Kuka tunnustaa, imetys ja tupakka ....
Joo, mä tiedän, eihän nuo kaksi kuulu yhteen. Kertokaahan kuitenkin onko täällä muita yhtä huonoja äitejä. Itsellä menee n. 10 päivässä ja omatunto soimaa .. Raskausaikana poltin muutaman päivässä.
Kommentit (11)
suursyömärille vastauksesta ja linkkivinkeistä. Olen (huonoa omaatuntoa potien...) yrittänytkin etsiä netistä mitä vaaroja lapselle siitä on. Täytyypä tsempata ... Eipä tuota imetystä enää kovin kauaa kestä. Ja eikä tuo terveellistä oo itellekkään (paitsi mielenterveydelle !)
En polta säännöllisesti, mutta silloin tällöin kun pinna on kireällä, tupakan avulla päästän pahimmat höyryt pihalle. Paha tapahan tuo on, mutta minulle se on konsti " ladata akut" ja päästä eroon pahimmasta kiukusta.
Tosin varmaan auttaisi sekin, että menisin pihaan, raittiiseen ilmaan, seisomaan 5 minuutiksi ilman tupakkaa :)
Raskausaikana en polttanut.
poltin ja poltan edelleen. poika 6kk ja imetän vielä. älä kiusaa itteäs. aikojen saatossa mun äitikin vetäny röökii, eikä musta sen hullumpi tullu.
Tyttö kohta 11kk. Noin 10 tupakkia menee päivässä ja imetän yhä..
Olin kyllä raskausajan polttamatta ja siihen asti sitä lakkoa kesti, kunnes tyttö oli reilu puolivuotias ja alkoi saamaan hampaita, nuhaa, korvatulehdusta, vauvarokkoa, eikä muutenkaan tehnyt muuta kuin kitisi ja roikkui lahkeessa. Suoraan sanottuna mun pinna katkes ja kipitin kioskille tupakan ostoon. Nyt röökin voimalla sitten on hermot pysyny kutakuinkin kasassa... ;)
Meillä tyttö nyt vähän reilu 3kk ja olen polttanut koko ajan. Pyrin käymään tupakalla aina syötön jälkeen,kuitenkin niin että tulisi se tunti väliin ennen kuin on taas ruoka aika. Huono omatunto soimaa ajoittain,mutta itsekuria minulla ei tunnu sen vertaa olevan että saisin lopetettua. =(
En tajua miksi pitää polttaa ja imettää. Miksei sitten voi antaa korviketta ja suosiolla lopettaa sitä imetystä?
Poltitteko raskausaikanakin kun imetys aikanakin pitää polttaa?
nim. itse polttanut mutta lopettanut...
Kaikki vauvat EI suostu syömään tuttia, eikä tuttipullosta korviketta tai muutakaan. Hörppyytys ei onnistu ja nokkamukista tuleva juoma vain päristellään pitkin pöytiä ym.
Ja kaikki ei ole yhtä vahvoja, kuin sinä. Ole siis syystäkin ylpeä itsestäsi, jos pystyt olemaan sortumatta nikotiinin houkutuksiin... ;)
halunnut enkä pahoittaa kenenkään mieltä. mietitytti vaan että miksei korviketta. mun mielestä kaikkein järkevintä antaa korviketta niille vauvoille Jotka SUOSTUU syömään siitä tuttipullosta. Ei tarvi itseään sitten liikaa syyllistää siitä tupakanpoltosta.
Mutta tuskin se äiti haisee hyvälle sen vauvan mielestä kun tupakoi.
ei kai korviketta kannata antaa jos polttaa n.10 tai vähemmän tupakkaa päivässä. tarkoitan siis että parempaa se äidinmaito vauvalle on verrattuna korvikkeeseen ehdottomasti. jos vielä ajoittaa tupakoinnin ja imetyksen ed. mainituin keinoin.
Imetyksen hyödyt ovat paljon suuremmat. Korviketta ei kannata aloittaa antamaan, kuin niissä tapauksissa kun omaa maitoa ei syystä tai toisesta tule tai imetystä ei voida jatkaa. Tupakointi syötön jälkeen on parempi ratkaisu siis kuin imetyksen lopettaminen.
Joku olikin jo kopsannut tämän tekstin keskustelun alkuun:
" AAP eli Amerikan lastenlääkärijärjestö on julkaissut suosituksen, jonka mukaan imetyksen edut ovat suuremmat kuin tupakoinnista imetyksen kautta koituvat haitat, jos äiti polttaa alle 20 savuketta päivässä, mikä kyllä kuulostaa paljolta. Suomalaista virallista suositusta ei tietääkseni ole"
Itsekin poltan muutaman tupakan päivässä ja imetän, siksi etsin kovasti tietoa aikoinaan tästä asiasta ja haastattelin useita imetystukihenkilöitä ja lääkäriä. Kaikki olivat samaa mieltä; Itseni kannalta olisi hyvä lopettaa, mutta jos en tähän pysty, niin imetystä ei pidä lopettaa, vaan miettiä vähän, missä välissä tupakan polttaa.
Ja tietenkin kaikkein parasta olisi tosiaan lopettaa tupakointi kuten Hiinu olitkin itse tehnyt.
Hiinu:
En tajua miksi pitää polttaa ja imettää. Miksei sitten voi antaa korviketta ja suosiolla lopettaa sitä imetystä?Poltitteko raskausaikanakin kun imetys aikanakin pitää polttaa?
nim. itse polttanut mutta lopettanut...
MOi!
Itse en polta, mutta mielenkiinnolla kerran kuuntelin sitä Akuutti-ohjelman omalääkäriä, kun se kerran tästä imetys ja tupakka -aiheesta puhui. Muistan sen, että nikotiinipitoisuus on moninkertainen maidossa verrattuna äidin vereen, eli tupakoinnin jälkeen ei kannata imettää. Nikotiinin poistuminen elimistöstä on kuitenkin nopeaa, joten kannattaa polttaa vasta imetyksen jälkeen.
Tässä muutama linkkivinkki, josta voi kurkata tuon nikotiinin poistumisen aikoja.
Tuolla nettisivuilla oli seuraavanlaista asiaa:
http://www.imetystukilista.net/faq/tupakka.php
" Tiedämme, että nikotiinin pitoisuus äidinmaidossa on suurin n. 20 minuuttia äidin tupakoinnin jälkeen. Siitä alkaen pitoisuus putoaa melko nopeasti (nikotiinin puoliintumisaika maidossa on 95 minuuttia). Tupakan myrkkyjen siirtymistä lapseen voi siis ehkäistä myös ajoittamalla tupakointinsa niin, että lapsi ei todennäköisesti tarvitse rintaa pian tupakan jälkeen.
AAP eli Amerikan lastenlääkärijärjestö on julkaissut suosituksen, jonka mukaan imetyksen edut ovat suuremmat kuin tupakoinnista imetyksen kautta koituvat haitat, jos äiti polttaa alle 20 savuketta päivässä, mikä kyllä kuulostaa paljolta. Suomalaista virallista suositusta ei tietääkseni ole."
Seuraava on täältä:
http://www.tupakka.org/asp3/default3.asp?gc=909
" Tupakointi ja imetys
Imeväisikäisen paras ravinto on äidinmaito, ja imetyksellä on todettu olevan merkitystä lapsen allergioiden ehkäisyssä. Oman äidin maito allergisoi vauvaa vähemmän kuin äidinmaitovastikkeet ja korvikeravinto.
Tupakointi vaikuttaa haitallisesti imetykseen. Tupakoivalta äidiltä erittyy maitoa noin 30 prosenttia vähemmän kuin tupakoimattomalta. Lapsen imemiskyky on tavallista heikompi ja lapsen paino lisääntyy hitaammin. Äidin tupakoinnin on todettu olevan yhteydessä lyhyeen imetysaikaan.
Savukkeen nikotiini kulkeutuu nopeasti äidinmaitoon. Rintamaidon nikotiinipitoisuus kohoaa kolminkertaiseksi verrattuna äidin seerumin pitoisuuteen. Nikotiinin puoliintumisaika äidinmaidossa on noin 1,5 tuntia. Tupakoivan äidin pitäisi olla tupakoimatta vähintään 2,5 tuntia ennen imetystä, jotta maidon nikotiinipitoisuus olisi pudonnut neljännekseen savukkeenpoltosta. Katso: Nikotiini .
Norjalaisen tutkimuksen mukaan tupakoivien, imettävien äitien lapsista 45 prosentilla on päivittäisiä koliikkivaivoja, kun tupakoimattomien vauvoista vain 26 prosentilla on koliikkivaivoja. Tupakoivien imettävien äitien lapsilla on myös enemmän itkuisuutta.
Lähde:
Vierola H. Tupakka ja naisen terveys. Jyväskylä 1996."
Tsemppiä, jos vaikka pystyisit vähentää tupakointia :)