Allergiset ja muka-allergiset ravintolassa
Tosta allergiaketjusta tuli mieleen tällainen pieni vinkki kaikille allergisille ja muka-allergisille. Eli ravintolassa kannattaa kertoa olevansa allerginen jollekin raaka-aineelle, vaikkei sitä juuri omaan annokseen tulisikaan. Keittiössä raaka-aineet saattavat olla kosketuksissa toisiinsa.
Muka-allergiset: sanokaa ihan rohkeasti että en tykkää sipulista, olette gluteenittomalla dieetillä tai vatsa ei kestä paprikaa jne. ÄLKÄÄ VÄITTÄKÖ OLEVANNE ALLERGISIA JOS ETTE OLE! Aiheutatte turhaa työtä kun jokainen annoksen osa-alue tulisi erikseen tarkistaa ja valmistaa teitä varten. Ja loppupeleissä se teidän maitoallergia jonka vuoksi piti valmistaa erillinen kastike, salliikin maidon juonnin kahvin kanssa.
On ihan ok sanoa että ei tykkää jostakin, tai ei halua sitä annokseensa, sitä ei tarvitse alkaa erikseen selittelemään. Mutta käytöksellänne pilaatte suhtautumisen niihin oikeasti allergisiin ihmisiin joilla voi hengenlähtö olla lähellä väärää ruoka-ainetta syötyään.
Ja ne jotka kaipaavat allergioillaan ja muilla sairauksilla vain huomiota: keksikää jokin uusi temppu!
Kommentit (21)
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varmaan jonkun tarjoilijan mielestä muka-allerginen, kun tilasin kerran gluteenittoman pizzan ja sen jälkeen vielä oluen. Kas kun olen allerginen vehnälle, ja ainoa keino saada ravintolassa vehnätön pizza on tilata gluteeniton.
Mutta se gluteenitonkaan ei välttämättä ole vehnätön. Kotipizzan gluteeniton on luontaisesti gluteeniton eli sen pitäisi olla myös vehnätön.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varmaan jonkun tarjoilijan mielestä muka-allerginen, kun tilasin kerran gluteenittoman pizzan ja sen jälkeen vielä oluen. Kas kun olen allerginen vehnälle, ja ainoa keino saada ravintolassa vehnätön pizza on tilata gluteeniton.
Ja tarjoilijathan on niin tyhmiä että eivät ymmärrä esim. vehnäallergian eroavan keliakiasta... ;)
Allergian tasoja on erilaisia, osalla tulee hieman paha olo, suuta kirvelee ja toiset taas saavat pitää mukana Epipeniä ettei nielu turpoa ihan tukkoon ja tukehdu. MInuakin ärsyttää nuo "allergiset", joiden vuoksi esim. ravintolassa tilaukset kestävät äärettömän kauan. Kaikki mahdollinen käydään läpi, ei saa olla sitä eikä tätä - ja sitten pöydän yhteisistä alkupaloista napataan mitä tahansa jossa selkeästi on niitä kiellettyjä juttuja. Pahin juuri ettei voi tietää onko ihminen oikeasti vaarallisen allerginen vai joskus saanut hieman kehnon olon, mielestään. Kun allergioissa , näissä lievemmissä nykyään tuo siedätys on tärkein hoitomuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se gluteenitonkaan ei välttämättä ole vehnätön. Kotipizzan gluteeniton on luontaisesti gluteeniton eli sen pitäisi olla myös vehnätön.
Itse asiassa nykyisin käytetään termejä gluteeniton ja erittäin vähägluteeninen. Luontaisesti gluteeniton on vanha termi. Joka tapauksessa en ole koskaan saanut allergiaoireita gluteenittomien tuotteiden sisältämästä vehnätärkkelyksestä, joten en viitsi stressata sen kanssa. Käyköön siedätyshoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tarjoilijathan on niin tyhmiä että eivät ymmärrä esim. vehnäallergian eroavan keliakiasta... ;)
Tarjoilijahan ei tiedä, tilasinko gluteenittoman keliakian vai vehnäallergian takia. Ja kyllä, osa tarjoilijoista on tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilijahan ei tiedä, tilasinko gluteenittoman keliakian vai vehnäallergian takia. Ja kyllä, osa tarjoilijoista on tyhmiä.
