Juoksusta tietävät hoi!
Onko kannattavampaa juosta joka päivä 2.5 km vai esim 3x viikossa 5.8 km? Viikossa molemmilla tavoilla juostuna tulee sama kilometrimäärä. En ole juossut talven aikana, ton 2.5 km jaksan juosta ilman ongelmia!tälläkin hetkellä.
Kommentit (20)
Mutta mitä se hyöty on konkreettisesti? Mulla on paino noussut talven aikana ja sitä haluaisin ensimmäisenä alas.
Minä kannatan lyhyempää useammin. Lenkkien tiheys nostaa kuntoa nopeammin. Nopsaan pystyt juoksemaan pitempiäkin. Lyhyet lenkit useammin ovat parempi, kuin pidemmät harvoin, kun peruskuntoa rakennetaan. Kun kuntosi paranee, voit muuttaa treenejäsi.
Molemmat ovat oikeastaan hyödyttömiä siinä tapauksessa, että juokset jommalla kummalla tavalla viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ota joku juoksuohjelma, jossa viikkoosi tulee vaihtelua juoksutreenien suhteen. Siten kuntosi kehittyy.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat ovat oikeastaan hyödyttömiä siinä tapauksessa, että juokset jommalla kummalla tavalla viikosta ja kuukaudesta toiseen. Ota joku juoksuohjelma, jossa viikkoosi tulee vaihtelua juoksutreenien suhteen. Siten kuntosi kehittyy.
Juoksuohjelma aloittelijalle :)
Kyllä se pohja luodaan ihan peruslenkkeilyllä ja ohjelmaa tarvitaan vasta esim. kilpailuun valmistavalla kaudella. Talvella hinkataan peruskuntoa ihan pk-lenkeillä. Kun pohja on kunnossa, niin sitten aletaan vasta vauhtien ja muiden kanssa temppuilemaan. Peruslenkkeilijä ei tarvitse edes niitä.
Juoksu, maailman helpoin asia ja siitäkin on tehty mittari-ohjelma-syke-pelleilyä. Kun ulkoilee tarpeeksi, kunto kasvaa.
Hei. Ehdottaisin että juokset 3x viikossa n. 5km lenkkejä joita sitten pidennät kykyjesi mukaan. Viikossa pystyy hyväkuntoinen juoksemaan helposti 50km juoksukilometriä yhteensä. Panosta juoksukenkiin.
juoksija kirjoitti:
Hei. Ehdottaisin että juokset 3x viikossa n. 5km lenkkejä joita sitten pidennät kykyjesi mukaan. Viikossa pystyy hyväkuntoinen juoksemaan helposti 50km juoksukilometriä yhteensä. Panosta juoksukenkiin.
Lisään vielä, että alle 30min lenkki kehittää pääasiassa lihaksia ja yli menevät polttavat hyvin rasvaa ja pienentävät/sitkeyttävät lihaksia. Keho alkaa muokkautumaan pitkiä lenkkejä varten. Koska tavoitteesi on pudottaa painoa, täytyy juoksulenkkisi kesto ylittää 30min mutta pidä tavoitteena 60min kestoa joka tarkoittaa noin 9-12km. Ja puhun nyt juoksusta enkä hölkästä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä se hyöty on konkreettisesti? Mulla on paino noussut talven aikana ja sitä haluaisin ensimmäisenä alas.
Hyöty konkreettisesti on parempi kunto. Painon suhteen tuollaiset pyrähdykset ovat melkein se ja sama.
Juokse 2x se pitempi lenkki reippaasti ja 2x lyhyt ihan täysillä alkaa nopeus ja kestävyys kehittyä. Jatkossa älä juokse matka, vaan aikaa, niin lenkitkin pitenevät kunnon kasvaessa. eli, jos nyt mene lenkkiin 5,8 45min. Niin jatkossakin juokse 45 min, niin kohta sinä ajassa menee lähes 10 km. Sama noiden lyhyiden spurttien kanssa matka pitenee, kun kunto kasvaa. Samaa matkaa runttaamalla et juurikaan kehity.
Anteeksi että kysyn mutta aina puhutaan pk lenkeistä ja jostain toisesta kirjainyhdistelmästä. Mitä ne tarkottaa? Olis helpompi seurata juoksukeskusteluja..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se pohja luodaan ihan peruslenkkeilyllä ja ohjelmaa tarvitaan vasta esim. kilpailuun valmistavalla kaudella. Talvella hinkataan peruskuntoa ihan pk-lenkeillä. Kun pohja on kunnossa, niin sitten aletaan vasta vauhtien ja muiden kanssa temppuilemaan. Peruslenkkeilijä ei tarvitse edes niitä.
