Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskaltaako / uskaltaisitko sinä lähteä yksin vaellusretkelle?

Vierailija
14.03.2016 |

Katsoin tänään Wild - villi vaellus elokuvan ja kaipuu luontoon heräsi taas..
Olen käynyt päiväretkillä perheen kanssa, mutta mieli tekisi lähteä pidemmälle reissulle ehkä pari yötä. Lapset ei jaksa kävellä ja teinejä ei kiinnosta. Miehellä ei terveys riitä. Ja totta puhuen haluaisinkin ehkä yksin... mutta uskaltasko sitä :)
Sellaisia ystäviäkään ei ole ketkä lähtis.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin jollekin tutulle vaellusreitille, jossa liikkuu muutenkin väkeä. Karhunkierros esim. Mutta mä olenkin turvallisuushakuinen.

Jos känny kuuluu ja virtaa riittää niin mikset voi mennä yksinkin? Mikä estää?

Vierailija
2/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin jollekin tutulle vaellusreitille, jossa liikkuu muutenkin väkeä. Karhunkierros esim. Mutta mä olenkin turvallisuushakuinen.

Jos känny kuuluu ja virtaa riittää niin mikset voi mennä yksinkin? Mikä estää?

En tiedä, ei kai mua estä mikään :)

Mutta kyllä siellä metsässä yksin saattaa alkaa pelottaa, sit et osaako varautua kaikkeen ja ja ... Kai se on vaan kun en ennen ole ollut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yksin lähteminen epäilyttää, niin pienellä hakemisella (ainaki Lapista) löytyy valmiita vaellusretkiä. Eli on muitakin vaeltajia ja opas.

En oo ikinä ollu vaelluksella, mutta jos oisin yksin lähössä, niin menisin eka tommoselle.

Vierailija
4/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan kokeilla ensin jotain pienimuotoisempaa, vaikka yksi yö jossain suht lähellä asutusta, ettet heti ole kusessa jos jotain käy. Sitten jos sujuu niin voit kokeilla vähän pidempää reissua. Siinä sitä oppii vähän varustautumaankin.

Vierailija
5/15 |
14.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, taidan tulevana kesänä hylätä sivilisaation pariksi päiväksi ja painua jonnekkin :)

Ap

Vierailija
6/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en uskaltaisi? Ei metsä sen vaarallisempi ole yöllä kuin päivälläkään, ja tulet tietenkin tekisin joko "isävainaan luvalla" tai oikealla tulipaikalla.

Olen kulkenut työkseni metsissä jo aikaan ennen kännyköitä, joten ei siinä mitään ihmeelistä ollut. Kerran tuli noottia siitä, kun en ollut kertonut kämppäkavereille, että menen metsästä suoraan kaupungilla käymään ja olivat sitten hätääntyneet etsimään, kun ei tavalliseen aikaan näkynyt.

Vierailija
7/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä, mitä haluat vaellukselta. Millaisia maisemia, vai ensisijaisesti yksinoloa?

Itse retkeilen pieniä päiväretkiä tutulta kämpältä tai mökiltä alueella, jossa todennäköisesti en törmää muihin ihmisiin. Koska haluan olla yksin, ja se on minulle aivan kaikkein tärkein tarve. Se tunne, kun istuu kaikessa rauhassa koiran kanssa kevätniityllä ja katsoo kevättulvassa pauhaavaa koskea, ja sitten sieltä puiden takaa näkyy toinen retkeilijä....voi v***u. Koko päivä pilalla.  Minulle sellainen päivä on hyvä päivä, että ei tarvi porista kenenkään kanssa siitä kuinka on komea ilma. Arkipäivänä saan läpistä ihan riittävästi.

Siksi olen valinnut nää pienet päiväretket, enkä pitkiä vaelluksia. Pimahtaisin jos siellä erämaassa olisi toinenkin ihminen, eihän se enää tunnu yhtään erämaalta sen jälkeen.Lisäksi on oikein kiva sen päivän (ja yön! Mikään ei ole parempi aika retkeillä kuin kevätyö) jälkeen mennä takaisin tukikohtaan. Jossa sielläkin saa olla ihan yksin.

Vierailija
8/15 |
15.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, taidan tulevana kesänä hylätä sivilisaation pariksi päiväksi ja painua jonnekkin :)

Ap

Ilmoittaudun täten rinkankantajaks ;)

Vierailija
9/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/15 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse retkeilen pääasiassa yksin ja niin tekee moni muukin. Yksilöllistähän se toki on, että viihtyykö itsekseen vai kaupaako seuraa. Kannattaa aloittaa yhdestä yöstä jossain lähimaastossa ja mielellään kesän valoisimpaan aikaan, niin näkee, miltä yöpyminen tuntuu. Korvatulpat on hyvä olla, niin ei kuule joka risahdusta teltan ulkopuolelta.

Suosituissa kansallispuistoissa on ongelmana se, että yöpyminen on sallittua vain tietyillä paikoilla ja sellaisen voi joutua jakaman vaikka ison partiolaisporukan kanssa... joten aina ei sitten kuitenkaan saa olla ihan yksin ja rauhassa.

Vierailija
11/15 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lämpimästi lähtemään yksin! Kuten tässä ketjussa on jo ehdotettu, niin aloita jostain kotia läheltä löytyvästä kohteesta, jotta pääset tarpeen vaatiessa äkkiä pois. Pian huomaatkin, että pärjäät ihan hyvin ja siitä sitten pikkuhiljaa laajennat reviiriäsi :) Itse nautin luonnossa liikkumisesta nimenomaan yksin, ja olen lyhyenkin vaelluksen jälkeen kuin uusi ihminen. Luonto koukuttaa hyvällä tavalla.

Vierailija
12/15 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa kansallispuistossa on vuokrattavia mökkejä, jolloin mökin saa kokonaan itselleen ja voi rauhassa erakoitua ;) Sieltä voi sitten tehdä päiväretkiä. Sellaisesta voisi olla hyvä aloittaa. 

Minäkin olen monesti miettinyt, uskaltaisiko sitä lähteä yksin. Pidempi vaellus kiinnostaisi. Ei vaan yhtään nappaa yöpyä vieraiden ihmisten kanssa autiotuvissa, joten toistaiseksi ollaan tehty miehen kanssa vain päiväretkiä vuokramökistä käsin.

Vierailija
13/15 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa mitään viikon lenkkiä mutta pari yötä menee kepeesti. Ilmoittaudun oman rinkkani kantajaksi ;D

Vierailija
14/15 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin jos olisi aikaa ja saisi rauhassa mennä, ettei kukaan turhilla häiritsisi hätäsoitoilla että olenko hengissä. Ensin vain pitäisi tietää maasto ja reitti tarpeeksi tarkasti, että uskaltaisin mennä. Kompassi ja kartta matkaan. Aika suuri haaveeni ollut tuo mettässä rämpiminen ja yöpyminen tosin en tiedä miten täkäläiset karhut ja kenties sudet telttaan reakoisivat. Toki voisi kokeilla pitempää vaellusreittiä aluksi ja katsoa onko se minun hommaa jos siis aikaa tällaiseen olisi, mutta kun ei ole.

Vierailija
15/15 |
22.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei pelottaisi metsä, sen asukkaat tai se kuinka selviydyn siellä vaan muut ihmiset. Olen varmaan katsonut liikaa elokuvia jossa metsässä hiippailee sekopäitä tai jotain ihme vaanijoita=)