Tietää sillon jos sanot että sulla on vehnäallergia, joten varmaan ainoa vaihtoehto on ottaa toi pitsa gluteenittomana. Ehkä osa tarjoilijoista on tyhmiä, mutta tyhmä sä olet itsekin.
Tapailin miestä joka kuvitteli tulleensa allergiseksi kaikille mereneläville syötyään kerran liikaa mätiä. Aasialaisesta ravintolasta jouduimme poistumaan kun lihan marinadissa käytettiin kalakastiketta. Ja ei, tyyppi ei ollut käynyt allergiatesteissä. Luulotautiset ovat ihan vihoviimeinen porukka. Exäni kuvitteli saaneensa tuuletuksesta reuman ja vaikka mitä muuta. Parisuhdeterapeutti totesi hänen kärsivän pahoista harhoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietää sillon jos sanot että sulla on vehnäallergia, joten varmaan ainoa vaihtoehto on ottaa toi pitsa gluteenittomana. Ehkä osa tarjoilijoista on tyhmiä, mutta tyhmä sä olet itsekin.
Häh? Miksi pitäisi kertoa tarjoilijalle syy, miksi tilaan jonkun listalla olevan ruuan? Miksi se kiinnostaisi tarjoilijaa?
Jos olisin vehnäallerginen en tosiaan tilaisi gluteenitonta vaan vehnätöntä. Muuten voisi olla tukalat paikat tiedossa. Ja silti pitää itse vielä vahtia ruokiaan. Jotenkin mun makunystyröihin Kotipizzan glut.pohja vaikuttaisi vehnäiseltä, mutta ehkä on sitten jotain maissiriisisekoitusta?
Miltä lääkäriltä muuten saa todistuksia ruoka-aineallergioista? Ja pitääkö sitä jotain A-nelosta sitten kuljettaa mukana kaikkialla, että voi todistaa vaikka sairaalassa itselleen erikoisruokavalion?
Ei mene minunkaan jakeluuni, että tarjoilijalle pitäisi kertoa syy, miksi valitsee juuri tämän tietyn annoksen. "En tykkää kalasta, joten taidan ottaa lehtipihvin."
Vierailija kirjoitti:
Ei mene minunkaan jakeluuni, että tarjoilijalle pitäisi kertoa syy, miksi valitsee juuri tämän tietyn annoksen. "En tykkää kalasta, joten taidan ottaa lehtipihvin."
Tietysti siksi, että av:laisia vituttaa, jos joku tilaa sellaisen annoksen, jonka hän voi syödä, selittelemättä ja häpeilemättä ummet ja lammet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti siksi, että av:laisia vituttaa, jos joku tilaa sellaisen annoksen, jonka hän voi syödä, selittelemättä ja häpeilemättä ummet ja lammet.
Niin joo, jos erityisruokavalioinen ei tee ruokavaliostaan numeroa, niin ei voi mäkättää miksi erityisruokavalioisten pitää tehdä ruokavaliostaan niin suuri numero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omien kokemuksien perusteella: Kyllä, iso osa tarjoilijoista on juuri niin tyhmiä etteivät ymmärrä vehnättömän ja gluteenittoman eroa.
Että ;) ;) ;) :) ;) itsellesi.
Meitä varmaan jotkut pitävät leikki "allergisina"
Mies kun tilaa yleensä meidän vakipaikassa ehdottoman maidottoman gluteenittoman pitsan kun käymme kaksin. Kuitenkin syö vehnäpatonkia tai tavallisia sämpylöitä salaatin kera ennen pitsan syöntiä. Miehellä on maitoallergia mutta ei vakava eikä vehnäkään sovi kunnolla isoina määrinä. Mies tapaa ottaa puolet pitsastaan kotiin meidän pojalle joka on voimakkaasti allerginen maidolle eikä vehnäkään sovi pojalle. Siksi juuri pitsasta korostamme että pitää olla tarkasti maidoton ja lisäksi gluteeniton. Joskus olen selittänyt tämän tarjoilijalle joka sattui useamman kerran ottamaan tilauksemme.
