joutuuko raskauden alussa aina käymään näissä testeissä?
Kävin eilen neuvolassa ja laittoi lähetteen labraan huume ja sukupuolitauti-testejä varten :o
onko se ihan yleinen tapa ja onko siihen pakko mennä? tiedän että ihan mun parasta siinä kai ajatellaan mutta tuntuu tosi alentavalta!
Kommentit (13)
ja jos sanon että en mene niin pidetäänkö mua sitten automaattisesti jonain tautipesäke-huumehörhönä?
Jenkeissä testasvat musta myös vasta-aineet vihurirokkoa vastaan ja toksoplasmoosialtistuksen yms.
mutta tajuathan että vaikket itse olisi koskaan ollut kenenkään muun kanssa kuin lapsesi isän, niin mies on saattanut olla muiden naisten kanssa ja saada tauteja. Kaikki taudit eivät oireile ja sitten voi tulla vahinkoa jos niistä ei tiedetä. Nämä kaikki tutkimukset tehdään äidin ja lapsen parhaaksi, ei kiusantekona. Ihme tyyppejä tänään täällä.
ja jos loukkaannun siitä että terveydenhoitaja kuvittelee (?) minun käyttävän jotain niin se kai sitten tarkoittaa että mun aivosolut on niin tuhoutunut etten osaa enää ajatella järkevästi.
Jos terkkari sanoi tosiaan hiv, hepatiitti ja kuppa ja sinä kuulit hiv, hepatiitti ja huume? Mulle ainakin vois niin käydä aika helposti...
on ymmärrettävää et suuttuu. Mut miks se luulis semmosta? Ei ne terkat ehdoin tahdoin eti huumeiden käyttäjiä, tarkoitan et ei luule äideistä pahaa. Sitäpaitsi monet huumeiden käyttäjät eivät näytä huumeidenkäyttäjiltä. Mut musta on ihan hyvä et ne haluu huolehtia äidistä ja varsinki puolustuskyvyttömästä vauvasta. Mut aika outoo jos se terkka ei o mitään sun kans keskustellu tai puhunu ja sanoo vaan et nyt tehään huumetesti.. kieltämättä hieman oudolta kuulostaa. Mä tekisin niin vain jos näkisin tosi pöllähtäneen vastaanotolla tai selvästi olis sen näkönen äiti. En tiä...
parempi kai että menen vaan sinne testiin, tekevät sitten mitä tekevät ja JOS tekevät sen huumetestin niin aion kyllä kysyä siltä terveydenhoitajalta miksi ajatteli minun olevan aiheellista mennä siihen testiin! outoa.
Huumeäidit osaavat salata todella hyvin aineiden käytön ja jos tuolla saadaan lapset terveyttä koskevaa tietoa niin hyvä niin.
Kuppa, C-hepatiitti ja HIV on pakollisia jos meinaa saada äitiysavustuksen. Ne kokeet tutkii kansaneläkelaitos. Huumetestiin tuskin joutuu ellei ole itse antanut aihetta. Tosin hieman epäilen tätä huumeseulaa, taitaa olla sun oma keksintö
mutta äitiysseulaan kuuluu esim HIV,hepatiitti b ja olisiko c. kuppakin taidettiin testata jos oikein muistan. Samoin tutkitaan äidin veriryhmä.