Irtisanoutuminen työstä ja liiton raha, apuja!
Hei! Eli jos irtisanoudun esimerkiksi puhelinmyyntityöstä oltuani sielä neljä vuotta eikä voimia siihe paskaan enää löydy, saanko työttömänä rahani vain kelalta vai liiton kassasta? Liiton kassamaksuja olen maksellut useita vuosia. Tiedostan, että karenssi on iso mahdollisuus kun itse otan loparit mutta entä sen jälkeen? Kelan tt-tuki about 750e/kk asumislisineen vai ansiosidonnainen? Tietäisikö kukaan. Vai onko ansiosidonnaiseen oikeutettu vain kun työnantaja potkii pihalle? En kestä tuolla enää.
Kommentit (37)
karenssiraps kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit todellakin saada lääkärintodistuksen, jolla vältät karenssin, kerrot vaan, kuinka raskasta työ on henkisesti ja ettet enää kykene siihen jne jne. Minulla oli yksi aivan mahdoton työpaikka hoitoalalla, vältin lääkärintodistuksella karenssin ja pystyin irtisanoutumaan. Sitten vaan ilmottaudut heti te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja ilmoitat sinne samalla, mihin työttömyyskassaan kuulut, te-toimisto tekee kassaan lausunnon ja muutaman päivän omavastuun jälkeen voit hakea ansiosidonnaista kassasta.
Tämä on laissa tosiaan, (että jos terveyden vuoksi ei voi enää tehdä työtä) mutta riippuu kunkin te-toimiston ja virkailijan tulkinnasta.
yleensä AINA tulkitaan työntekijää vastaan.
Oikeastiko tulkitaan lähes poikkeuksetta työntekijää vastaan, apua.. :( Jos karenssi napsahtaa niin olenko kuitenkin sossun tukiin oikeutettu, olen kai? Voikohan karenssipäätöksestä valittaa ja asia harkittaisiin uudelleen? Onkohan lopetetun työn luonteella mitään painoarvoa kun uskon, että ne Kelassakin tietää millaista tää ala on ja miksi vaihtuvuus työntekijöissä on järjettömän suurta. -ap
Vierailija kirjoitti:
Hae johonkin toiseen työhön, niin ei tule karenssia. Tuo uusi työ voi olla mitä tahansa, esim. vaikka blokkaat yhden viikonlopun baarissa laseja (irtisanoudut tämän työn takia) ja sitten et enää "saa" enempää hommia --> ei tule karenssia.
Lyhyt pätkä ei myöskään vaikuta ansiosidonnaiseen, sehän lasketaan pidemmältä ajalta, ei "viimeisen tilin" mukaan.
Ei onnistu. Jos vaihdat vähemmän työllistävään l. osa-aikaiseen tai keikkatyöhön tulee karenssi ihan samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä meille palkkaisi ketään, joka on irtisanottu edellisestä työpaikastaan. Tulevaisuudessa voi haluta töihin toiseen paikkaan ja sitä varten on hyvä, ettei ole potkut taustalla.
Palkkaisitko sitten työttömän, joka on irtisanonut itsensä vakituisesta työsuhteesta? Useimmitenhan työhön otetaan kuitenkin mieluiten parhaillaan työsuhteessa oleva.
Tietysti palkkaisin. Ei oma irtisanoutuminen ole työtodistuksessa näkyvänä syynä miinusta kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Karenssin voi välttää jos voit eroamisen syyt ovat terveydelliset. Lääkärintodistus tarvitaan aina. Terveytesi on tärkeämpi kuin puhelinmyynti! Sitten vaan reippaana hakemaan uutta työtä, jota sinunlaisellesi tekevälle kyllä löytyy :) Tsemppiä!
Terveydelliset syyt tarkoittavat esimerkiksi, ettei selkä kestä enää fyysistä työtä. Ei sitä, että työntekijä neljän vuoden jälkeen hoksaa, että puhelinmyynti ei olekaan mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti palkkaisin. Ei oma irtisanoutuminen ole työtodistuksessa näkyvänä syynä miinusta kenellekään.
