ötökän purema
Muutama päivä sitten kyynertaipeeseeni ilmaantui purema (noin puoli senttiä halkaisija), keskeltä märkäinen. Purema kädessä parani, mutta sitten ilmaantui kaulaan isompi, siinä on monta pientä reikää ja selkeästi koholla ja punainen. Pitäisikö huolestua? En ole matkustanut viime aikoina, joten luulen, että ihan kotimainen öttiäinen. Saunotin kaikki vuodevaatteet ja puhdistin kylppärin höyrypesurilla.
Pitäisikö mennä lääkäriin? En vain jaksaisi maksaa yksityiselle satasta, kun julkiseen ei kuitenkaan pääse. Varmaan taas vastaus on, että parasiitin purema aikuisella ei ole syy tulla lääkäriin jne. Vertailun vuoksi soitin muutama viikko terveysasemalle rajusta silmätulehduksesta, ei kuulemma ole syy tulla lääkäriin. Yksityisellä maksoi satasen ja sain reseptittömiä antibioottia sisältäviä silmätippoja. Viikko tuon jälkeen iski krohiseva yskä, vastaus taas, että aikuisen flunssa ei ole syy tulla lääkäriin.
Kommentit (11)
Meillä oli patjan sisällä hämähäkin pesä. Alkoi öisin ilmestyä outoja länttejä ihoon ja kun ei enää mitään muuta keksitty niin revittiin vanha patja auki. Sitä kuhinaa :O
Olen muutamankin illan googlettanut otököiden puremia. Oma veikkaus on lintukirppu tai pölypunkki. Meillä ei ole mitään viitteitä luteista, siistiä, uudehko talo jne.
Toisen pureman jälkeen saunotin petaria neljä tuntia, joten ihme on jos siellä mitään elävää enää asuu. Yksi vaihtoehto on hyttynen...
Vierailija kirjoitti:
Olen muutamankin illan googlettanut otököiden puremia. Oma veikkaus on lintukirppu tai pölypunkki. Meillä ei ole mitään viitteitä luteista, siistiä, uudehko talo jne.
Hmm ... no joo. Tässä "hieman" erikoinen ohje, mutta varmasti toimii ainakin siinä huoneessa: etsi jostain tehokas UV-valo. Sellaisen saat esimerkiksi rikkomalla katuvalon lampun, eli sen sisällä on todella tehokas uv-valoa tuottava osa. Tai sitten loisteputki, jossa ei ole uv-suojaa. Tällaisen kun laitat siihen huoneeseen, kuolee kaikki elollinen, bakteerit jne mukaanlukien vuorokaudessa.
Vierailija kirjoitti:
luteita ei kiinnosta siisteys tai talon ikä.
Luteita epäilin ensin itsekkin, mutta on aika iso möttiäinen ja jättää jätöksiä, verijälkiä ja ulostetta. Meillä ei ole sellaisia. Heittäisin vuodevaatteet pois jos sellaisia löytyisi.
Etsi google kuvahaulla luteen purema iholla. Onko samanlainen? Ei tarvitse lääkäriä, mutta kortisoni voisi olla paikallaan. Silmätulehdus on oma juttunsa, joka voi liittyä virustautiin, jonka jälkitautina on tullut yskä.