Mitenkähän opet nyt selittävät vanh.vapaan katkaisun kesäloman ajaksi?
Ensinnäkään ei voi ymmärtää, miten he ovat voineet katkaista vanhempainvapaansa koko kesäloman ajaksi, kun he jatkuvasti ovat inttäneet, että oikeata lomaa on heinäkuu. Tosin heillä alkaa lomat kyllä pyörimään jo 16.6...
Niin, siis, kun vanhempainvapaalta kertyy lomaa tästä lähin vain 6 kuukaudelta, niin luulisi sen koskevan opejakin.
Ja mitenkähän muuten he osallistuvat näihon talkoisiin? Kysyn ihan vaan tasapuolisuuden nimissä.
Kommentit (68)
Jos lomia lyhennetään kuntatyöntekijöillä, niin sen on paras koskea myös opettajia. Muuten tulee tupenrapinat.
Ihan sama sen sijaisen kannalta, nostaako oikea ope palkkaa kesältä, ei se sijainen kuitenkaan sitä saa. Ihan älytön systeemi ja pitäisi muuttaa heti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama sen sijaisen kannalta, nostaako oikea ope palkkaa kesältä, ei se sijainen kuitenkaan sitä saa. Ihan älytön systeemi ja pitäisi muuttaa heti.
Kyllä! On nöyryyttävää lampsia työkkäriin kesäkuun alussa, kun kolleegat lähtevät ansaitulle kesälomalle. Itse saa työttömyyskassan ruuhkan takia rahat joskus elokuussa. Nykyään sentään saa työtönkin matkustaa. Ennen se oli max 9 pvä... Ja perheen yhteinen ulkomaanmatka piti mahduttaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Monilla aloilla pitää sama työ tehdä lyhyemmässä ajassa ja nopeampaa, kun YT.ssä on potkittu puolet pois, mutta tuloksen pitää olla sama.
Opettajat silti jaksavat ruikuttaa, vaikka saavat palkkaa suunnittelutunneista. Missään muussa ammatissa ei saa palkkaa oletetusta kotona tehdystä suunnittelusta. Kyllä ne hommat tehdään ihan sillä peruspalkalla, jos meinaa työpaikkansa pitää.
Mutta opettajat ja maailman raskain ammatti ja surkein palkka ja huonoimmat lomaedut, kun ei ole edes lomaa, kuin opetuksetonta aikaa monta viikkoa.
Kun kunta säästää opetuksesta, koulun tuntikehysraha pienenee ja ryhmäkoot kasvavat (jakotunnit minimiin). Näin opettajankin pitää tehdä enemmän työtä samassa ajassa, kun luokassa on kerrallaan enemmän oppilaita.
Täällä pyörii joku superkatkera, joka ei päässyt okl:n :D ei se mitään, mäkin hain 2 kertaa! Kokeile uudestaan tänä keväänä;) työ on mulavaa, palkka ok, työajat oikeinkin sopivat ja lomat höllii! Mua kyllä harmittais, jos joutuisin tekemään jotain muuta. Tietysti tarvitsee himpun älliä, et selviää VAKAVASTA, mutta kokeilla kannattaa;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntatyönantajan on tasapuolisuuden nimissä tehtävä samat heikennykset myös opettajille.
Heikennyksiä on rutkasti. Viime lukuvuodesta tähän lukuvuoteen vähennettiin tunteja 6%. ELi palkka pieneni 6%. Tavoitteet eivät pienetyneet, joten työmäärä lisääntyi. Nyt on YT-neuvottelut päällä ja ensi lukuvuodeksi on tuntivähennystä suunnitelmissa 10,5%. Tavoitteita ei vähennetty, joten työmäärä lisääntyy edelleen.
KOska ope saa palkkaa pidettyjen tuntien mukaan, pienenee palkka kun tunteja vähennetään.
AV-mammahan ei näistä tiedä mitään. Kuvittelee vain opettajien vetävän lonkkaa oppituntien ulkopuolella vaikka todellisuus on ihan toinen.
nimim. Tervetuloa opettamaan
Mistä ne tunnit ovat vähentyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja ja kyllä mä ihmettelen, miksi mä teen työt talven aikana ja joku muu nostaa palkat kesältä. Huvittavinta on, että esimerkiksi viime vuonna mulla oli hirveä ryhmä: yhdysluokka ja kauhea ylituntimäärä. Kuukausipalkka toki nousi sitten samalla mukavasti. Mutta miksi sille vakiopelle maksettiin kesä- ja heinäkuulta mun tekemien töiden mukaan palkka. Ts. minä tein ylityötkin ja hän pääsi siitä osingolle.
