Voiko kuntoutustuella oleva hakea omaishoitajan tukea?
Olen kuntoutustuella ja auttelen vointini mukaan kuitenkin iäkästä vanhempaani. Esim. siivoan, hoidan ruoat, käytän asioilla, hoidan laskut ja lääkkeet ja muut asiat. Pukeutua vanhempani osaa ja käydä suihkussa itse, ja tähän asti voimavarani riittävätkin että selviydyn joten kuten hommista. Siinä vaiheessa jos vanhempani joutuu vuodepotilaaksi ja tarvitsee vessa/vaippa-apua niin minun kuntoni ei sitten enää riitä.
Eli onko kukaan muu sairaseläkeläinen myös omaishoitaja? Tuellanihan saisi tienatakin 700 euroa kuussa, mutta töihin minusta ei ole, hyvä että selviän arjestamme. Mutta voiko tuossa olla sellainen mahdollisuus että jos haen alinta omaishoidon tukea niin Kela tai eläkevakuutusyhtiö katsoo minut terveeksi kun pystyn vanhempaani hoitamaan ja evää kuntoutustuen?
Entä jos sairasloma loppuu ja joutun työttömyyskorvaukselle, voiko sen lisäksi nostaa omaishoidontukea vai evätäänkö sekin? Ilmeisesti pitäisi olla kuitenkin tilanne että pitäisi olla kykeneväinen ottamaan kokopäivätyö vastaan. Toisaalta tiedän että lääkäri laittaa sairaslomaa lisää, mutta siihenhän pitää odottaa sitten Kelan päätökset.
Vielä yksi kysymys, voinko luopua myöhemmin omaishoitajuudesta jos omainen menee huonompaan kuntoon enkä itse enää kykene hoitamaan?
Kommentit (4)
Kuntoutustuella ei siis ole täysin työkyvytön, saa siis tehdä töitäkin tai opiskella niin miksipä ei käyttää vanhempaansa kaupassa. Pitäähän sitä itsekin käydä kaupassa. Ja kyllähän se jotain kannattaa tehdä, eli kuntouttaa itseään, pieni puuhastelu pitää arjessa kiinni, siksi tuen nimikin on kuntoutustuki. Tuskin ketään parantaa sängyssä sairastaminen. Kuntoutustuella on tosiaan tarkoitus kuntoutua. Omaishoidon tasoja on erilaisia, vaativin on se mikä vaatii hoitoa 24/7, mutta kaikki omaishoito ei ole tätä tasoa.
Omaishoitotuki ei ole palkkaa vaan sosiaalitukea. Oikeasti monikin työkyvyttömyyseläkkeellä oleva on vaikka vielä huonokuntoisemman tai muistisairaan läheisensä omaishoitaja.
Omaishoidontuki voi olla myös palkkaa eikä palkkio. Selvitä kunnaltasi!
Minusta olisi outoa, jos työkyvyttömänä voisit kuitenkin toimia niinkin vaativassa tehtävässä kuin omaishoitajana. Mutta kannattaa kysyä Kelasta tai jostain, millä perusteella tukea voi/ei voi maksaa.