Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rahatilanteenne 10 vuotta sitten ja nyt?

Vierailija
10.03.2016 |

10 vuotta sitten olimme opiskeiljapariskunta, jolla oli kolme pientä lasta (5v, 3v ja 1v). Mies teki töitä, elettiin opiskelija-asunnossa vuokralla. Rahaa oli tosi vähän ja vanhemmat auttoivat meitä paljon. Kaikki raha, joka jostain tuli, meni myös. Mitään ei jäänyt säästöön.

Nyt molemmat olemme töissä, asumme omistusasunnossa, josta lainaa maksetaan vielä 17 vuotta. Juuri avasin nettipankin, kun maksoin yhden laskun. Käyttötileillä on noin 4000 euroa, säästötilillä 2500 euroa, rahastoissa 17 000 euroa. Kun mietin meitä 10 vuotta sitten, tämä nykyinen tilanne näyttää käsittämättömältä. Miten meillä voikin olla tällainen tilanne, kun vähän aikaa sitten laskin, onko varaa ostaa tässä kuussa sukkia itselle vai parsinko vanhat.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v sitten asuin vielä kotona ja opiskelin, kävin osa-aikatöissä ja säästin kaiken mitä pystyin. Nyt asun omistusasunnossa, olen valmistunut, vakitöissä ja tapailen mukavaa miestä. Life is good.

Vierailija
2/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten olin vakitöissä ja nettipalkka jotain 2000€. Nyt olen ollut työtön pari vuotta ja tuet jotain puolet tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahatilanne on suunnilleen sama. Tosin silloin oli 2 sijoitusasuntoa, nyt 4, mutta käyttöraha on suunnilleen samansuuruinen. Kun kuopus muuttaa kesällä pois kotoa, täytyy miettiä, mitä ylimääräisellä rahalla tekisi.

Vierailija
4/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v sitten okt ostaminen oli ajankohtaista, töitä ja säästöjä takana muutama vuosi ja opintolainat jo  maksettu. Auto oli maksettu ja 5 vuotta vanha

Nyt käytännössä sama työ, eri työpaikka, palkka +600€/kk. Asuntolainaa vielä pari vuotta jäljellä. Säästöjä on ihan kivasti. Auto on maksettu ja 5 vuotta vanha. Reilu perintö napsahti tillle vuodenvaihteessa.

Vierailija
5/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahatilanne on aika sama kuin silloin, eli edelleen voin ostaa kutakuinkin mitä haluan. En ole koskaan ollut tuhlailevainen, joten siksi voin noin sanoa. Ja ihan euroissakin se käytettävissä oleva rahamäärä liikkuu samassa kokoluokassa.

Mutta omaisuuttahan meillä on ihan toisella tavalla nyt, kun talo on rakennettu ja aika paljon muutakin.

Vierailija
6/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten ei ollut vielä lapsia, olin juuri saanut opiskelujen jälkeen töitä ja oltiin ostettu asunto. Säästöt oli menneet asuntoon, mutta muuten meni mukavasti: rahaa jäi reippaaasti säästöön.

Nyt lähes samanlainen tilanne. Olen ollut työttömäksi jäätyäni taas opiskelemassa ja nyt siirtymässä, taas, työelämään. Kaksi lasta. Asunto on jäänyt pieneksi, joten olemme, taas, ostamassa asuntoa. Nyt tosin miehenkin työpaikka näyttää epävarmalta ja vaikka rahaa on asunnosta + säästöjä, silti joudutaan ottamaan aiempaa reippaasti enemmän lainaa. Tällä kertaa täytyy tosissaan laskea uskalletaanko ottaa lainaa ja pärjätäänkö. Kulut päivähoitomaksuineen tms. ihan eri suuruusluokkaa kuin aiemmin. Asunnot paljon kalliimpia, mutta meidän palkat eivät pahemmin nousseet kymmenen vuosen takaisesta. Eli aika tiukilla ollaan.

Vierailija
7/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v. sitten oli varaa käyttää +20000e/v. omiin harrastuksiin, nyt noi muksut vie kaiken...

Vierailija
8/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2006 asuin vielä vanhemmillani, olin 14-vuotias. Tilillä varmaan 100 euroa eikä mitään omaa omaisuutta. 

Nyt on vakiduuni 3300 euron kuukausipalkalla ja 4000 euron edestä säästöjä asuntoa varten. Käyttötilillä on tällä hetkellä 400 euroa, palkka tulee ensi viikolla. Opintolainaa on 7000 euron edestä.

Omaisuutta on, mutta suurimmaksi osaksi perittyä... Tuun oikein hyvin toimeen, asunnon kun saisi ostettua.

Vierailija
9/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika sama tilanne kuin silloin. No, kai se on vähän parempi. Ollaan sentään saatu asuntolaina ja näin ollen oma asunto.

Mutta samalla tavalla lasketaan edelleen pennejä ja samalla tavalla joka ikinen kuukausi tili on nollassa ennen palkkapäivää. Visaa vingutellaan, jota ei vielä 10v sitten ollut,  ja lasten tileiltä lainaillaan. Ilman visaa ja lasten rahoja olisi moni kuukausi samalainen kuin 10v sitten, jolloin välillä ei ollut ruokaa varaa ostaa.

Erona 10 vuoden takaiseen on myös se, ettei mun vanhemmat enää rahallisesti auta.

Eli ylöspäin on menty, mutta ei sitä kyllä arjessa huomaa.

Vierailija
10/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten olin lapseton ja asuntolainaton. Palkka taisi olla jotain 3300 euroa kuussa, sain säästöön ainakin 800 euroa kuussa. Nyt on kaksi lasta ja asuntolaina, mutta palkkakin on 4000 euroa kuussa.  Asuntolainaa lyhennän 500 euroa kuussa ja 300 euroa ei mitenkään riittä kattaman lasten kuluja, joten nyt on vähemmän itsellä rahaa käytettävissä. Olen aina ollut maltillinen kuluttaja, joten pystyn nytkin ostamaan itselleni sen minkä katson tarpeelliseksi.

Vierailija
11/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten asuttiin vuokralla, olin matalapalkkaisessa, mutta ihan mukavassa paikassa töissä. Ei oltu käyty perheenä missään Ruotsia pidemmällä reissussa. Ei käyty ravintolassa syömässä koskaan. Mies oli suht huonopalkkaisessa myyntityössä. Auto oli vanha pieni romu. En ostanut koskaan mitään itselleni, koska aina piti miettiä mihin rahat riittää.

Nyt olen kotona, sillä ei tarvitse käydä töissä. Mies tienaa tosi hyvin, oli viime vuonna parhaiten tienaavien listoilla. Oma asunto, uusi auto. Minulla omaa sijoitusvarallisuutta paljon, miehellä vähemmän. Matkustetaan vähintään kolmesti vuodessa ulkomaille. En ikinä olisi uskonut tuolloin, että elämä olisi näin erilaista joskus.

Vierailija
12/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten asuin vanhemmilla kun opiskelin , mulla oli säästötilillä ehkä 3000 euroa ja osakkeita ehkä 3000e summan arvosta. Käyttötilillä tuskin montaa sataa oli.

Nyt on käyttötilillä 7000e, säästötileillä ehkä 3000e (pitäisi käyttötililtä varmaan siirtää, heh...) ja osakkeiden arvo 5000e hujakoilla. Käteistä taitaa olla 500e.

Vierailija
13/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2006 liksa 12000 e/kk + pääomatulot pyöreästi 1200 - 2000 e/kk. Nyt "liksa" on 1100e/kk + pääomatulot n. 2000-3000 e/kk. Säästötilillä n. 300 000 e. Aloitin sijoittamisen pienillä roposilla ja vähäisillä tiedoilla. Suosittelen sijoittamiseen tutustumista, koska tässä maassa palkkaorjana olemisella ruokit juuri ja juuri perheesi.

Vierailija
14/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

30e oli tilillä about 10v sitten ja se sama summa on vieläkin :/ mutta nyt sillä saa ostettua vieläkin vähemmän ou jee.

I'm a loser baby so why don't you kill me ?! How about a headshot please?!

Vierailija
15/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 v sitten olin juuri jäänyt toisen kerran äitiyslomalle, päiväraha oli muistaakseni 600 jotain euroa. Asuntolainaa oli hieman alle 200.000 €, sitä oli vasta vajaa 2 v maksettu. Ei ollut sijoituksia.

Tänä vuonna palkkani+pääomatulot tulevat olemaan vähän yli 100.000 €. Asuntolainaa vajaa 10 v jäljellä. Kaksi sijoitusasuntoa (toinen miehen kanssa puoliksi), rahastoissa ja osakkeissa n. 32.000 €. Käytän paljon rahaa matkusteluun, joten sijoitusvarallisuutta olisi varmaan 100.000 €, jos en reissaisi. Perintöjä en ole onneksi vielä saanut.

Vierailija
16/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennettiin taloa. Minä hoitovapaalla, mies töissä. Ei jäänyt eurookaan säästöön, luonnollisesti.

Nyt on tää talo. Lainaa maksellaan vielä 5v, töitä on ollut vaihtelevasti, säästössä n. 25000e.

Vierailija
18/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hop!

Vierailija
19/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten lähes velattomassa asunnossa, palkkatöissä joista säännölliset kuukausitulot vähän yli 7000 kuussa.

Nyt yrittäjänä, asunto pantattuna yrityksen perustamista varten otettuun lainaan, kädestä suuhun vielä monta vuotta. Ei säännöllistä palkkaa, silloin tällöin pari tonnia jos työntekijöiden palkkojen jälkeen jää.

Vierailija
20/24 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija. Sain opintotukea noin 435 euroa kuukaudessa, tai siis opintotukea ja asumislisää. Vuokra oli 370 euroa/kk. Elin kädestä suuhun ja äitini avustuksilla.

Nyt ikää 30 ja asun vuokrakaksiossa, vuokra 820 euroa/kk, nettopalkka 1870 euroa/kk. Käyn töissä työmatkoineen 10 tuntia arkisin. Eli eipä ole kummoinen rahatilanne. Säästöjä 0 euroa.