Olen kyllä aidosti yllättynyt tästä vastauksesta. Tosin tämä on av ja suhtaudun vähän varauksella kaikkiin vastauksiin, mutta luulin että irtisanoutuminen vakityöstä olisi pitkä miinus työnhaussa. Ei kai se hyvää kerro ihmisestä ja sen työmotivaatiosta, jos on mieluummin työtön kuin vakityössä?
Pitäisköhän mun sitten vaan jäädä masennuksen takia sairauslomalle niinkuin psyk.polilla ehdotettu mutten ole uskaltanut.. -ap
Jos ihan aidosti ja oikeasti tuntuu, ettet pysty tekemään töitä tällä hetkellä, niin jää sairauslomalle ihan hyvällä omalla tunnolla. Ei itseään tarvitse hajoittaa työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karenssin voi välttää jos voit eroamisen syyt ovat terveydelliset. Lääkärintodistus tarvitaan aina. Terveytesi on tärkeämpi kuin puhelinmyynti! Sitten vaan reippaana hakemaan uutta työtä, jota sinunlaisellesi tekevälle kyllä löytyy :) Tsemppiä!
Terveydelliset syyt tarkoittavat esimerkiksi, ettei selkä kestä enää fyysistä työtä. Ei sitä, että työntekijä neljän vuoden jälkeen hoksaa, että puhelinmyynti ei olekaan mukavaa.
Ja sä tiedät sen koska? Entä jos mä tiedänkin paremmin :)
Karenssipäätöksestä voi valittaa. Ota ensin sairauslomaa ja irtisanoudu sen aikana, eli ilmoittaudu työnhakijaksi jo sairauslomalla ollessasi nimenomaan siitä syystä, että terveyden vuoksi et enää kykene jatkamaan.
Vierailija kirjoitti:
karenssiraps kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voit todellakin saada lääkärintodistuksen, jolla vältät karenssin, kerrot vaan, kuinka raskasta työ on henkisesti ja ettet enää kykene siihen jne jne. Minulla oli yksi aivan mahdoton työpaikka hoitoalalla, vältin lääkärintodistuksella karenssin ja pystyin irtisanoutumaan. Sitten vaan ilmottaudut heti te-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi ja ilmoitat sinne samalla, mihin työttömyyskassaan kuulut, te-toimisto tekee kassaan lausunnon ja muutaman päivän omavastuun jälkeen voit hakea ansiosidonnaista kassasta.
Tämä on laissa tosiaan, (että jos terveyden vuoksi ei voi enää tehdä työtä) mutta riippuu kunkin te-toimiston ja virkailijan tulkinnasta.
yleensä AINA tulkitaan työntekijää vastaan.
Oikeastiko tulkitaan lähes poikkeuksetta työntekijää vastaan, apua.. :( Jos karenssi napsahtaa niin olenko kuitenkin sossun tukiin oikeutettu, olen kai? Voikohan karenssipäätöksestä valittaa ja asia harkittaisiin uudelleen? Onkohan lopetetun työn luonteella mitään painoarvoa kun uskon, että ne Kelassakin tietää millaista tää ala on ja miksi vaihtuvuus työntekijöissä on järjettömän suurta. -ap
Älä usko, ei tulkita aina noin. Sulla jos on se lääkärintodistus, voit selvitä ilman karenssia. Terveydellisiä syitä ovat myös mielenterveydelliset syyt. Ota vain vastaan sairausloma jos sulle on jo sitä ehdotettukin, liitä se irtisanoutumisselvariin. Asiat järjestyvät :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aidosti yllättynyt tästä vastauksesta. Tosin tämä on av ja suhtaudun vähän varauksella kaikkiin vastauksiin, mutta luulin että irtisanoutuminen vakityöstä olisi pitkä miinus työnhaussa. Ei kai se hyvää kerro ihmisestä ja sen työmotivaatiosta, jos on mieluummin työtön kuin vakityössä?
Jokainen vähänkin enemmän väkeä rekrytoiva tietää, että aina vika ei ole työntekijässä, jos työsuhde päättyy. Irtisanotuksi joutuminen omasta syystä ilman yrityksen yt-neuvotteluja on merkki omasta töppäilystä. Sen sijaan jos työpaikka on huono tai sopimaton henkilölle, hänen ainoa vaihtoehtonsa on lähteä pois. Tärkeintä on, että hakee uutta työtä aktiivisesti, ja muistaa olla haukkumatta entistä työnantajaa haastatteluissa.
Kiitos kaikille vastauksista, pää jo vähän selkeämpi kokonaisuuden suhteen. Varaan heti maanantaiksi ajan työterveyslääkärilleni.
Onko täälä ketään joka olisi asian läpi käynyt ja osaisi kertoa hyödyllisiä juttuja? -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvo kirjoitti:
Karenssi ja sitten ansiosidonnainen. Yritö neuvotella ne irtisanomaan sinut.
Voisinkohan onnistua välttämään karenssin kun kyseessä kuitenkin puhelinmyynti joka on henkisesti järkyttävää ja kaikki tietää sen.. vai pitäisikö jotenkin työterveyden kanssa asioida ja pyytää esim lääkärintodistus..
Puhelinmyynti henkisesti järkyttävää? Oh god...
Oletko päivääkään tehnyt puhelinmyyntityötä ? Mä olen 13vuotta ja kyllä se vaan on henkisesti järkyttävän rankkaa.
No jos et oo tehny ni sopii mennä kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisköhän mun sitten vaan jäädä masennuksen takia sairauslomalle niinkuin psyk.polilla ehdotettu mutten ole uskaltanut.. -ap
Jääpuikkojen sairaslomalle. Tässä maailmassa on paljon muutakin kuin työ eikä sen takia pidä elää jatkuvassa ahdistuksessa. Masennus on sairaus etkä ole sitä itsellesi aiheuttanut, joten voit hyvillä mielin jäädä sairauslomalle kun sitä tarvitset. Voisit tosiaan hakea mitä vain muuta määräaikaista työtä ja irtisanoutua sen takia. Kun määräaikainen työ loppuu saat työttömyystukea. Toimeentulotukea saa jos on karenssi, mutta sitä alennetaan jonkin verran koska et saa sitä etuutta mitä ensisijaisesti pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Pidä huoli, että saat diagnoosin, joka oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan.
Ota ihmeessä se sairasloma, jos olet oikeasti huonossa hapessa. Hae uutta työtä saikulla. On paremmat mahikset, kun työsuhde on edelleen voimassa. Jos ei parissa kuukaudessa nappaa eikä jaksaminen kohene, jatka saikkua ja irtisanoudu. Parhaimmin menee, jos olet sairaspäivärahalla sen 3kk työsuhteen päättymisestä.
Ja muuten, jos on kassan jäsenenä ollut työssä sen noin 6kk, kassa maksaa. Karenssi ei liity maksajaan mitenkään. Ja sama karenssi tulee niin kassaan kuin Kelaankin, koska sen päättää aina te-toimisto. Lisäksi, joku väitti ettei karenssia tule jos työnantaja irtisanoo. Höpönlöpöä! Karenssi tulee ihan varmasti, jos irtisanomisen syy on työntekijästä johtuva. Sen sijaan itsekin saa irtisanoutua, jos on pätevä syy, kuten terveydellinen, tai jos työnantaja on esim rikkonut työsuojelumääräyksiä eikä ole korjannut asiaa kehotuksista huolimatta. Vaatii vain vähän viitseliäisyyttä todistaa pätevä syy, ja pitää myös todistettavasti yrittää korjata tilanne.