T: Viraton ope, joka todellakin toivoo, että tää älyttömyys loppuu ja palkka maksettaisiin tehdystä työstä kullekin
Näin juuri. Kyllä vähän mietityttää, että kun mulla loppuu työt todistusten jakoon ja alkaa taas kaksi päivää ennen koulujen alkua, että voisikohan viranhaltija tulla palkkaansa vastaan vaikka kantamaan vanhat kirjat varastoon ja uudet luokkaan. Pulpettejakin pitäisi vaihtaa suurempiin, hän joutaisi senkin niitä muutamia nostamiaan tonneja vastaan hoitamaan. Onneksi päätin jättää ylitunnit pois ja tein ennemmin tukiopetusta.
Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella? Et kai luule, että vakiopelle maksetaan sinun ylitunneistasi? Ei makseta. Kesällä töihin palaava saa peruspalkkaa, omat ikälisät toki maksetaan, muttei mitään sinun tekemiäsi ylitunteja.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa, työkaverin vaimo oli yläasteen matematiikan opettajan sijaisena ja sopimus tehtiin koko vuodeksi eli sai palkan myös kesältä.
Uskomatonta, ettei tämä asia mene ikinä jakeluun av-mammalle. Ei jaksa enää selittää. Ottakaa itse selvää asioista, kun tuntuu niin kiinnostavan.
Samaa mieltä olen siitä, että palkka pitäisi maksaa sille, joka on lukuvuoden työn tehnyt. EI säästönä kunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen opettaja ja kyllä mä ihmettelen, miksi mä teen työt talven aikana ja joku muu nostaa palkat kesältä. Huvittavinta on, että esimerkiksi viime vuonna mulla oli hirveä ryhmä: yhdysluokka ja kauhea ylituntimäärä. Kuukausipalkka toki nousi sitten samalla mukavasti. Mutta miksi sille vakiopelle maksettiin kesä- ja heinäkuulta mun tekemien töiden mukaan palkka. Ts. minä tein ylityötkin ja hän pääsi siitä osingolle.
T: Viraton ope, joka todellakin toivoo, että tää älyttömyys loppuu ja palkka maksettaisiin tehdystä työstä kullekin
Näin juuri. Kyllä vähän mietityttää, että kun mulla loppuu työt todistusten jakoon ja alkaa taas kaksi päivää ennen koulujen alkua, että voisikohan viranhaltija tulla palkkaansa vastaan vaikka kantamaan vanhat kirjat varastoon ja uudet luokkaan. Pulpettejakin pitäisi vaihtaa suurempiin, hän joutaisi senkin niitä muutamia nostamiaan tonneja vastaan hoitamaan. Onneksi päätin jättää ylitunnit pois ja tein ennemmin tukiopetusta.
Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella? Et kai luule, että vakiopelle maksetaan sinun ylitunneistasi? Ei makseta. Kesällä töihin palaava saa peruspalkkaa, omat ikälisät toki maksetaan, muttei mitään sinun tekemiäsi ylitunteja.
Ei kesäkuukausien palkassa ole mukana ylitunteja. Ei mulla ainakaan. Pelkästään se peruspalkka (olen opeurani aikana saanut palkan yhdeltä kesältä).
Jaksaa kyllä ihmetyttää se, miten vakiope voi palata 'töihin' jo kesäkuun alusta?
Opettajathan jaksavat aina toitottaa, että heillekin kuuluu kesäloma (vanh.vapaan jatkoksi ) ja kun he eivät voi sitä siirtää vanhempainvapaan päättymisen jatkoksi, he pitävät sen kesällä keskellä vanh.vapaata.
No, jos heillä 'ei' ole 2,5 kk kesälomaa, niin miten he voivat lomailla kesken vanh.vapaan 2,5 kk? Mistä se laskennallinen vuosiloma oikein alkaa?
Ja, jos se alkaa myöhemmin kuin kesäkuun alusta, niin miten ihmeessä heillä sitten voi vanhempainvapaalta kertyä lomaa 2,5 kk?
Tämä sorsia jo todella pahasti muita kuntatyöntekijöillä.
Jos jakotunteja vähennetään, niin silloinhan ope säästyy kaksilta 'suunnitteluilta' ja muilta hommilta, joita he niin ahkerasti tekevät suunnittelutuntinsa täyteen :D
Miksi opettajat eivät vastaa, miten heillä on oikeus lomailla vanhempainvapaalla 2,5 kk, jos sitä oikeata lomaa ei ole niin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Miksi opettajat eivät vastaa, miten heillä on oikeus lomailla vanhempainvapaalla 2,5 kk, jos sitä oikeata lomaa ei ole niin paljon?
Heh, ei ne voi, eikä uskalla vastata, kun ovat koko ajan saaneet lomaa loman päälle enemmän kuin muut koskaan. Siis ylimääräistä lomaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan tulospalkkiossa ylitunnitkin huomioidaan, ainakin meillä. Sekin menee vakkarille.
Meidän kunnassa myös palkataan koko vuodeksi, jos ei vakkari palaa kesäksi töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän todistaa vaan sen, että opettajilla on 2,5 kk:n loma.
Muuten lain mukaan palkka on maksettava sille, joole se kuuluu.
Kyllä opettajilla on liki 4 kk eli 25% vuodesta lomaa ja puolipäivätyö (vrt. 38,5 h viikkotyöaika muilla, alakoulun opella about puolet). Kesäloma 2.5 kk, syysloma, hiihto/talviloma, joululoma... Neljäsosa vuodesta lomaa ja puolipäivätyö. Mieletön palkka tehtyihin tunteihin suhteutettuna. Juristit ja lääkärit jää kyllä tuntipalkassa jälkeen. OKL on suosituimpia opiskelualoja, vain reilu 10% pääsee sisään. Ja mitä nuoret arvostaa ja miksi alalla hakeudutaan: vapaa-aika ja pitkät lomat!
OKL:een voipi olla vaikea päästä sisään, mutta jos sisään on päässyt, niin sen läpäiseminen on helppoa. En lakkaa ihmettelemästä, miten heppoisin eväin sieltä valmistutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän todistaa vaan sen, että opettajilla on 2,5 kk:n loma.
Muuten lain mukaan palkka on maksettava sille, joole se kuuluu.Kyllä opettajilla on liki 4 kk eli 25% vuodesta lomaa ja puolipäivätyö (vrt. 38,5 h viikkotyöaika muilla, alakoulun opella about puolet). Kesäloma 2.5 kk, syysloma, hiihto/talviloma, joululoma... Neljäsosa vuodesta lomaa ja puolipäivätyö. Mieletön palkka tehtyihin tunteihin suhteutettuna. Juristit ja lääkärit jää kyllä tuntipalkassa jälkeen. OKL on suosituimpia opiskelualoja, vain reilu 10% pääsee sisään. Ja mitä nuoret arvostaa ja miksi alalla hakeudutaan: vapaa-aika ja pitkät lomat!
Luokanopettajilla kkpalkaksi tulee vähän yli kolme tonnia, jos opetuksettomat kuukaudet jätetään laskematta. Töitä tekee laiskinkin vähintään 30h/vko. Meinaat, ettei lääkärit ja juristit pääse 25 euron tuntipalkalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuntatyönantajan on tasapuolisuuden nimissä tehtävä samat heikennykset myös opettajille.
Heikennyksiä on rutkasti. Viime lukuvuodesta tähän lukuvuoteen vähennettiin tunteja 6%. ELi palkka pieneni 6%. Tavoitteet eivät pienetyneet, joten työmäärä lisääntyi. Nyt on YT-neuvottelut päällä ja ensi lukuvuodeksi on tuntivähennystä suunnitelmissa 10,5%. Tavoitteita ei vähennetty, joten työmäärä lisääntyy edelleen.
KOska ope saa palkkaa pidettyjen tuntien mukaan, pienenee palkka kun tunteja vähennetään.
AV-mammahan ei näistä tiedä mitään. Kuvittelee vain opettajien vetävän lonkkaa oppituntien ulkopuolella vaikka todellisuus on ihan toinen.
nimim. Tervetuloa opettamaan
Mistä ne tunnit ovat vähentyneet?
LÄHIopetuksesta. Eli tutkinnon osan opetamiseen on huomattavasti vähemmän LÄHIopetustunteja kuin esim pari vuotta sitten.
Meitä on muitakin opettajia kuin peruskoulun tai lukion opet. Meillä säästötoimet toteutetetaan suoraan tunteja vähentämällä ja samalla muuten monta opettajaa jää kokonaan ilman työtä.
VOI Nyyh!