Juoksu, maailman helpoin asia ja siitäkin on tehty mittari-ohjelma-syke-pelleilyä. Kun ulkoilee tarpeeksi, kunto kasvaa.
Oletkohan koskaan kuullut supersuositusta Porin juoksukoulusta? Se on juurikin juoksuohjelma aloittelijalle. Itse olen sen avulla aloittanut, ja nyt juoksen pari puolimaratonia vuosittain.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi että kysyn mutta aina puhutaan pk lenkeistä ja jostain toisesta kirjainyhdistelmästä. Mitä ne tarkottaa? Olis helpompi seurata juoksukeskusteluja..
Peruskuntolenkkejä. Näitä pitäisi juosta niin kauan tiheään ja lyhyempiä, että rakennetaan perusta, mille rakennetaan sitten vauhtia. Peruskunnon tekemiseen kestää vuosi, kaksi.
Ja koskaan ei juosta täysillä, koska se kehittää vain maksimivoimaa ja se taas syö peruskuntoa ja kohta ihmetellään, kun juoksu ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan koskaan kuullut supersuositusta Porin juoksukoulusta? Se on juurikin juoksuohjelma aloittelijalle. Itse olen sen avulla aloittanut, ja nyt juoksen pari puolimaratonia vuosittain.
Olen kuullut ja kahlannut lävitse muutkin juoksuohjelmat ja jopa laatinut niitä itse. Mutta jos meinaa pidemmän päälle juosta, niin peruskunto on aloittelijan saatava kuntoon. Sitten vasta ohjelmia. Ja ap on nähtävästi aloittelija, koska pystyy juoksemaan vasta 2.5km.
Riippuu mitkä on sun tavoitteet? Haluatko lihasta vai olla laiha? Tietenkin jos haluat kehittää lihasmassaa niin pitäisi salilla käydä myös. 30min juoksu 3x viikossa ja 3x painonnostoa yhdistettynä ruokavalioon missä saadaan riittävästi proteiinia ja rasvaa sekä vähän hiilareita pääsee uskomattoman nopeasti todella kovaan kuntoon, tyyliin kreikkalainen patsas (jos on yhtään pohjaa kehossa lihaskunto treenien osalta).
Mitä sinä sillä juoksemisellasi haet, kiloja pois, vai parempaa kuntoa?
Toki jos saat juoksemalla painon putoamaan, niin kyllähän siinä silloin kuntokin kohoaa. Mutta miksi ylipäätään noin lyhyitä lenkkejä? Eihän sinun tarvi kokoajan juosta. Kävelyä väliin ja taas juoksua. Kyllähän tuollaset parin kilsan lenkit melko tyhjänpäiväisiä on. Toki parempia nekin, kun ei lenkkiä ollenkaan.
Apua mitä puppua ihmiset täällä syöttää...
Sinuna juoksisin kahdenlaisia lenkkejä:
* matalasykkeisiä pk-lenkkejä 20-45min omasta kunnosta riippuen JA
*intervalleja/vauhtileikittelyjä esim. 5x 30s juoksu (80-%max), 1min palautus kävely/hölkkä, 10min hölkkä, 5x30s juoksu (80-%max) ja 1min palautus kävely/hölkkä
Juoksua treenatessa eka nosta harjotuskertojen määrää, seuraavaks lenkkien pituutta ja sen jälkeen tehoa. Tää on aika hyvä nyrkkisääntö alottelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pidempää lenkkiä. Rasva alkaa palaa noin tunnin jälkeen. Lyhyet nopeampitempoiset lenkit kasvattavat ennemmin lihasta, kuin polttavat rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä sillä juoksemisellasi haet, kiloja pois, vai parempaa kuntoa?
Toki jos saat juoksemalla painon putoamaan, niin kyllähän siinä silloin kuntokin kohoaa. Mutta miksi ylipäätään noin lyhyitä lenkkejä? Eihän sinun tarvi kokoajan juosta. Kävelyä väliin ja taas juoksua. Kyllähän tuollaset parin kilsan lenkit melko tyhjänpäiväisiä on. Toki parempia nekin, kun ei lenkkiä ollenkaan.
Parin kilsan lenkit on kaikkea muuta kuin turhia. 200m juokset täysiä ja kävelet 50m ja toistat. Huvittavinta on nää tyypit ketkä juoksee 10km ja näyttää ku ois karannut auchwizzista, kaikki lihakset poltettu pois, nahkaa ja luuta. Jos heittäsit tällästä tyyppiä koripallolla niin lentäsit selälleen. Ja olen sata varma että pystyn kellottamaan nopeamman 100m ajan, koska mulla on reidet ku härällä niissä on tehoa vähän niinkuin drag tacing autossa lyhyellä matkalla. Ai jaksanko juosta 10 km, no en jaksa ei ole tarvetta, olen leijona en gaselli, metsästäjä en riistaa.
Vierailija kirjoitti:
*intervalleja/vauhtileikittelyjä esim. 5x 30s juoksu (80-%max), 1min palautus kävely/hölkkä, 10min hölkkä, 5x30s juoksu (80-%max) ja 1min palautus kävely/hölkkäJuoksua treenatessa eka nosta harjotuskertojen määrää, seuraavaks lenkkien pituutta ja sen jälkeen tehoa. Tää on aika hyvä nyrkkisääntö alottelijalle.
No eipä ne nyt kovin korkealle tasolle noussut sinunkaan ohjeesi.
Ensinnäkään eihän sinulla ole hajuakaan, mihin tarkoitukseen aloittaja noita lenkkejään tekee.
Toisekseen, joku 20 minuutin PK-lenkki on aloittelijallekin yhtä tyhjän kanssa. Ehkä ihan alkuun PK-lenkkejä voi tehdä 30-45 minuutin mittaisina, mutta kun on kyse peruskestävyydestä, joka kuitenkin on sen kaiken pohja, niin kyllähän harrastelijallakin ne lenkit pitäisi olla vähintään 45-60 minuutin mittaisia ja jos aletaan jollekin puolimaratoonille, tai peräti kokomittaiselle treenaamaan, niin sitten jo huomattavasti pidempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
*intervalleja/vauhtileikittelyjä esim. 5x 30s juoksu (80-%max), 1min palautus kävely/hölkkä, 10min hölkkä, 5x30s juoksu (80-%max) ja 1min palautus kävely/hölkkäJuoksua treenatessa eka nosta harjotuskertojen määrää, seuraavaks lenkkien pituutta ja sen jälkeen tehoa. Tää on aika hyvä nyrkkisääntö alottelijalle.
No eipä ne nyt kovin korkealle tasolle noussut sinunkaan ohjeesi.
Ensinnäkään eihän sinulla ole hajuakaan, mihin tarkoitukseen aloittaja noita lenkkejään tekee.
Toisekseen, joku 20 minuutin PK-lenkki on aloittelijallekin yhtä tyhjän kanssa. Ehkä ihan alkuun PK-lenkkejä voi tehdä 30-45 minuutin mittaisina, mutta kun on kyse peruskestävyydestä, joka kuitenkin on sen kaiken pohja, niin kyllähän harrastelijallakin ne lenkit pitäisi olla vähintään 45-60 minuutin mittaisia ja jos aletaan jollekin puolimaratoonille, tai peräti kokomittaiselle treenaamaan, niin sitten jo huomattavasti pidempiä.
Höpö höpö. Aloitin itse ilman mitään mittareita parinkymmenen minuutin lenkeillä ajatuksella, että juoksen hitaammin, kuin mummelit menee sauvakävellen ohi. Lyhyttä lenkkiä tiheään. 4 kuukauden päästä jaksoin hölkätä kympin. Seuraavana kesänä puolikas aikaan 2.10, seuraavana maraton 4.12
Ei mitään ihmeen intervalleja ja muuta, vaan perushölkkää ja kunnon parantuessa vauhti parani ja pituudet. Maratonille viimeisen kolmen kuukauden aikana otin pitkän lenkin matkaan ja kerran viikossa lyhyemmän ja nopeamman.
Ja kyllä, lähdin usein vartavasten 20 minuutin lenkille. Se piti juoksurytmiä yllä, ellei ehtinyt pidemmälle. Toiseksi kahden lenkin päivinä aamun 20 minuutin lenkki oli hyvä palauttava lenkki ja illalla sitten pitempi.
Jos vaihtoehdot on nuo niin minä juoksisin tuon 3*5.8 km. Paljon enemmän hyötyä kuin noista lyhyemmistä pyrähdyksistä.