, vaan ryhdyin yrittäjäksi ja hyvin pyyhkii. Toki tässä sivussa opiskelen nettilukiossa, että jospa vielä joskus pääsisi korkeakouluunkin.

Vierailija
12/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap mutta sitä ihmettelen näissä tapauksissa kaikkein eniten että valitetaan ettei ole rahaa ostaa lapsille vaatteita tai suksia/luistimia, mutta on varaa ostaa viinaa, kaljaa, tupakkia ja käydä kapakassa jokainen tai joka toinen viikonloppu.

Ne luistimet maksaa vähän reilu parikymppiä marketissa uutena, saako sillä nykyään sisäänpääsylipun ja yhden paukun kapakassa? (En tiedä oikeasti kun niin harvoin käyn) Ja käytettyjä saa vielä halvemmalla.

Ei kaikki köyhät tuhlaa rahoja alkoholiin/tupakkaan. meillä ei ole koskaan kumpikaan polttanut ja alkoholia käytetään ehkä 1-2 kertaa vuodessa kun saadaan lapsi hoitoon.t.ammattivalittaja

Vierailija
13/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on. Valitetaan, mutta eivät oikeasti halua ITSE tehdä mitään asioidensa edistämiseksi. Minustakin nämä ihmiset ovat rasittavia. Yhdelle avauduin kerran facessa, koska raivostutti niin. Olin lähdössä jälleen kerran omaan paskaduuniini (korkeakoulutus löytyy, mutta niin löytyy melkein kaikilta muiltakin meillä. Samoin kassoilta, siivoojilta, varastomiehiltä... ). Ja siellä ruikutettiin, kun tuet on niin pieniä. Ei mitenkään ei pysty viittä lasta elättämään. Ja autokin pitäisi korjata. Pakko oli huomauttaa että kaikki eivät voi hankkia viittä lasta, autosta nyt puhumattakaan. Ja jotkut joutuvat jopa hankkimaan rahansa ihan työtä tekemällä, että on tukiloisilla sitten mistä saada ilmaista.

Yllättäen kaveri blokkasi minut facessa. Suuttui ilmeisesti. Ei ilmeisesti tykkää ajatuksesta, että tavalliset työläiset eivät haluakaan antaa rahojaan hänen perheelleen. Veikkaan että hän luulee, että kaikki työtä tekevät saavat 3000 euroa palkkaa. Ei oikeasti tajua, että se oikeampi palkka on saman verran, jos ei vähemmän, kuin mitä hän kuittaa erilaisina tukina. Ja sitten vielä se, että päivästä 9 tuntia menee työhön ja työmatkoihin.

Vierailija
14/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä millaisesta perheestä nainen on itse kotoisin, mutta joillakinhan tuo johtuu siitä mallista minkä on kotoaan saanut. Jos ympärillä on ollut lähinnä tuilla eläviä vähän tai ei ollenkaan koulutettuja aikuisia niin se malli voi periytyä eikä osaa ajatella muuta itselleenkään. Naisen neljä lasta ovat siis vaarassa toistaa vanhempiensa elämänkaarta. Tutkittu on myös, että köyhyys lisää tietynlaista näköalattomuutta ihmisessä, ei osaakaan ajatella pidemmälle ja elämä on juuri sitä suoriutumista. Osittain siis tilanteesta johtuvaa.

Vierailija
15/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia sinulla tämän järkyttävän tapauksen johdosta.

Vierailija
16/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Byää. Kuulostaa meidän elämältä paitsi ei olla noin vanhoja. Onneksi sentään molemmat töissä. Mutta molemmilla netto alle 2000. Ei sillä ihan lennä. Parempiakin aikoja on ollut. Aion vielä opiskella. Tässä vielä vauva ja taapero. Ei saada aspille kuin 100e/kk niin vaikeaa saada lainaa.. En silti aio jäädä tuleen makaamaan. En ole elänyt yhteiskunnan tuilla, niin saan mielestäni synnyttää lasiset biologisen järkevyyden mukaan. Koulussa ehtii istua vanhempanakin. Ja lapset tulevat saamaan sen okt:n vielä 😍

Ettehän te ole millään lailla ap:n kuvaileman perheen kaltaisia. Molemmat olette töissä ja sinä aiot vielä opiskella. Teillä on tulevaisuuden haaveita ja tavoitteita.

Vierailija
17/17 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettehän te ole millään lailla ap:n kuvaileman perheen kaltaisia. Molemmat olette töissä ja sinä aiot vielä opiskella. Teillä on tulevaisuuden haaveita ja tavoitteita.

No kyllä mun mielestä tuokin tilanne on aika huolestuttava, jos kaksi työssäkäyvää eivät saa säästöön kuussa kuin 100 e...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi