Vierailija

Mitä eroa on vegaanilla ja kasvissyöjällä vai onko sama asia?

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Vegaani ei syö mitään eläinkunnan tuotteita. Kasvissyöjä on terminä paljon hankalampi, koska sillä on monia merkityksiä. Joidenkin mielestä kasvissyöjä ei voi juoda lehmän maitoa, mutta sitten kyseinen kasvissyöjä sanookin olevansa lakto-vegetaari. Mielestäni näistä määritelmistä riiteleminen on  ajan haaskausta. Jätän sen niille, joiden mielestä riiteleminen on kivaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Sama asia muuten, paitsi että vegaanit eivät osta muitakaan eläinkunnan tuotteita, kuten nahkaa tai villaa. Kavissyöjä taas saattaa ostaakin.

Vierailija

Yleensä kasvissyöjä käyttää myös eläinkunnan tuotteita, useimmiten hunajaa, munia ja maitotuotteita. Vegaani ei käytä mitään eläinkunnan tuotteita, ei edes nahkakenkiä tai sitä hunajaa.

Vierailija

Vegaani ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita , kun taas kasvissyöjät käyttävät yleisesti ottaen maitotuotteita ja kananmunaa.

Vierailija

Mun mielestä kyseessä on sama asia, mutta käytännössä olen huomannut, että monet jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä, syövät myös maitotuotteita ja kananmunia. Mutta silloin pitäisi omasta mielestäni käyttää sanaa lakto-ovo-vegetaristi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kyseessä on sama asia, mutta käytännössä olen huomannut, että monet jotka sanovat olevansa kasvissyöjiä, syövät myös maitotuotteita ja kananmunia. Mutta silloin pitäisi omasta mielestäni käyttää sanaa lakto-ovo-vegetaristi.

Miksei maito-muna-kasvissyöjä?

Vierailija

Kasvissyöjä ei syö lihaa. Voi siis juoda maitoa ja syödä munia, eikä siihen tarvitse mitään etuliitteitä. Siksi onkin nämä kaksi termiä.

Vierailija

Kasvissyöjä ainakin Suomessa on yleensä lakto-ovo-kasvissyöjä, koska sitä kasvisruokaa myös tarjoillaan. Vegaani ei syö eläinkunnan tuotteita. Vegaani ei periaatteessa viittaa käyttötuotteisiin, joten vegaanilla voi olla nahkakengät, mutta tietysti silloin vegaanius on vähän outoa, jos kyseessä on eettinen valinta.

Itse syön esim. hunajaa eikä kiinnosta murskatut kuoriaiset punaisessa väriaineessa tms muiden ötököiden kohtalo, mutta käytän silti nimitystä vegaani, koska se nyt sitten on lähimpänä tätä omaa ruokavaliotani. Virallisen määritelmän mukaan en silti vegaani ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ei syö lihaa. Voi siis juoda maitoa ja syödä munia, eikä siihen tarvitse mitään etuliitteitä. Siksi onkin nämä kaksi termiä.

Kasvissyöjä voi syödä sekä kasviksia että lihaa. Ihan niin kuin peskovegaani voi syödä kalaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjä ainakin Suomessa on yleensä lakto-ovo-kasvissyöjä, koska sitä kasvisruokaa myös tarjoillaan. Vegaani ei syö eläinkunnan tuotteita. Vegaani ei periaatteessa viittaa käyttötuotteisiin, joten vegaanilla voi olla nahkakengät, mutta tietysti silloin vegaanius on vähän outoa, jos kyseessä on eettinen valinta.

Itse syön esim. hunajaa eikä kiinnosta murskatut kuoriaiset punaisessa väriaineessa tms muiden ötököiden kohtalo, mutta käytän silti nimitystä vegaani, koska se nyt sitten on lähimpänä tätä omaa ruokavaliotani. Virallisen määritelmän mukaan en silti vegaani ole.

Ihan hyvin voit noin tehdä, niin itse asiassa tekevät monet tuntemani vegaanit. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia kuin äärivegaanit yrittävät antaa ymmärtää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä voi syödä sekä kasviksia että lihaa. Ihan niin kuin peskovegaani voi syödä kalaa.

Peskovegaani on kätevä kun voi kutsua itseään vegaaniksi ja silti syödä lihaa. Olen itsekin peskovegaani ja huomenna syön grillikylkeä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Peskovegaani on kätevä kun voi kutsua itseään vegaaniksi ja silti syödä lihaa. Olen itsekin peskovegaani ja huomenna syön grillikylkeä.

Tarkoitat varmaan karnovegaani. Peskovegaani syö kalaa muttei lihaa.

Vierailija

Kasvissyöjä syö kasviksia ja käyttää maitotuotteita mutta esimerkiksi omo-lakto-vegaani ei käytä maitotuotteita eikä omo pyykinpesuainetta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat