Saako mistään tietää, mitä tietoja lääkärillä on sinusta?
Tuli vaan mieleen. Jostain luin, että jos sulla on diagnosoitu esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö, tulee se luultavasti puheeksi joka kerta kun käyt lääkärissä. Mulla diagnosoitiin hieman ennen täysi-ikäistymistäni, mutta 18 vuotta täytettyäni muutin pois kotoa, lopetin lääkityksen omin päin, enkä ole tuon jälkeen enää käynyt psykiatrisella lainkaan. Eikä ole kyllä tullut ikinä puheeksi missään, olen luullut ettei tuota info olisi missään näkyvissä kenellekään.
Kommentit (12)
Eikö ne kaikki tiedot ole omakanta.fi:ssä nykyisin.
Omakannasta ei kait vanhoja tietoja näe. Missään ei ole valtakunnallista yhteistä rekisteriä vanhoista merkinnöistä, eli ainoa keino on pyytää erikseen jokaisesta terkkarista ja sairaalasta itseä koskevat asiakirjat jos todella haluaisi saada aivan kaiken, mitä missään sinusta on tietoa. Ne on kyllä oikeus saada, mutta pitää yleensä kirjallisesti pyytää.
En tiennytkään tuollaisesta, iso kiitos sulle! :)
Ai no helkkari, en mä kyllä siinä tapauksessa taida jaksaa vaivutua. Ehkä pitää vaan ensi kerralla lääkärissä asioidessa kysyä, että onko siellä jotain merkintää ettei mulla olis kaikki muumit laaksossa. Tiedätkö onko lääkäreillä velvollisuus ja mahdollisuus tarkistaa ja kertoa tuollaiset?
Voit pyytää omat potilastietosi itsellesi. Ota omaan terveyskeskukseesi yhteyttä.
Vanhat tiedot saa siitä yksiköstä/laitoksesta/asemalta, jossa sinua on hoidettu. Tiedot siirtyvät eteenpäin vain jos niitä pyydetään uudesta hoitopaikasta. Näin ollen esim. noita ap:n psykiatrian tietoja ei siirretä toisen kunnan tietoihin jos sitä ei erikseen pyydetä. Oman kunnan sisällä tiedot on samassa järjestelmässä, mutta lääkäri katsoo vain hoidon kannalta tarpeellisia tietoja. Eli jos menet valittamaan polvea, niin psykiatrian tietoja ei katsota.
Vanhat tiedot eivät näy ainakaan vielä Kannassa.
Osa psykiatrian tiedoista on sellaisia, että niitä ei anneta suoraan asiakkaalle, vaan tietopalvelu tulee lääkärin kautta. Tämä siksi, että siellä voi olla esim. lapsuudesta sellaisia asioita, joita potilas itse ei pysty käsittelemään.
Kiitos! Tuolla Omakannassa mulla oli ihmeellistä kyllä näkyvissä vain joku käynti vuodelta 2007 ilman paikkaa ja potilaskertomusta, ehkä lääkäreillä ei sitten ole sen ihmempää.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 12 §:ssä säädetään, että terveydenhuollon ammattihenkilön tulee laatia potilasasiakirjat.
Potilastiedot ovat henkilötietoja, ja potilasasiakirjat muodostavat henkilörekisterin. Henkilötietolain 26 § mukaan jokaisella on oikeus saada tietää, mitä häntä koskevia tietoja henkilörekisteriin (tässä tapauksessa potilastietorekisteriin) on talletettu.
Tarkastusoikeus potilastietoihin voidaan evätä ainoastaan silloin, jos "tiedon antamisesta saattaisi aiheutua vakavaa vaaraa rekisteröidyn terveydelle tai hoidolle taikka jonkun muun oikeuksille".
Mitä jos kysyisit lääkäriltä? Miksi kaikesta pitää tehdä niiiiiiiin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Tuolla Omakannassa mulla oli ihmeellistä kyllä näkyvissä vain joku käynti vuodelta 2007 ilman paikkaa ja potilaskertomusta, ehkä lääkäreillä ei sitten ole sen ihmempää.
Tuota päätelmää et voi tehdä sen perusteella, mitä Omakannassa näkyy. Lain mukaan lääkärin on pitänyt tehdä potilasmerkintä jokaisesta käynnistä. Saat asian selville vain tekemällä henkilötietolain mukaisen tarkastuspyynnön jokaiselle rekisterinpitäjälle.
Kaksisuuntainen on yleinen eikä kukaan päättele etteivsulla olis muumit laaksossa. Mut jos mulle tulee potilas (ihan vaan fyssari olen) valittamaan jaökaa, niin mulla ei ole mitään asiaa psykan puolen juttuihin.
up