Mitä vieraat saavat tehdä teillä kysymättä lupaa?
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen :D
Meillä saa
- ladata sen puhelimen
- ottaa vettä
- keittää kahvia
- käydä vessassa
- avata tv:n
- ottaa paperia esim käsien kuivaamiseen tai nenän niistämiseen
- laittaa siteen, tamppoonin tai vaipan vessan roskikseen :DD
Tässä muutamia.
Kommentit (24)
No itse tykkään, että minulta kysytään. Luvan saa kaikkeen, kun vain pyytää tyyliin saako laittaa puhelimen lataukseen, saisinko ottaa vettä.. On kohteliasta. Meitä suomalaisia moititaan usein junteiksi ja en ihmettele, jos sitten käyttäydytään kuten juntit. Aina verrataan ulkolaisiin, joten onkohan ulkomailla soveliasta elää toisen kotona kuten omassaan.
No ei ole soveliasta todellakaan ladata kysymättä lupaa edes sitä puhelinta. Saati mennä kahvinkeittimelle kysymättä lupaa tai aukomaan kaappeja! Eri asia jos joku on melkein kuin perheenjäsen, että olis niin läheinen. Silloinkin on ensin joskus puhuttava se läpi, että saat olla täällä kuin kotonasi ja suunnilleen mitä se kattaa ja tarkoittaa. Se on kohteliasta. En minäkään tunne mitään tarvetta toimia muiden luona noin tökerösti, että otan pistorasiasta sähköä mihinkään latailuun kysymättä.
Tarkoitin vierailla siis lähinnä kavereita, omia tai puolison vanhempia/sisaruksia. En siis mitään tuttuja vaan läheisiä ihmisiä.
Lisäisin vielä listaan sen, että jos ystävälläni sattuu menkat alkamaan meillä ollessaan tai siteet/tamppoonit loppuneet, niin tietävät että multa saa lainata, vessasta löytyvät.
Ap
No riippuu vähän vieraista ja vierailun luonteesta. Esim. läheiset ystävät tai sisarukset, kälyt, vanhemmmat ym. voivat olla kuin kotonaan, mutta etäisempien vieraiden kohdalla pitäisin vähän outona jos rupeaisivat vaikka kahvia keittämään omin päin.
Hengittää, käydä vessassa (siellä ei ole roskista), ottaa vettä...vaikka siinä kohtaa on jo kohteliasta kysyä missä kaapissa on lasit eikä availla kaikkia kaappeja vuoronperään. Talouspaperirulla onkin siinä pöydällä esillä, siitä voi ottaa.
Kännykkää lataavakin kysynee mihin pistorasiaan voi töpselinsä törkätä ettei ole tiellä tai kysyä laturia lainaan.
Yövieraat on sitten pari pykälää omatoimisempia.
Kaikkea noita, lisäksi ottaa/laittaa ruokaa. Ottaa vaikka päiväynet jos siltä tuntuu. Ompa joku lämmittänyt saunankin. Käynyt lääkekaapilla.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole soveliasta todellakaan ladata kysymättä lupaa edes sitä puhelinta. Saati mennä kahvinkeittimelle kysymättä lupaa tai aukomaan kaappeja! Eri asia jos joku on melkein kuin perheenjäsen, että olis niin läheinen. Silloinkin on ensin joskus puhuttava se läpi, että saat olla täällä kuin kotonasi ja suunnilleen mitä se kattaa ja tarkoittaa. Se on kohteliasta. En minäkään tunne mitään tarvetta toimia muiden luona noin tökerösti, että otan pistorasiasta sähköä mihinkään latailuun kysymättä.
Ahaa. Aika jännä. Itse kun pyörin lähinnä vain sellaisten kanssa, jotka eivät turhasta pingota. En tietenkään jos menen käymään vaikka jossain miehen serkulla, joita en tunne, tee mitään luettelemiani asioita ilman lupaa, mutta ystävillä tehdään kyllä puolin ja toisin. Hassulta tuntuisi kysyä esim siskoltani, että saanko ottaa vettä.. Hän varmaan hämmentyisi että mitä tyhmiä kyselen :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin vierailla siis lähinnä kavereita, omia tai puolison vanhempia/sisaruksia. En siis mitään tuttuja vaan läheisiä ihmisiä.
