Auttakaas joku viisaampi. Innostuin parvekepuutarha-ajatuksesta ja ostin mansikan siemeniä. Kylvenkö jokaisen erikseen vai usean siemenen samaan "ruukkuun"?
Ostin mansikan sieneniä ja pussissa on n. 50 siementä. Pitääkö jokainen siemen kylmää erikseen vai voiko vaikka 3 laittaa samaan?
Mitä mun tarttee niinkun tehdä? :) voiko esim kanamunaa kenossa esikasvattaa?
Kommentit (7)
Mistä saa mansikan siemeniä? Mä luulin että se lisääntyy vain rönsyistä.
Mansikan siemeniä on myynnissä melkein jokaisessa kaupan siemenhyllyssä. Voit pistää useamman samaan astiaan, kaikki tosiaan ei idä välttämätt/toivottavasti. Itse kylväisin noin ison satsin johonkin isoon laakeaan astiaan ja noukkisin siitä isompiin astioihin sitä mukaa kun itävät, niin ei ole niitä purnukoita heti alkuun ihan tuhottomasti.
Jotkut idättelee kananmuna-kennoissakin mutta olen itse kokenut sen vaikeaksi, mulla on aina joko haihduttanut kosteutta rutikuivaksi asti tai sitten lähtenyt homehtumaan jota myöten idätykset mennyt pilalle.
Pidä kylvös kosteana (sumupullo paras) ja kouli ennenkun ovat niin isoja että juuret lähtee sotkeutumaan toisiinsa. Ja muistathan että mansikka alkaa satoamaan vasta kylvöä seuraavana tai sitä seuraavana vuonna. Onnea kasvatteluihin! :)
Vierailija kirjoitti:
Ostin mansikan sieneniä ja pussissa on n. 50 siementä. Pitääkö jokainen siemen kylmää erikseen vai voiko vaikka 3 laittaa samaan?
kanamunaa kenossa? kenossa/vinossa?? Kai nyt mikä vaan kasvaa missä vaan jos on hyvä maaperä ja/tai kasvupohja, kosteutta, lämpöä, valoa.Mutta tuottaako satoa, se on toinen juttu. Periaatteessa mansikka kasvaa kyllä parvekkeella ja tekee (punaista) marjaa jos on aurinkoa. Mansikka rönsyilee aika paljon joten ota tilava astia /kukkalaatikko jo alkuun. Aina parempi jos ei tarvi siirrellä juuriltaan kovin moneen kertaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kanamunaa kenossa? kenossa/vinossa?? Kai nyt mikä vaan kasvaa missä vaan jos on hyvä maaperä ja/tai kasvupohja, kosteutta, lämpöä, valoa.Mutta tuottaako satoa, se on toinen juttu. Periaatteessa mansikka kasvaa kyllä parvekkeella ja tekee (punaista) marjaa jos on aurinkoa. Mansikka rönsyilee aika paljon joten ota tilava astia /kukkalaatikko jo alkuun. Aina parempi jos ei tarvi siirrellä juuriltaan kovin moneen kertaan.
Nyt vasta tajusin revetä tolle "kananmunaa kenossa" :D
Paketissa sanotaan että ei rönsyile ja pitäisi marjaa tulla koko kesän.
Onko idätyspaikka pakko olla pimeä?
Mä laittaisin mieluummin 3 samaan, koska kaikki siemenet ei idä. Jos kaikki itää, ne voi myöhemmin jakaa jos se on tarpeen. :)