Raskas liikunta kuin ihmelääkettä minulle
Olen ylipainoinen, kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivä ja ehkä masentuneen puoleinen 25-vuotias nainen. Olen vuosia elänyt kuin jonkinlaisessa sumussa ja läheiseni ovat tästä puhuneet minulle. Olen usein ahdistunut ja huonolla tuulella ja tiedostan itsekin tämän ikävän jutun. Olen nyt huomannut, että raskas liikunta on minulle kuin lääkettä. Olen huonossa kunnossa ja kehoni tekee kaikkensa vastustaakseen liikkeitä, mutta treenin jälkeen olen hetken aikaa "elossa". Tuntuu ihan kuin liikunta olisi huumetta, jota tarvitsen voidakseni edes vähän paremmin. Kroppa ikään kuin herää henkiin, kun vaan jaksaisin tarpeeksi liikkua. Tuntuu ehkä vähän raskaalta keinolta hakea parempaa oloa, mutta parempi kuin ei mitään. Onko muilla vastaavia kokemuksia ja mistä muusta saatte selvästi lisää elinvoimaa?
Kommentit (11)
Vierailija kirjoitti:
Uinti nostaa minun mielialaa :) Tsemppiä liikkumiseen!
Kiitos! :) Uintiakin voisi välillä harrastaa, ei ole tullut pitkään aikaan käytyä. Kesällä tein sitäkin
ap
Endorfiinit jyllää. Normaalireaktio.
Ihan selvä juttu. Endorfiini, jota raskas liikunta saa kehossa aikaan, on luonnon oma morfiini.
Sinuna tutkituttaisin kortisolin. Aikasi voit jatkaa rajuakin treenaamista, mutta sitten muutaman kuukauden jälkeen tulee paha romahdus, jos et salli sopivia palautumisaikoja jne. Kilppari voidaan hoitaa muutenkin, eli hakeudu endokrinologin juttusille.
Vierailija kirjoitti:
Endorfiinit jyllää. Normaalireaktio.
Niin varmasti. Olisi kiva että vaikutus jatkuisi pidempäänkin, mutta siihen ehkä auttaa jos kunto kohenee pikkuhiljaa. Ja jotain "mielen joogaa" ja rentoutumista opettelisi myös
ap
Vierailija kirjoitti:
Sinuna tutkituttaisin kortisolin. Aikasi voit jatkaa rajuakin treenaamista, mutta sitten muutaman kuukauden jälkeen tulee paha romahdus, jos et salli sopivia palautumisaikoja jne. Kilppari voidaan hoitaa muutenkin, eli hakeudu endokrinologin juttusille.
Joo, joskus multa katottiin kortisoli, mutta silloin en vielä oikeastaan liikkunut. Oli kai normaalin rajoissa. Kävin myös endokrinologilla, ja sain vain ohjeen laihduttaa :/
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, joskus multa katottiin kortisoli, mutta silloin en vielä oikeastaan liikkunut. Oli kai normaalin rajoissa. Kävin myös endokrinologilla, ja sain vain ohjeen laihduttaa :/
ap
Lihakset sopisivat sinulle, koska ne tasaavat hormonaalisia asioita (sekä toimivat glukogeenivarastoina). Eli suosi lihastreenejä ja aerobisissa siten, että pidät ne stressitasot sopivina. Lihaskudosta analysoimalla voisi tarkastella millainen liikunta parhaiten sopii. Myös genetiikkatestaus voisi olla siinä mielessä paikallaan, että on ihmisiä, joiden VO2MAX eikä kunto muutenkaan parane tippaakaan liikunnalla, eli heille liikunta voi olla jopa tuhoisaa. Mikäli olet sillä tavoin obeesi, että sinulla on insuliiniresistenssiä, niin silloin saat helposti myös lihaksia (esim. anabolisia käyttävät piikittävät lisänä myös insuliinia, koska kasvuun tarvitaan inskaa). Käytä tämä hyödyksesi.
Geenitestauksesta http://greatist.com/fitness/genetic-test-predict-exercise-101512
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Lihakset sopisivat sinulle, koska ne tasaavat hormonaalisia asioita (sekä toimivat glukogeenivarastoina). Eli suosi lihastreenejä ja aerobisissa siten, että pidät ne stressitasot sopivina. Lihaskudosta analysoimalla voisi tarkastella millainen liikunta parhaiten sopii. Myös genetiikkatestaus voisi olla siinä mielessä paikallaan, että on ihmisiä, joiden VO2MAX eikä kunto muutenkaan parane tippaakaan liikunnalla, eli heille liikunta voi olla jopa tuhoisaa. Mikäli olet sillä tavoin obeesi, että sinulla on insuliiniresistenssiä, niin silloin saat helposti myös lihaksia (esim. anabolisia käyttävät piikittävät lisänä myös insuliinia, koska kasvuun tarvitaan inskaa). Käytä tämä hyödyksesi.
Geenitestauksesta http://greatist.com/fitness/genetic-test-predict-exercise-101512
Kiitos tosi paljon vinkeistä ja linkistä! Olen juurikin obeesi, se on ehdottomasti pahin juttu kropassani. Muuten en erityisen lihava olekaan. Tuo insuliinimaininta oli uutta tietoa antaa nyt minulle lisäpuhtia lihaskuntoiluun, olen nimittäin siinä kohtaa ollut saamaton ja ajatellut aerobista tärkeämpänä "laihdutusliikuntana"
ap
Itsellä on diabetes tyyppi 2 ja liikunta selvästi vaikuttaa piristävästi ja ajoittainen väsymys on poissa.
Talvella salitreeniä väh. 3 krt/vko ja hiihtoa, kesällä pyöräilyä paljon. Toki aina pidän mukana esim. cola-juomaa ettei sokeri laske liian alas.
Uinti nostaa minun mielialaa :) Tsemppiä liikkumiseen!