Lisäisin vielä listaan sen, että jos ystävälläni sattuu menkat alkamaan meillä ollessaan tai siteet/tamppoonit loppuneet, niin tietävät että multa saa lainata, vessasta löytyvät.Ap
No ei saa vanhemmatkaan toimia kysymättä niin minun kotonani. Eikä kukaan. Mulla ei ole niin läheisiä ihmisiä.
3
No saa tehdä aika lailla mitä vaan, mutta tykkään että kysytään ensin lupaa edes muodon vuoksi. Ja siitä en tykkäisi jos omatoimisesti alkais kaappeja penkomaan läpi, jos jotain tarvii niin voi kysyä ja etsin sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Aika jännä. Itse kun pyörin lähinnä vain sellaisten kanssa, jotka eivät turhasta pingota. En tietenkään jos menen käymään vaikka jossain miehen serkulla, joita en tunne, tee mitään luettelemiani asioita ilman lupaa, mutta ystävillä tehdään kyllä puolin ja toisin. Hassulta tuntuisi kysyä esim siskoltani, että saanko ottaa vettä.. Hän varmaan hämmentyisi että mitä tyhmiä kyselen :D
Ap
No toi taas että vessan roskista saa käyttää ilman kysymättä on minusta aivan itsestään selvää. En todellakaan menisi kysymään talon emännältä, että anteeksi, minne mä voin laittaa mun tamponin jos vessassa on roskis. Jos vessassa ei ole roskista laitan sen tamponin kysymättä joko kaatopaikkajätteisiin tai vien mukanani pois jos epäselvää mikä on kaatopaikkajätettä.
3
Vierailija kirjoitti:
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen :D
Meillä saa
- ladata sen puhelimen
- ottaa vettä
- keittää kahvia
- käydä vessassa
- avata tv:n
- ottaa paperia esim käsien kuivaamiseen tai nenän niistämiseen
- laittaa siteen, tamppoonin tai vaipan vessan roskikseen :DDTässä muutamia.
Meillä tv:n avaaminen tai kahvin keittäminen kysymättä ei kuulu kuin aikuisille lapsillemme, ei muille kyläilijöille. Muut on ok muillekin.
Vielä kun kaikki pesisivät kädet pyytämättä tullessaa eivätkä tulisi suoraan ruoka/kahvipöytään...
Ja näiden junttien lapsetkin sitten kylässä kavereiden luona menee pokkana vaan jääkaapille hakeen ruokaa. Jee jee, on näytä nähty. Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä. Käytöstapoja on vaikea vaatia lapseltakaan, kun pienestä asti näkee, kun omat vanhemmat on kylässä kuin kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No toi taas että vessan roskista saa käyttää ilman kysymättä on minusta aivan itsestään selvää. En todellakaan menisi kysymään talon emännältä, että anteeksi, minne mä voin laittaa mun tamponin jos vessassa on roskis. Jos vessassa ei ole roskista laitan sen tamponin kysymättä joko kaatopaikkajätteisiin tai vien mukanani pois jos epäselvää mikä on kaatopaikkajätettä.
3
Niin minullekin, mutta täälläkin joskus oli ketju siitä, että todella törkeää laittaa kylässä siteitä ja vaippoja roskikseen :D ne pitäisi kotiinsa kuljettaa taskussa tai laukussa :'D Siksi laitoin tuonkin, ihan huumorilla.
Ap
Riippuu vieraasta. Tutuimmat pari kpl voivat tulla meille vaikka emme olisi kotona. Lapset avaavat oven. Keittävät kahvia, käyttävät vessaa, lataavat puhelinta ja kaikkein tutuin ottaa jääkaapista syömistäkin jos nälkä sattuu olemaan.
Sitten on niitä jotka harvemmin käyvät. Kyllä nekin vessaa käyttävät ilman lupaa ;-) mutta muutoin kysyvät melkein kaiken. Kyllä mäkin voisin vähän katsoa pitkään jos joku ensimmäistä kertaa meille tuleva menis ruokakaapille...
