Miten pienelle vauvalle voi antaa tutin " ilman ongelmia" ?
Tyhmä kysymys varmaankin...
Esikoiselle annettiin tutti ekan kerran 2 viikon iässä, kun aina vaan huusi, eikä mikään auttanut. Ei kylläkään sitten huolinut tuttia kuin vasta 6 kk iässä (jolloin imi peukkuaan aika ahkerasti).
Nyt meillä on vajaan 3 vrk ikäinen tyttö, jolla on ihan vimmattu imemisen tarve. Esikoinen söi rintaa lähinnä nälkäänsä, mutta tämä toinen taas imisi rintaa ihan koko ajan. Rinnanpäät on niin hellänä, etten voi imettää niin usein kuin vauva haluaisi. Enkä kahden lapsen äitinä edes haluaisi olla vauvan tuttina 24 h/vrk. Siksi ajattelin käydä ostamassa vauvalle tutin. Onko ihan tyhmää antaa näin pienelle vauvalle tutti??? Tarkoituksena ei ole korvata imetyskertoja tutilla, vaan antaa tutti vauvalle silloin kun vauva ei monen peräkkäisen imetyksen jälkeenkään meinaa lopettaa imemistä (alkaa silloin imeä vaatteitaan, kättään jne.). Pitäisikö kuitenkin odottaa siihen saakka, kun maito nousee kunnolla? Nyt ei ole vielä noussut.
Kommentit (6)
jälkeen 5 päivää tarkkailussa) niin kovasti siellä huuteli kun joku toinen sai maitoa, että oli antaneet sille tutin jo siellä muutaman päivän ikäisenä. eikä mun mielestä siitä mitään ongelmia tullut, söi oikeestaan paremmin tissiä kun pikkuveljensä, joka ei tuttia huoli.
Meillä oli vastaava juttu, poika oli kova imemään. Imuote oli mallikelpoinen jo synnytyssalissa, joten meillä ei ollut sitä vaaraa, että tutti olisi sekoittanut jotenkin pojan imutaidot. Annoin tutin heti kun päästiin kotiin.
Poika vieroitti itsensä tutista kun tuli ekat hampaat ja sen jälkeen tutti ei kelvannut. Eli meillä tutti auttoi juuri siihen mihin pitikin, eikä ongelmia tullut.
poju sai tutin suuhun jo ensimmäisenä elinpäivänään kun oli niin kova imemisen tarve. Hyvin oppi kuitenkin oikean imemisotteen rinnasta ja sai imeä rintaa ihan tarpeeksi että maito nousi hyvin. Eli mun mielestäni tutin antamisesta ei välttämättä tule mitään ongelmaa. Itse olen asian näin ajatellut että helpompi se on aikanaan vierottaa tutista kuin peukalosta.
Imuote oli vauvalla heti hyvä joten uskalsin tutin antaa. Ja imee kyllä edelleen rintaa ihan hyvin. Eri juttu on sitten toiko tutti meillä isoa onnea koska se ei meinaa millään pysyä suussa. Toisaalta esim. sylissä pysyy rauhallisempana kun antaa lutkuttaa tuttia (ja pitää siitä välillä kädellä kiinni). Ei ole meilläkään korvannut imetyskertoja (joita piisaa...) mutta välillä laannuttaa itkua. Eli anna vaan tutti. Ota vaikka pois jos alkaa näyttää että imuote rinnasta huononee.
meillä lokakuussa syntynyt poika ja sai tutin jo sairaalassa. Siis kätilö toi sairaalan tutin koska oli kokoajan tissitakiaisena ja minulla rinnat rikki ja imettäminen alkoi olla todella tuskaa. Kotona myös otettiin tutti heti käyttöön ja siitä on ollut apua kun meilläkin tuota itkua alkuun piisasi! Reppana kun ilmavaivoista kärsi ja oli kokoajan tississä kiinni syöden itselleen pahemman olon :( Nyt ei enää ole kova tutinsyöjä, mutta se on hyvä apu nukuttamiseen jos ei nälkäinen ole. Eikä ole kyllä yhtään vaikuttanut rinnan syöntiin, ihan oikealla otteella syö tissistä!
Meillä oli ihan samanlainen tilanne ja tutti annettiin just 3 päivän ikäiselle... Mullakaan ei maito ollut vielä kunnolla noussut, mut pakko oli vähän säästellä rinnanpäitä ja pojan imemisentarve oli tosi kova. Meillä tutista ei tullut mitään ongelmia, helpotusta se toi, mut eihän sitä tiedä, miten kenenkin kohdalla käy...