Toisekseen meidän perheellä on paljon allergioita. Joten kaikkien selittäminen tarjoilijalle on tuskastuttavaa. Siksi koko perheellä syömässä käydessä on helpompaa tilata vaikka osalle maidoton pitsa gluteenittomana ja toisille normipitsat ilman tomaattia. Kuitenkin salaattipöydästä otamme sitten sellaistakin mikä jätettiin pitsasta pois. En vaan jaksa tilata kaikille erilaisia yhdistelmiä ja sekottaa kaikki.
Jos vaan olisi mahdollista niin antaisin kyllä perheen allergiat jollekkin niitä hölynpölynä pitävälle. Häntä ne ei haittaisi. Meillä kun jo laastareiden, vessapaperin, vaatteiden, ruokien ym osto vaatii aina huolellisuutta kun aina joku saa oireita jostain (esim tiettyjen laastareiden liimoista). Ja minusta ei ole huudattamaan lapsia mahakivussa tai rääkkäämään ihottumilla jolloin ihon pinta kokonaan vereslihalla tai yksi lapsista on saanut muutaman anafylaktisen sokin maidosta.
Tsemppiä allergioiden kanssa tuskaileville
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergisena ei voi olettaa heidän tietävän, vaan se on varmistettava. Usein helpompi sanoa jotain, mitä he ymmärtävät. Minulla esimerkiksi siitepölykaudella on vältettävä mm. Tomaattia, jos en halua kärsiä loppuiltaa. Tilausta kertoessani kysyin, missä ei ole tomaattia ja sanoin ei tomaattia, mutta ruoassa olikin käytetty ketsuppia.
Vierailija kirjoitti:
Tapailin miestä joka kuvitteli tulleensa allergiseksi kaikille mereneläville syötyään kerran liikaa mätiä. Aasialaisesta ravintolasta jouduimme poistumaan kun lihan marinadissa käytettiin kalakastiketta. Ja ei, tyyppi ei ollut käynyt allergiatesteissä. Luulotautiset ovat ihan vihoviimeinen porukka. Exäni kuvitteli saaneensa tuuletuksesta reuman ja vaikka mitä muuta. Parisuhdeterapeutti totesi hänen kärsivän pahoista harhoista.
Testejä ei edes tehdä, jos oireet on selvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Allergisena ei voi olettaa heidän tietävän, vaan se on varmistettava. Usein helpompi sanoa jotain, mitä he ymmärtävät. Minulla esimerkiksi siitepölykaudella on vältettävä mm. Tomaattia, jos en halua kärsiä loppuiltaa. Tilausta kertoessani kysyin, missä ei ole tomaattia ja sanoin ei tomaattia, mutta ruoassa olikin käytetty ketsuppia.
Poika pyysi leipänsä ilman voita, ei ollut maidotonta levitettä tarjolla. No hyvää tarkoittava keittiöihminen oli laittanut tilalle majoneesia pyytämättä. Pojan kohdalla ei ollut ongelmaa, hän voi maidotonta majoneesia syödä ja se kelpasi, mutta hän olisi voinut olla tätinsä tavoin munalle allerginen. Eli älkää korvatko pyytämättä pois jätettyä tuotetta toisella, kiitos. Pojalle siitä ei siis tullut ongelmaa, mutta jollekin muulle voi tulla.
"käytöksellänne pilaatte suhtautumisen niihin oikeasti allergisiin ihmisiin"
Anteeksi, mutta tällaista asennetta asiakaspalvelijalta en ymmärrä. Sinä siis suhtaudut jotenkin negatiivisesti allergisiin siksi, että jotkut muut asiakkaasi ovat olleet mielestäsi muka-allergisia? Eikö asiakkaisiin voisi suhtautua kaikkiin yhtäläisellä ystävällisyydellä, riippumatta heidän ruokarajoitteistaan?
Miten tällainen kuvio oikein toimii? Sinulla on ollut aamupäivällä asiakas, joka on tilannut maidottoman annoksen, mutta käyttänyt kahviinsa maitoa. Tästä sinulle tuli mielikuva että hän on muka-allerginen ja se ärsyttää sinua. Iltapäivällä saat toisen asiakkaan, joka tilaa maidottoman annoksen. Sinä sitten assosioit hänet jotenkin siihen aamupäivän asiakkaaseen ja suhtaudut siksi häneen negatiivisemmin? Vai millä tavalla jotkut asiakkaat pilaavat suhtautumistasi aivan toisiin asiakkaisiin?