5kk eikä vieläkään nuku!!
Alan olla puolikuollut : vauva jo 5kk, ja syö vieläkin öisin kahden tunnin välein.. Jos ei sitten sairaana (nuhaisena) ollessaan jopa tunnin välein. Onko täällä kohtalotovereita?? Milloin tilanne helpottui? Ja miten???
Kommentit (3)
meillä poika nyt 5,5kk ja yöllä hän haluaa rintaa 2-2,5 tunnin välein. Kyllähän se on aika rasittavaa, mutta ihme kyllä en ole itse päivisin kauhean väsynyt. Kun vauva oli pienempi, niin silloin mentiin yöt 3-4 tunnin syötöillä ja se tuntuukin nyt ruhtinaalliselta. Aion tässä kohta puoliin aloittaa kiinteät ruoat, ensin vähän perunaa ja sitten porkkanaa ja hedelmäsoseita.
Itse en kuitenkaan puuroa antaisi noin pienelle! Viljatuotteitahan suositellaan annettavaksi vasta joskus puolen vuoden jälkeen. Ja itse aion syöttää lihaa ennen puuroa, tämä ehkä johtuu myös siitä että lapsen isä on monelle viljatuotteelle allerginen.
Koita vaan jaksaa vielä, ja jos mahdollista niin nuku päikkäreitä silloin kuin lapsikin!
Tyttö on nyt 7 kk, ja nyt yöt ovat siedettäviä, mutta aikavälillä 4-7 kk yösyönti oli aivan mahdotonta. Saattoi olla monta yötä putkeen, että vauveliini söi aamua kohti jopa tunnin välein. Nykyäänkään yöt eivät ole likimainkaan " täysiä" , mutta eka pätkä on sentään 4-5 tuntia, ja sen jälkeen syödään 2-3 tunnin välein.
Meillä tiheä yösyönti johtuu vauvan temperamentista, eli siitä, että hän nukkuu luontojaan pätkittäin ja haluaa tarkistaa, onko äiti varmasti vielä olemassa. Kun motorinen kehitys ampaisi vauhtiin nelikuisena, oli vauva yötkin ylikierroksilla ja äiti rauhoittumisväline.
Aika auttoi. Akuuttia apua oli perhepedistä ja miehestä, joka otti aamutoimet hoitaakseen silloin, kun se oli mahdollista ym. Kun olin oikein väsynyt, en osannut nukkua päivälläkään, mutta yrittää kannattaa, jos voi! Minä jätin kaikki mahdolliset kotityöt tekemättä ja ostin einesruokia.
Jos jotenkin voi lohduttaa, niin kohtalotovereita on yllättävän paljonkin! Kaikista väsyneimmät eivät välttämättä vain jaksa edes kirjoitella vastauksia. Toinen lohdun sana olkoon se, että ainakin lapsesi on RINTARAKAS eikä todennäköisesti tule vieroittumaan kovinkaan aikaisin : ) Hän saa paljon hyvää maitoa ja äitinsä läheisyyttä ja itsetunnolleen hyvän pohjan, kun jaksat vastata hänen tarpeisiinsa myös yöllä.
Oletko katsonut imetystukilistalta FAQ-osiosta YÖHULINAT- kohtaa?
www.imetystukilista.net
Auttaisiko, jos lisäisit iltaan puuron ja sen päälle vielä ennen nukkumaan menoa antaisit kunnon satsin maitoa? Jos sie täysimetät edelleen ja haluat jatkaa sinne 6 kk ikäiseksi asti, niin ei varmaan kauheasti ole tehtävissä muuta kuin jatkaa entiseen malliin?
Meillä tyttö söi 2-3 kertaa yössä 5 kk ikäisenä. Mie olin siinä vaiheessa jo kans todella väsynyt ja halusin helpottaa omaa oloa sen verran, että siirryttiin yhteen syöttöön per yö. Tähän auttoi se, että rupesimme antamaan iltapuuron ja unimaidon lisäksi vielä sitten velliä siinä vaiheessa, kun itse rupesin nukkumaan. Tällä keinoin saatiin vauva nukkumaan ensimmäisen pidemmän pätkän (yleensä 23-4/5). Kun tyttö sitten tuli 7 kk jäi tuo aamuyön syöttö kuin itsestään pois.
Mie tiedän, että tuo väsymys voi olla todella raskasta eikä minun mielestä siinä ole mitään pahaa, jos toivoo että joskus saisi nukkuakin vähän enemmän kuin tunnin tai pari kerrallaan. Mie en usko siihen, että kaikki pitäisi kestää, koska on lapsen halunnut vaan mie uskon siihen, että levännyt äiti on tärkeämpää lapselle kuin se sata kertaa yössä syöttäminen. Paljon mennään lapsen ehdoilla, mutta jossain menee aikuisenkin raja.
Väsymys ei ole mikään leikin asia eikä sitä pidä missään nimessä väheksyä. Jos tuntee ettei jaksa, niin silloin kannattaa asioita helpottaa. Jos se tarkoittaa kompromissien tekemistä, niin silloin niitä täytyy tehdä. Omaa väsymystään ei kannata ruokkia, vaan sitä pitää ihan ehdottomasti hoitaa.
Toivottavasti teillä yöt helpottaa ja siekin saat nukkua vähän paremmin :)