Yövieraille olen aina sanonut että meillä ollaan sitten kuin kotonaan. Keittäkää kahvia jos siltä tuntuu ja syömistä löytyy täältä ja täältä kaapista ja jos jotain ette löydä niin kysykää. Keitän kyllä itsekin kahvia ja laitan ruokaa mutta hyvä että laittavat itsekin jos esim sattuvat heräämään aamulla ensimmäisenä. Eniten inhoaisin sellaisia yövieraita jotka istuu nälissään tai kahvihammas pakottaen eikä kehtaa sanoa mitään. Onneks meillä ei käy sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ja näiden junttien lapsetkin sitten kylässä kavereiden luona menee pokkana vaan jääkaapille hakeen ruokaa. Jee jee, on näytä nähty. Mitä aikuiset edellä sitä lapset perässä. Käytöstapoja on vaikea vaatia lapseltakaan, kun pienestä asti näkee, kun omat vanhemmat on kylässä kuin kotonaan.
Haha! Just :D itse en saanut edes lapsuudenkodissani tehdä mitään ilman lupaa. Ihme että vessassa sai.
Kaverillani sitten en uskaltanut ottaa vettäkään ilman lupaa, vaikka näiden vanhemmat toitottivat, että heidän lapsen kaverit saavat olla heillä kuin kotonaan.
Siitä se ajatus lähtikin, että meillä ei tarvitse pelätä ottaa vettä, ladata puhelinta tmv.
Siinä ei ole mitään junttia, jos läheisten ihmisten kanssa ei turhasta nipota. Eriasia vieraammat ihmiset, en minä kellä tahansa alkaisi kahvia keittelemään.
Ap
No tota.. riippuu vähän vieraista..
Jos on läheisiä ystäviä, ja he tulevat arkipäiväisesti kyläilemään (esim "lapsellisia" käy usein, kun tehdään näitä lapsi leikki treffejä), niin olen heitä aina kehoittanut olemaan omatoimisia. Joku meistä aina keittää kahvit ja heittelee jääkaapista jotain ruokaa pöytään. En käy passaamaan läheisiä ystäviä jotka, jotka käyvät siis useamman kerran viikossa. Paras kun ovat kuin kotonaan, helpointa kaikille.
Mutta jos on vähän "virallisempi" vierailu, niin kyllä minä sitten passaan ja teen vieraiden eteen. En minä erikseen käy paimentamaan, oletan että ihmiset ymmärtävät perussäännöt, kun ovat vieraisilla. Vaikka kyllä minä muutaman kohdalla olen ollut vähän päässyt hämmästymään... mut ei siitä sen enempää.
Meillä saa olla niinkuin kotonaan. Vesi, vessa, kahvit, ruuat, lataukset kuuluvat palveluun.
Arvostan kyllä, jos kysytään ennenkuin haetaan ruokaa tai lainataan siteitä (tai vaippoja vauvalle).Paras ystäväni hakee jopa vaatekaapista itselleen villasukat tai hupparin jos alkaa tulla kylmä. Ja ihan oma-aloitteisesti.
Varmaan saa tehdä paljonkin mutta tyyliin: "Laittaisin puhelimen lataukseen", "Voisinko vastata sähköpostiini sun tietokoneelta", "Ottaisin vähän vettä (annatko vesilasin)" jne.
Telkkaria ei ole ainakaan meillä kukaan vieras omatoimisesti aukonut, ei myöskään jääkaapin tai astiakaapin ovia. Kun vieraita on, mielelläni myös "palvelen" eli tuon sen vesilasin tai oluen jääkaapista. Vierailla tarkoitan siis muita kuin lähiomaisia.
Meillä saa tehdä myös nuo kaikki ap:n luettelemat asiat, mutta esim. kaappeja ei ole soveliasta avata. En siitä ala valittamaan mutta pidän vähän törkeänä että miehen sisko käy kaikki kaapit läpi että onko mitään herkkuja.
Eräs myös antoi koiransa leikkiä lapsen pehmoleluilla. Yksi meni rikki ja loput haisi todella pahalta. Yritin sanoa siitä mutta tämä vain naureskeli ja antoi koiransa jatkaa. Ei näin.
Eivät mitään. Ei meillä tosin koskaan käykään vieraita, ainoastaan tuttuja.