Kokemuksia työstä irtisanoutumisesta?
Olen saanut töitä toiselta paikkakunnalta ja muutan. Nykyisessä työssäni olen ollut vuosia. Paikka on todella hyvä ja olen tyytyväinen kaikin puolin. Elämäntilanteeni kuitenkin muuttuu ja jätän työni. Mietin sitä irtisanoutumisen ajankohtaa. 14 päivää on irtisanoutumisaika ja se on kyllä lyhyt aika löytää uusi työntekijä tilalle. Tiedän, että kun ilmoitan irtisanoutuvani, niin saan kyllä vihaa niskaan, varsinkin työkavereilta. Kukaan heistä ei tiedä tästä tulevasta muutoksesta mitään. Tuttavani sanoi, että tyhjä ajatella työpaikkaa ja työkavereita. Omalla elämällä saa tehdä ihan mitä haluaa, tuntematta syyllisyyttä. En vain halua jättää työnantajaa pulaan, koska on ollut minulle hyvä.
Ja mitenhän tuo menee lain mukaan, jos irtisanon itseni vaikka nyt huomenna, niin voinkohan päivätä kuitenkin paperin myöhemmälle? Että minua ei voitaisi sitten vaatia lähtemään 14 päivän kuluttua.. Voihan olla että pomokin suutahtaa ja työ on sellaista, että ehkä minua voidaan vaatia puhdistamaan pöytä vaikka heti..
Ajattelenko siis vain itseäni ja käytän tuon lain mukaisen 14 päivää, vai antaisinko työnantajalle aikaa hakea uusi paikalleni ja voisin vaikka perehdyttääkin työhön..
Kommentit (12)
Koska sinun pitää aloittaa uudessa työpaikassasi?
Jos sinulla on ns. hyvät välit työnantajan kansssa, niin voithan kertoa että tällainen muutos on tulossa. Toki, jos pelkäät, että sinut laitetaan sen 14 pv:n jälkeen pois ja et pääse 14 pv:n päästä uuteen työhön, niin sitten vain irtisanoutuminen vasta kun 14 pv uuteen työhön.
Oletko varma tuosta irtisanoutumisajasta, jos olet ollut vuosia nykyisessä työpaikassasi. Omalla työpaikalla se on tietyn vuosimäärän jälkeen 1 kk, jos muistan oikein.
Pomosi on siis ollut hyvä sinulle, mutta epäilet että pomo suuttuu.
Sinun täytyy ensin päättää onko työnantaja hyvä vai eikö ole. Jos epäilet että pomo suuttuu, niin työnantaja ei ole hyvä tai sitten olet lukenut työnantajaa väärin. Jos mielestäsi työnantaja on hyvä, niin kerro heti pomollesi koska olet lähdössä ja pyydä ettei vielä informoi muita. Jos taas mielestäsi työnantaja on huono ja suuttuu sinulle, niin kerro vasta 14 päivää ennen.
Helppoa kuin heinänteko.
Ei 14 päivän irtisanoutumisaika sitä tarkoita, että sinun on lähdettävä 14 päivän päästä etkä voi irtisanoutua aikaisemmin.
Sinä voi aivan hyvin ilmoittaa etukäteen, että lopetat työt vaikka 30.6. ja sillä selvä. Jos työnantaja haluaa sinun lopettavan aikaisemmin, se on sitten työnantaja joka irtisanoo sinut, mutta hänen irtisanomisaikansa onkin kuukausi.
Irtisanomisajasta olen varma, yli 5 vuotta on raja sille 1 kk ajalle. Eli melkein 5 vuotta olen tässä ollut, mutta en ihan.
Uusi työ minulla alkaa vasta toukokuussa ja rahallisesti kyllä tulisin toimeen, vaikka hetikin joutuisin pois. Mutta en tietysti haluaisi tuloitta olla uuden työn alkuun saakka..
Ja on pomo ollut minulle hyvä, tähän saakka. Mutta olen myös nähnyt miten takki kääntyy hänellä, kun ihminen toimii työnantajalle epäedullisella tavalla eli irtisanoutuu oman itsensä vuoksi. Eli en ihan 100 % luota kuitenkaan..
Vierailija kirjoitti:
Ja on pomo ollut minulle hyvä, tähän saakka. Mutta olen myös nähnyt miten takki kääntyy hänellä, kun ihminen toimii työnantajalle epäedullisella tavalla eli irtisanoutuu oman itsensä vuoksi. Eli en ihan 100 % luota kuitenkaan..
Minä ilmoittaisin 14vrk ennen oven viimeistä sulkemista.
Vierailija kirjoitti:
Jos et luota työnantajaan, niin ilmoitat 14 päivää ennen lähteväsi.
Helppoa kuin heinänteko.
Ei työsuhdetta voida purkaa sillä perusteella, että olet irtisanoutumassa. Kuten tuolla ylempänä joku neuvoi, niin irtisanoudu ajoissa. Voit sanoa, että olet valmis perehdyttämään seuraajasi, jos on tarpeen.
Eli sinut voidaan laittaa pois työpaikalta ilman työssäolovelvoitetta, mutta palkka juoksee sen irtisanomisajan.
Äläkä sinä jää miettimään mitä työkaverit ajattelee tai muutkaan. Ihmiset vaihtaa työpaikkaa, elämäntilanteet vaihtuu. Ei siinä ole mitään syytä suuttua kenellekään. Et tee väärin.
Tunnen kyllä tuon ajatusrakenteen, olen itsekin irtisanoutunut, olen tullut irtisanotuksi, työsuhde on päätetty koeajalla molemmin puolin...
Vierailija kirjoitti:
Mä lähdin yhdestä paikasta just noin, etten uskaltanut irtisanoutua ennen kuin uusi työ oli sovittuna. Jäin vielä kahdeksi viikoksi, tosin työnantaja oli sitä mieltä, ettei olisi enää tarvinnut tulla kahtena viimeisenä päivänä, mutta itse olin sitä mieltä että en jätä omia töitäni kenellekään keskeneräisinä.
Siellä ei kyllä mitään lähtiäisiäkään järjestetty, sain kerätä kamani ihan hiljaisuudessa.
Eikä kyllä tarvinnut perehdyttääkään ketään, työnantajan mielestä kuka tahansa pystyi hoitamaan työni paremmin kuin minä koskaan... (itse ja asiakkaat olemme toista mieltä - asiakkaatkin äänesti lompakollaan).
Taidan jättää irtisanoutumisen ilmapiirin vuoksi sit kuitenkin melko lähelle tuota 14 päivää.. kiitos kokemuksista ja kommenteista..
Vierailija kirjoitti:
Taidan jättää irtisanoutumisen ilmapiirin vuoksi sit kuitenkin melko lähelle tuota 14 päivää.. kiitos kokemuksista ja kommenteista..
Ehkä sinä saatkin pitää loppuajan kertyneitä vuosilomia, eli palkan kyllä saisit. Työnantajan kannalta olisi tietenkin sitä parempi, mitä aikaisemmin saisi tietää sinun lähdöstäsi.
Reiluinta on irtisanoutua heti. Irtisanomisaika tarkoittaa vain että sinun on minimissään kerrottava 14 päivää ennen viimeistä työpäivääsi, mutta mikään ei estä kertomasta vaikka nyt että ei tule töihin enää toukokuun alun jälkeen.